Codi |
|
A1 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A2 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Establir el grup de treball (dos/tres alumnes). |
|
B5
|
|
Projectar una empresa/societat de tipus virtual amb la que farà totes les pràctiques i treballs de l'assignatura. |
A2
|
B4
|
|
Avaluar les necessitats per fer el treball (pràctiques I. Part de l'assignatura) |
A5
|
B1
|
|
Decidir el treball a realitzar (pràctiques I. Part de l'assignatura) |
A1
|
B1
|
C3
|
Consensuar amb el grup l'orientació del treball (pràctiques I. Par de l'assignatura) |
A4
|
B5
|
|
Realitzar la pràctica de la I. Part de l'assignatura |
A5
|
B4
|
C2 C5
|
Dissenyar les necessitats operatives de l'empresa (pràctica II. Part de l'assignatura) |
A2
|
B1
|
C3
|
Desenvolupar l'operativa comercial/administrativa de l'empresa (pràctica II. Part de l'assignatura) |
A3 A7
|
B3
|
C2
|
Prendre conciència de la tasca realitzada i de llur utilitat en la vida professional. |
A7
|
B1
|
C3
|
Tema |
Subtema |
I Part: La comunicació de la informació comptable |
Tema 1. Informació interna de l'empresa.
1.1. Sistemes de cerca de la informació
1.2. Les bases de dades (Access, SABI, AMADEUS)
1.3. Els cercadors d'Internet (Google, Altavista, Yahoo, Msn, Hispavista)
1.4. L'elaboración d'informes, confecció de mailing, disseny de qüestionaris(Word, Writer)
1.5. Disseny del web de l'empresa (Dreamwever, FrontPage, Nvu)
1.6. Comunicacions internes (PowerPoint, Impress, Draw)
Tema 2. Informació externa de l'empresa.
2.1. La presentació d'informació comptable (Word, Writer)
2.2. Confecció de comptes anuals i realització de càlculs (Excel, Calc)
2.3. La publicació d'información comptable a Internet (FrontPage, Nvu)
2.4. La comunicació de la informació comptable (PowerPoint, Impress)
|
II Part: La comptabilitat i llurs documents. Aplicació pràctica de Gestión MGD |
Tema 3. Introducció. Aspectes a tenir en compte en qualsevol programa informàtic de comptabilitat.
3.1. Programa universitari CiberConta.
3.2. Característiques del programa Gestión MGD.
3.3. Ajudes i tutorials de que disposa el programa.
3.4. Altres aspectes d’interès.
Tema 4. Estructura de menús del programa.
4.1. Pantalla principal.
4.2. Creació de la primera empresa.
4.3. Desenvolupament dels menús del programa.
4.4. Les copies de seguretat.
Tema 5. Moviments de tipus Extra i Tresoreria.
5.1. Descripció del moviment Extra.
5.2. Alta del comptes de Tresoreria.
5.3. Gestió dels comptes de Tresoreria.
5.4. L’ús dels venciments de les operacions.
5.5. Previsió de Tresoreria.
Tema 6. Els bens d’inversió.
6.1. Alta de proveïdors d’immobilitzat.
6.2. Adquisició de bens d’inversió.
6.3. Característiques dels bens (preu, temps de vida útil, sistema d’amortització, ...)
6.4. Quadre d’amortització.
6.5. Assentaments derivats de les operacions.
Tema 7. Les compres i el registre de factures de compra.
7.1. Alta d’articles (mercaderies, primeres matèries, envases, ...)
7.2. Alta de proveïdors.
7.3. L’albarà de compra.
7.4. La factura de compra.
7.5. Registre comptable de l’operació.
7.6. Pagament de la factura (rappels, descomptes, ...)
Tema 8. Les vendes i el registre de factures de venda.
8.1.Inventari del articles en magatzem.
8.2. Alta de clients,
8.3. El pressupost.
8.4. Les comandes dels clients.
8.5. Confecció de l’albarà de venda.
8.6. Associació de la factura de venda a l’albarà de venda.
8.7. Registre comptable de la factura (rappels, descomptes, ...)
8.8. Cobrament de l'import facturat.
Tema 9. Utilització de plantilles.
9.1. Descripció dels assentaments tipo o plantilles.
9.2. Utilització d’una plantilla.
9.3. Modificació d’una plantilla existent.
9.4. Creació d’una nova plantilla.
9.5. Execució d’una plantilla.
9.6. Operacions en les que està justificat la utilització de plantilles.
Tema 10. Operacions periòdiques.
10.1. Liquidació de l'IVA.
10.2. Amortització dels bens d’inversió.
10.3. Cancel•lació/Dotació d’existències.
10.4. Cancel•lació/Dotació de provisions.
10.5. Impost de societats.
10.6. Regularització d’ingressos i despeses.
10.7. Assentament de tancament.
10.8. Assentament d’obertura.
11. Documents emanats per la comptabilitat.
11.1. Llibre Diari i llibre Major.
12.2. Relació de clientes i proveïdors amb volum superior de negoci als 3.006 €.
12.3. Llibres registre (factures emeses, factures rebudes, compres, vendes, ...)
12.4. Balanç de situació.
12.5. Compte de Pèrdues i Guanys.
12.6. La Memòria.
12.7. Anàlisi de Balanços.
12.8. Informe de Tresoreria.
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant les primeres sessions i un cop feta la introducció de l’assignatura a l’alumne se li passarà un test amb la finalitat de conèixer el nivell de coneixements.
Donades les característiques de l’assignatura que es fonamenta en comptabilitat bàsica i en coneixements informàtics, interessa saber la sedimentació de les nocions fonamentals de comptabilitat així com l’aprenentatge que ha realitzat l’estudiant per ell mateix (no hi ha assignatures informàtiques en ADE), en temes informàtics i ofimàtics.
D’acord amb la metodologia emprada en l’assignatura, que va rebre en 2005 el premi del Consell Social de la URV i la distinció Vicens Vives [pot veure’s en Gavaldà, J. (2006): Cinc Anys de premis Consell Social URV a la Qualitat Docent. Publicacions URV], els alumnes seran ubicats en algun dels següents grups (blau, roig, verd) el que comportarà el nivell de partida en que afrontarà l’assignatura.
|
Sessió Magistral |
En el desenvolupament dels temes hi haurà una breu explicació teòrica que pot assimilar-se a classe magistral, malgrat que l’alumne al seu ordinador estarà comprovant les indicacions fetes pel professor.
Aquesta classe magistral tindrà una durada màxima de 30 minuts en cada sessió de dues hores de classe, i la finalitat serà donar els fonaments teòrics per a que l’alumne pugui fer les aplicacions corresponents en els 90 minuts restants.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Metodologia PBL i Treball col•laboratiu.
El professor realitzarà breus explicacions a classe i proporcionarà al Campus Virtual els tutorials que permetin guiar el treball dels alumnes. Al mateix temps farà a mans un seguit d’exemples tipus en relació a les matèries objecte d’avaluació.
L’alumne, amb grups de 2-3 estudiants ha de realitzar un seguit de pràctiques que li seran encomandes. La utilització de programari lliure sempre que es pugui, facilitarà la realització dels treballs, que no necessàriament han de ser fets a l’aula d’informàtica i en les hores de classe. Això facilitarà la distribució de les diferents tasques i proporcionarà nous coneixements al fer necessari l’examblatge de les parts distribuïdes, per poder lliurar un únic treball.
Cada grup lliurarà les pràctiques corresponents a la I Part de l’assignatura (La comunicació de la informació comptables) i a la II Part (La comptabilitat i llurs documents. Aplicació pràctica de Gestión MGD).
La primera pràctica serà lliurada un cop finalitzada la primera part i podrà ser entregada en format CD ROM o penjat de pàgina web.
La segona pràctica que serà lliurada al finalitzar l’assignatura serà enviada per correu electrònic al professor o penjada al Moodle.
|
|
Atenció personalitzada |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Descripció |
L’estudiant/grup pot demanar al professor la resolució d’un dubte, sempre que allò que pregunta no s’hagi explicat a classe ni estigui resolt als tutorials de que disposa l’assignatura. També haurà de demostrar les actuacions que dins el grup s’han fet per trobar solució al problema. És a dir, no serveix l’expressió: ‘això no ho entenc’. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
I. Part. La comunicació de la informació comptable.
Cada grup ha de desenvolupar uns treballs relacionats amb la seva empresa virtual i que han d’apropar-se el màxim possible a la realitat empresarial. Aquest primer treball ha de disposar obligatòriament de les quatre parts següents:
A) Una pràctica feta amb processador de text (formulari d’atenció, mailing, document mercantil, etc.)
B) Una pràctica feta amb un full de càlcul (quadre d’amortització, generador de factures, etc.)
C) Una pràctica feta amb un programa de presentacions (informació del comptes anuals al Consell d’Administració, introducció d’un nou producte, etc.)
D) Creació d’una pàgina web de l’empresa amb un seguit d’apartats mínims (identificació de l’empresa, informació comercial, informació d’utilitat pels accionistes, i contacte)
Aquestes quatre pràctiques seran lliurades amb un CD. La pàgina web pot estar penjada d’un servidor (s’explica a classe la forma de donar-se d’alta i els passos a seguir per penjar-la en TINET) i contenir les altres tres pràctiques.
II Part: La comptabilitat i llurs documents. Aplicació pràctica de Gestión MGD.
Cada grup ha de desenvolupar la comptabilitat d’un exercici (des d’abril a desembre) de la seva empresa amb el registre fet amb Gestión MGD de les operacions realitzades per l’empresa virtual del grup en la seva explotació normal del negoci escollit. Aquesta pràctica ha de disposar, com a mínim de:
A) Constitució de l’empresa/societat i operacions necessàries (notari, registre, llum, telèfon, aigua, assegurances, etc)
B) Alta de comptes de tresoreria, clients, proveïdors, creditors, deutors i articles a comprar i vendre.
C) Adquisició d’immobilitzats, quadres d’amortització, etc.
D) Compra/venda d’articles. (Confecció d’albarans i factures)
E) Registre de despeses/ingressos. (Confecció de documents necessaris)
F) Liquidació IVA, operacions de tancament d’exercici.
G) Confecció de llibres de comptabilitat, informes i balanços
Aquesta pràctica serà lliurada amb un suport magnètic (disc, CD, memòria USB o memòria Flash) i corregida a classe.
|
I. Part -40 %
II. Part - 60 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La primera convocatòria és per avaluació continuada. La nota sorgeix dels treballs presentats per cada grup de treball. No hi ha examen final. Segona Convocatòria: Examen amb la mateixa estructura i pes que la comentada per l'avaluació continuada. |
|