DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 16042218
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
NEVOT IBAÑEZ, GEMA
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
Adreça electrònica gema.nevot@urv.cat
Professors/es
NEVOT IBAÑEZ, GEMA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Investigació de Mercats dóna a conèixer els procediments i instruments per a la investigació relacionada amb el màrqueting i en la comunicació. El seu contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de mercats, i pretén donar a conèixer la utilitat de la investigació de màrqueting, el seu context i els límits del seu ús. Es presentaran les principals tècniques d’investigació que s’utilitzen: en què consisteixen, quan cal utilitzar-les i també els seus avantatges i inconvenients respecte a la resta de tècniques. L’assignatura es durà a terme des d’una perspectiva d’usuari de la investigació, és a dir, com utilitzar la investigació en cada situació.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre les necessitats que tenen els responsables de màrqueting de disposar d'informació per la presa de decisions A1
A7
Conneixer la diversitat d'enfocs en l'estudi del comportament del consumidor A3
Coneixer les diferents tècniques d'investigació i fonts d'informació A5
Adquicició d'habilitats metodològiques d'investigació i d'obtenció de dades B1
Capacitat de crítica i autocrítica en el treball realitzat B3
Capacitar per treballar en equip B5
Habilitat de presentar i defensar en públic la investigació realitzada A3
B7
Utilitzar programari informàtic d'anàlisi de dades C2
Coneixer les aplicacions de la investigació de Mercats en l'ambit comercial A7

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aspectes fonamentals de la investigació Comercial Introducció a la Investigació de Mercats
Necessitats d'informació a la gestió de Màrqueting
Aplicacions de la investigació comercial
Limitacions de la investigació de mercats
Organització de la investigació comercial
El procés d'investigació comercial
Fonts d’informació
Classificació de les Metodologies d’Investigació de Mercats

Tema 2. La investigació qualitativa Grups de discussió.
Entrevista en profunditat.
Observació directa.
Interpretació de resultats i presa de decisions.
Tema 3. El disseny d’estudis quantitatius La base del disseny de la mostra
Mostreig
Error mostral

Tema 4. Tècniques d’Investigació quantitativa Tècniques d'investigació quantitativa
L'observació i l'experimentació
L’enquesta
Els panells i òmnibus
El disseny de qüestionari
Treball de camp.

Tema 5. Anàlisi quantitativa Codificació de les variables
Anàlisi univariable
Anàlisi bivariable: Taules de contingència
Anàlisi multivariable. Necessitats de la perspectiva multivariant per explicar la presa de decisions en màrqueting.
Tema 6. Investigació de mercats aplicada La segmentació de mercats
L'estimació de la demanda potencial
Mapes de posicionament
Els factor que determinen la fidelització
Pre-test de campanyes
Test de producte/concepte
Anàlisi del consumidor.
Efectivitat publicitària
Pretest publicitari
Postest de campanyes
Seguiment (tracking) de la publicitat.
Efectivitat promocional
Audiència de mitjans
Efectivitat de mitjans
Anàlisis de formats i continguts


Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assigantura
Sessió Magistral Exposició del continguts en sesions teòriques
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, part dels continguts de l'assignatura. S'utilitzarà el programa SPSSPC per tal de fer el tractament i anàlisis de dades.
Treballs Realització de tres exercicis coordinats, per tal de realitzar tot un procés metodològic d'investigació de mercats real
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis pràctics a l'aula que es treballaran a l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Tots aquells continguts teòrics, valoracions d'estudis previs i qüestions de les pràctiques podràn ser consultades en hores de tutoria. Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral participació a classe 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització del programa SPSS per tal de fer l'anàlisi de dades 0
Treballs realització dels 2/3 treballs en grup de l’assignatura d’Investigació de Mercats 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis pràctics a l'aula que es treballaran a l'aula 20%
Proves objectives de tipus test Prova tipus test tant dels continguts teòrics com pràctics de l'assignatura.
20%
Proves pràctiques Altres casos pràctics 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera Convocatòria : Avaluació continuada mitjançant la realització dels exercis pràctics, les proves tipus test. Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar aquells exercicis o proves fetes individualment.

No hi ha opció de realitzar un examen final.

Segona convocatòria: Examen que consisteix en una part tipus test (40%) i una part tipus pràctic (60%). Per fer la mitjana amb la nota s'han de superar les dues parts per separat.

A la segona convocatòria no es guarda la nota de la 1a.


Fonts d'informació

Bàsica

Luque Teodoro. Investigación de márkeitng, Fundamentos. 1ª edición. Barcelona: Ariel 1997.

Miquel, Salvador (et al.). Investigación de Mercados. Madrid: McGraw-Hill, 1997.

Visauta, B (2002). Análisis Estadístico con SPSS para Windows: McGraw-Hill, 2002.

Complementària

Malhorta, Naresh K. Investigación de Mercados. Un enfoque práctico. 2ª edición. México: Prentice Hall Hispanoamericana, S.A.

Brunet, Ignasi (et al.). Tècniques d’investigació Social. Funaments epistemològics i metodològics. 1ª edició, Barcelona: Pòtic, 2002

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent