DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 16042218
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
Adreça electrònica noemi.rabassa@urv.cat
Professors/es
RABASSA FIGUERAS, MARIA NOEMÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Investigació de Mercats dóna a conèixer els procediments i instruments per a la investigació relacionada amb el màrqueting i en la comunicació. El seu contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de mercats, i pretén donar a conèixer la utilitat de la investigació de màrqueting, el seu context i els límits del seu ús. Es presentaran les principals tècniques d’investigació que s’utilitzen: en què consisteixen, quan cal utilitzar-les i també els seus avantatges i inconvenients respecte a la resta de tècniques. L’assignatura es durà a terme des d’una perspectiva d’usuari de la investigació, és a dir, com utilitzar la investigació en cada situació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aspectes fonamentals de la investigació Comercial Introducció a la Investigació de Mercats
Necessitats d'informació a la gestió de Màrqueting
Aplicacions de la investigació comercial
Limitacions de la investigació de mercats
Organització de la investigació comercial
El procés d'investigació comercial
Fonts d’informació
Classificació de les Metodologies d’Investigació de Mercats

Tema 2. La investigació qualitativa Grups de discussió.
Entrevista en profunditat.
Observació directa.
Interpretació de resultats i presa de decisions.
Tema 3. El disseny d’estudis quantitatius La base del disseny de la mostra
Mostreig
Error mostral

Tema 4. Tècniques d’Investigació quantitativa Tècniques d'investigació quantitativa
L'observació i l'experimentació
L’enquesta
Els panells i òmnibus
El disseny de qüestionari
Treball de camp.

Tema 5. Anàlisi quantitativa Codificació de les variables
Anàlisi univariable
Anàlisi bivariable: Taules de contingència
Anàlisi multivariable. Necessitats de la perspectiva multivariant per explicar la presa de decisions en màrqueting.
Tema 6. Investigació de mercats aplicada La segmentació de mercats
L'estimació de la demanda potencial
Mapes de posicionament
Els factor que determinen la fidelització
Pre-test de campanyes
Test de producte/concepte
Anàlisi del consumidor
Pretest publicitari
Postest de campanyes
Efectivitat publicitària
Seguiment (tracking) de la publicitat.
Efectivitat promocional
Audiència de mitjans
Efectivitat de mitjans
Anàlisis de formats i continguts


Atenció personalitzada
Descripció
Tots aquells continguts, dubtes teòrics i qüestions de les pràctiques podran ser consultades en hores de tutoria. Temps reservat per atendre i resoldre dubtes. Les tutories es realitzaran al despatx 217 amb cita prèvia.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera Convocatòria: Disseny i desenvolupament d'un estudi de mercat amb la tutoria del professor (60%) i una prova tipus test (40%). Per fer la mitjana de la nota s'han de superar les dues parts per separat. Tota la informació necessària sobre l'estudi de mercat es comunicarà amb antelació suficient a l'espai moodle.

Segona Convocatòria: Examen final que consisteix en una part de desenvolupament pràctic (60%) i una part de desenvolupament teòric tipus test (40%). Per fer la mitjana de la nota s'han de superar les dues parts per separat.


Fonts d'informació
Bàsica

Luque Teodoro. Investigación de márkeitng, Fundamentos. 1ª edición. Barcelona: Ariel 1997.

Miquel, Salvador (et al.). Investigación de Mercados. Madrid: McGraw-Hill, 1997.

Visauta, B (2002). Análisis Estadístico con SPSS para Windows: McGraw-Hill, 2002.

Complementària

Malhorta, Naresh K. Investigación de Mercados. Un enfoque práctico. 2ª edición. México: Prentice Hall Hispanoamericana, S.A.

Brunet, Ignasi (et al.). Tècniques d’investigació Social. Funaments epistemològics i metodològics. 1ª edició, Barcelona: Pòtic, 2002

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent