DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 16042218
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
Adreça electrònica noemi.rabassa@urv.cat
hildebrand.salvat@urv.cat
Professors/es
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
SALVAT RULL, HILDEBRAND
Web
Descripció general i informació rellevant Porporcionar als diretius de marquèting de les empreses, informació que els permeti reduir el risc en la presa de decisions. Donar a conèixer la utilitat de la investigació de mercats per l'empresa.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre les necessitats que tenen els responsables de màrqueting de disposar d'informació per la presa de decisions A1
A7
Conneixer la diversitat d'enfocs en l'estudi del comportament del consumidor A3
Coneixer les diferents tècniques d'investigació i fonts d'informació A5
Adquicició d'habilitats metodològiques d'investigació i d'obtenció de dades B1
Capacitat de crítica i autocrítica en el treball realitzat B3
Capacitar per treballar en equip B5
Habilitat de presentar i defensar en públic la investigació realitzada A3
B7
Utilitzar programari informàtic d'anàlisi de dades C2
Coneixer les aplicacions de la investigació de Mercats en l'ambit comercial A7

Continguts
Tema Subtema
1. El sistema d'informació de màrqueting i la investigació comercial 1.1. Necessitats d'informació a la gestió de Màrqueting
1.2. Els sitemes d'informació de Màrqueting
1.3. Aplicacions de la investigació comercial
1.4. Organització de la investigació comercial
1.5. El procés d'investigació comercial
2. La investigació qualitativa 2.1. Factors a considerar de la investigació qualitativa
2.2. Tècniques d'investigació qualitativa
2.3. Entrevista en profunditat
2.4. Entrevista en grup
3. La investigació quantitativa 3.1. Factors a considerar de la investigació quantitativa
3.2. Tècniques d'investigació quantitativa
3.3. Els qüestionaris
3.4. L'observació i l'experimentació
3.5. Els pannells i omnibus
4. El disseny de la mostra 4.1. La base del disseny de la mostra
4.2. Característiques generals de la mostra
4.3. Treball de camp
4.4. L'entrevistador
5. Anàlisi univariable, bivariable i multivariables 5.1. Codificació de les variables
5.2. Anàlisi univariable
5.3. Anàlisi bivariable entre dues variables qualitatives: Taules de contingència
5.4. Anàlisi bivariable entre una variable qualitativa i una variable quantitativa: Anàlisi de la variància
5.5. Anàlisi multivariable.Necessitats de la perspectiva multivariant per explicar la presa de decisions en màrqueting.
5.6. Anàlisi multivariant. Mètodes descriptius i mètodes explicatius
6. Aplicacions de la invetigació de mercats. 6.1. La segmentació de mercats
6.2. L'estimació de la demanda potencial
6.3. Mapes de posicionament
6.4. Els factor que determinen la fidelització
6.5. Pre-test de campanyes
6.6. Test de producte/concepte
7. Informe final 8.1. Disseny del document
8.2. Exposició del resultats

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assigantura
Sessió Magistral Exposició del continguts en sesions teòriques
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, part dels continguts de l'assignatura. S'utilitzarà el programa SPSSPC per tal de fer el tractament i anàlisis de dades.
Treballs Realització de tres exercicis coordinats, per tal de realitzar tot un procés metodològic d'investigació de mercats real
Presentacions / exposicions Exposició oral dels exercicis dels que s'ha fet una prèvia presentació escrita.
Durada de l’exposició en públic serà de 15 minuts (El grup haurà de dividir-se les exposicions per tal que en la exposició dels exercicis participin tots els components)
Pràctiques externes (de camp/sortides) Es realitzarà treball de camp extern per tal d'obtenir dades del mercat

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Descripció
Tots aquells continguts teòrics, valoracions d'estudis previs i qúestions de les pràctiques podràn ser consultades en hores de tutoria. Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització del programa SPSS per tal de fer l'anàlisi de dades Ex3: 10%
Treballs Per la realització dels 3 treballs de l’assignatura d’Investigació de Mercats s’ha de seguir la metodologia següent:

-Creació de Grups de quatre o cinc persones màxim. (no es podrà modificar la composició del grup durant el quadrimestre)
-Selecció d’un nom i/o logo pel grup d’investigació de mercats

-Estudi: (el tema d’estudi es proposarà a l’inici del curs)
Ex2: 10%
Presentacions / exposicions Es realitzaran trespresentación orals dels tres exercicis proposats. La durada de la presentació es de 15 minuts. Es farà la valoració de l'aclompliment dels objectius; capacitat de comunicació; disseny de la presentació; distribució del temps; material de suport i conclusions. Ex1: 10%
Ex2:10%
Ex3: 10%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Utilització de les tècniques qualitatives Ex1: 10%
Proves objectives de tipus test Prova tipus test tant dels continguts teòrics com pràctics de l'assigantura 40%
Proves pràctiques En el cas que no s'hagin realitzat els tres exercicis durant el quadrimestre La prova final hi haurà una part pràctica que computa el 60% de la nota 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: En el cas de fer els treballs es guarda la nota de la prart pràctica. En el cas de no fer els treballs hi haurà una part pràctica 60% i una prova tipus test 40%. En el Moddle es detallarà l'explicació del desenvolupament dels tres exercicis a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica

Luque Teodoro. Investigación de márkeitng, Fundamentos. 1ª edición. Barcelona: Ariel 1997.

Miquel, Salvador (et al.). Investigación de Mercados. Madrid: McGraw-Hill, 1997.

Visauta, B (2002). Análisis Estadístico con SPSS para Windows: McGraw-Hill, 2002.

Complementària

Malhorta, Naresh K. Investigación de Mercados. Un enfoque práctico. 2ª edición. México: Prentice Hall Hispanoamericana, S.A.

Brunet, Ignasi (et al.). Tècniques d’investigació Social. Funaments epistemològics i metodològics. 1ª edició, Barcelona: Pòtic, 2002

Recomanacions