DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura MÀRQUETING DE SERVEIS Codi 16042217
Ensenyament
Administració i Direcció d´Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant Aplicació del marketing al sector serveis

Competències
Codi  
A1 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A2 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització per a temes mediambientals
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moures amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
aproximació als serveis i les seves diferencies respecte als productes tangibles A1
A2
B1
B3
B7
B8
C3
C5
analitzar el marketing específic per serveis A1
A2
B1
B2
B3
B7
C3
C4
C5
introduir el marketing per serveis turístics. A1
A2
B1
B2
B3
B7
B8
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Naturaleza y clasificación de los servicios 1.1. Naturaleza.
1.2. Los servicios en los productos ampliados.
1.3. Clasificación.
1.4. La servucción y sus elementos.
2. Características diferenciales de los servicios 2.1. Intangibilidad.
2.2. Inseparabilidad.
2.3. Heterogeneidad.
2.4. Caducidad.
3. Dimensiones del marketing de servicios 3.1. Marketing Tradicional.
3.2. Marketing Interactivo.
3.3. Marketing Interno.
4. Problemas específicos del marketing de servicios 4.1. Sistema de interacción.
4.2. Diferenciación.
4.3. Productividad.
5. La Calidad del Servicio 5.1. Definición.
5.2. Influencia de los elementos de la servucción.
5.3. Diseño para la calidad.
5.4. Modelo de diagnóstico de la calidad.
5.5. Mejora de la calidad.
6. Estrategias de marketing 6.1. Conceptualización del servicio.
6.2. Estructuración del servicio.
6.3. Comercialización del servicio.
7. Introducción al Turismo 7.1. El Complejo mundo del Turismo.
7.2. Definición Turismo-Turista.
7.3. Impactos del Turismo.
7.4. Situación actual del Turismo.
8. Marketing y Turismo 8.1. Empresas turísticas y empresarios turísticos.
8.2. Marketing turístico.
8.3. Plan de Marketing turístico.
8.4. El Marketing en las pequeñas empresas.
9. Entorno de la empresa turistica 9.1. Marco de actuación de la empresa turística.
9.2. Determinantes del atractivo de una región turística.
9.3. Otras variables del entorno.
10. Estrategias de Marketing turístico 10.1. Segmentación.
10.2. Producto.
10.3. Precio.
10.4. Distribución.
10.5. Comunicación.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Classe magistral.
Visió de vídeos.
Demostracions de programes de software.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Solució de dubtes a classe i al despatx del professor

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test examen final 100
Proves orals participació a classe 15
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves orals pugen nota fins 1,5 punts. Aquests puntuacions es guarden per la segona convocatoria. La segona convocatoria tambe consistira en un examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Zeithaml, Valerie y Bitner, Marie Jo (2001): Marketing de Servicios. Ed. McGraw-Hill.

 

Philip Kotler, John Bowen, James Makens (1997): Mercadotecnia para hotelería y turismo. Ed. Prentice Hall.

 

Muñoz Oñate, F. (1994): Marketing Turístico. Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.

 

Altes Machin, C. (1993): Marketing y Turismo. Introducción al Marketing de empresas y destinos turísticos. Ed. Sintesis.

Complementària

Lovelock, C. (1997): Mercadotecnia de Servicios. 3ª Ed. Prentice Hall

 

Landa Bercebal, F.J. (1991): Estrategia competitiva para las empresas del sector turístico. Consejeria de Economía y Hacienda. Junta de Andalucía.

 

Chias, J. (1991): El Marketing son personas. Ed McGraw-Hill.

 

Eiglier, P.; Langeard, E. (1989): Servucción. El marketing de los servicios. McGraw-Hill.

 

Martín Armario, E. (1993): Marketing. Ed. Ariel.

Recomanacions