DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CREACIÓ D'EMPRESES Codi 16042221
Ensenyament
Administració i Direcció d´Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
FONTS RIBAS, ALBERT
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
claudiaandrea.pezoa@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
PEZOA FUENTES, CLAUDIA ANDREA
Web
Descripció general i informació rellevant Presentar els conceptes relacionats amb el procés de creació d'una empresa. Elaboració d'un Pla d'Empresa

Competències
Codi  
A1 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aportar una visió global de la gestió d'empreses de nova creació A1
A3
A4
A5
B3
Presentar els conceptes més importants i eines bàsiques per elaborar un projecte de creació d'empreses A1
A4
B2
Fomentar l'esperit emprenedor i despertar l'interès per la creació d'empreses B1
B2
B3
B5
B7

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 L’EMPRESARI EMPRENEDOR 1.1. Concepte d'empresari: funcions, perfil, motivacions i habilitats de l’emprenedor.
1.2. Formes alternatives per convertir-se en empresari
1.3. El procés de creació d’una nova empresa.
TEMA 2 LA IDEA DE NEGOCI 2.1. Concepte, definició i fonts de la idea de negoci: innovació.
2.2. Tècniques de creativitat per a generar idees de negoci.
2.3. Mètodes d’avaluació i selecció de la idea de negoci.
TEMA 3 LA VISIÓ ESTRATÈGICA DEL NEGOCI 3.1. Conceptualització de productes i serveis i delimitació del mercat.
3.2. Anàlisi l’entorn general i de la competència.
3.3. Estratègies competitives per a l’etapa inicial del negoci.
3.4. Factors d’èxit i de fracàs de la supervivència de les noves empreses.

TEMA 4 EL PLA D’EMPRESA 4.1. Què és i per a què serveix el pla d’empresa.
4.2. Estructura bàsica del pla d’empresa: continguts.
4.3. Euroeina: aplicació informàtica per a la confecció del pla d'empresa.
4.4. Anàlisi bàsic de la viabilitat del projecte de nova empresa.
TEMA 5 ASPECTES JURÍDICS I TRÀMITS DE CONSTITUCIÓ 5.1. Elecció de la forma jurídica: tipus i característiques bàsiques.
5.2. Tràmits administratius per a constituir la nova empresa.
TEMA 6 FINANÇAMENT, SUPORT I AJUDES 6.1. Fonts de finançament del projecte
6.2. Suport i ajudes: entitats i conceptes
6.3. Creació d’empreses des de la universitat.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels objectius previstos i dels continguts de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització d'una entrevista a un empresari emprenedor
Treballs Redacció d'un Pla d'Empresa basat en una idea de negoci
Presentacions / exposicions Exposició i presentació a l'aula del Pla d'Empresa elaborat

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Durant la realització, per part de l'alumnat, del Pla d'Empresa, el professorat realitzarà tasques de tutorització, seguiment i orientació de la seva confecció. Com a suport i complement a les activitats formatives en l'aula, s'utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle) Es recomana que els estudiants consultin periòdicament el campus virtual per a un correcte seguiment i aprofitament de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització d'una entrevista a un empresari emprenedor 5%
Treballs Realització d'un Pla d'Empresa 50%
Presentacions / exposicions Exposició a l'aula del projecte de Pla d'Empresa 15%
Proves objectives de tipus test Exàmen tipus test sobre els continguts teoricopràctics de l'assignatura 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura i forma d'avaluació que la primera. Això suposa mantenir les qualificacions de l'exposició del Pla d'Empresa (15%), de la realització de l'entrevista (5%) i de la redacció del Pla d'Empresa (50%) En qualsevol cas, per a poder superar l'assignatura, s'haurà d'obtenir qualificació en els quatres apartats de l'avaluació. En el cas d'optar per una convocatòria addicional, l'alumne/a haurà de posar-se en contacte amb el professorat per tal de rebre les indicacions oportunes i sempre seguint el mateix procediment d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica

ARNAL, J. C., ed. (2003): Creación de empresas: Los mejores textos. Barcelona: Ariel.

BARROW, P. (2002): Cómo preparar y poner en marcha planes de negocio. Barcelona: Gestión 2000.

CÁMARA, M. et al. (2001): Creación de empresas: Guía para su puesta en marcha. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

FREIRE, A. (2005): Pasión por emprender: De la idea a la cruda realidad. Barcelona: Granica.

GIL ESTALLO, M. A.; GINER DE LA FUENTE, F. (1996): Cómo crear y hacer funcionar una empresa: conceptos e instrumentos. 3a edición, Madrid: ESIC.

GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, F. J. (2001): Creación de empresas: Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales. Madrid: Pirámide.

VIDAL, A., dir. (1997): Pla d’empresa: Guia pràctica per a la creació d’empreses. Tarragona: Servei de Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

Complementària

AMAT, O. et al. (1996): Emprender con éxito. Barcelona: Gestión 2000.

FERNÁNDEZ DE CASTRO, J. et al. (1990): La creación de empresa: coste y problemáticas Barcelona: Ariel.

GIL ESTALLO, M. A. (2000): Empresa virtual. De la idea a la acción. Barcelona: Esic.

HERNÁNDEZ, J.; ROBLES, J. A.; SANZ, J. (1994): Cómo crear una empresa. Madrid: Instituto Superior de Estudios Empresariales y Ediciones Mundi-Prensa.

LÓPEZ-AMO, A. (2004): Guía para crear tu empresa, 5a edición. Madrid: Espasa.

LÓPEZ, M. P. (1997): Creación de Empresas. La necesidad del proyecto de empresa. Vigo: Servicio de Publicaciones de las Universidad de Vigo.

LUDEVID, M.; OLLÉ, M. (1989): Cómo crear su propia empresa. Factores clave de gestión. Barcelona: Marcombo.

MAQUEDA, F. J. (1996): Creación y dirección de empresas. Barcelona: Ariel.

MATEO, R.; SAGARRA, R. (2004): Creación de empresas: Teoría y práctica. Madrid: McGraw-Hill.

NUENO, P. (2005): Emprendiendo hacia el 2010: Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Barcelona: Deusto.

O’HARA, P. (1997): El plan empresarial integral. Cómo prepararlo, redactarlo y revisarlo. Bilbao: Deusto.

OLLÉ, M. et al. (1996): Com crear una empresa. De la idea a l’empresa. Barcelona: Proa.

OLLÉ, M. (1997): El plan de empresa, cómo planificar la creación de una empresa. Barcelona: Marcombo.

PLANELLAS, M. (2003): De la idea a la empresa. Barcelona: Gestión 2000.

PUCHOL, L. (2005): El libro del emprendedor: Cómo crear tu empresa y convertirte en tu propio jefe. Madrid: Díaz de Santos.

SACO, R.; MAZZA, M. (2004): Aprender a crear una microempresa. Barcelona: Paidós.

Recomanacions