DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CREACIÓ D'EMPRESES Codi 16042221
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ZARAGOZA DOMINGO, MARTA
Adreça electrònica marta.zaragozad@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZA DOMINGO, MARTA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Presentar els conceptes relacionats amb el procés de creació d'una empresa. Elaboració d'un Pla d'Empresa

Competències
Codi  
A2 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aportar una visió global de la gestió d'empreses de nova creació A2
B3
Presentar els conceptes més importants i eines bàsiques per elaborar un projecte de creació d'empreses A4
B3
B4
Fomentar l'esperit emprenedor i despertar l'interès per la creació d'empreses B7
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. EL PROCÉS D’EMPRENDRE I EL CONTEXT ACTUAL 1.1 Les fases per emprendre: creació, consolidació i creixement.
1.2 Formes d’emprendre i enfocaments de l’emprenedoria.
1.3 El context actual de l’emprenedoria i l’empresa.
1.4 Els factors de viabilitat d’una empresa.
TEMA 2. EL PERFIL EMPRENEDOR 2.1 Les bases d’un projecte empresarial.
2.2 Factors d’emprenabilitat: Estructurals, personals i competencials.
2.3 Avaluació de competències emprenedores.

TEMA 3. LA IDEA DE NEGOCI 3.1 L’origen de les idees: fons i tipus.
3.2 La capacitat creativa de la persona emprenedora.
3.3 La innovació: característiques i tipus d’innovacions.
3.4 Factors potenciadors de la creativitat i la innovació.
3.5 Barreres a la creativitat i la innovació.
TEMA 4. DE LA IDEA AL PLA D’EMPRESA 4.1 Utilitat interna i externa.
4.2 El resum executiu.
4.3 Estructura i continguts.
4.4 La presentació en públic.
4.5 L’Euroeina: Aplicació informàtica.
TEMA 5: ESTRATÈGIA I ÀREES FUNCIONALS
5.1 Estratègia empresarial per a noves empreses.
5.2 La cultura empresarial
5.3 L’ètica i la RSC.
5.4 El pla de màrqueting aplicat.
5.5 El pla d'operacions aplicat.
5.6. El pla d'organització aplicat.
5.7 El lideratge i el model de gestió per competències dels RRHH.
5.8 Anàlisi de casos reals.
TEMA 6. EL PLA ECONÒMICOFINANCER 6.1 La inversió inicial.
6.2 La planificació econòmica i financera.
6.3 El compte de pèrdues i guanys i balanç previsional.
6.4 El pressupost de tresoreria.
TEMA 7. ELS RECURSOS ESTRATÈGICS DE LA NOVA EMPRESA 7.1 Les xarxes socials.
7.2 Els agents de suport a l’emprenedoria: el cas de les spin-off universitàries.
7.3 Els recursos econòmics: Tipus de finançament.
7.4 La informació i la gestió del coneixement.
TEMA 8. ASPECTES JURÍDICS I TRÀMITS PER A LA CONSTITUCIÓ DE L'EMPRESA 8.1 La forma jurídica: Tipus i característiques.
8.2 Obligacions fiscals, comptables, mercantils i laborals.
8.3 Principals tràmits de constitució de l'empresa.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels professors, dels objectius previstos, dels continguts de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Redacció d'un Pla d'Empresa basat en una idea de negoci
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula del Pla d'Empresa elaborat
Debats Debat a classe sobre els elements claus de cada tema dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Exposició de casos reals per a la seva reflexió i anàlisi en les sessions de classe de caràcter pràctic.
Fòrums de discussió Debats sobre articles, temes d'actualitat, etc., relacionats amb el món de l'emprenedoria i la gestió de noves empreses; els quals es realitzaran mitjançant els fòrums de l'espai de l'assignatura en el Moodle.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
Durant la realització, per part de l'alumnat, del Pla d'Empresa, el professorat realitzarà tasques de tutorització, seguiment i orientació de la seva confecció. Com a suport i complement a les activitats formatives en l'aula, s'utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana que els estudiants consultin periòdicament el campus virtual per a un correcte seguiment i aprofitament de l'assignatura. Addicionalment, l'estudiant podrà consultar els dubtes que tingui en el despatx de la professora en les hores de consulta establertes o també mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització d'un Pla d'Empresa 50%
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula del projecte de Pla d'Empresa 20%
Proves objectives de tipus test Exàmen tipus test sobre els continguts teoricopràctics de l'assignatura 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria, i en el seu cas en la convocatòria addicional, es mantindrà la mateixa estructura i forma d'avaluació que a la primera. Això suposa que l'estudiant podrà, si així ho desitja, tornar a fer un nou Pla d'Empresa i la corresponent expocició del mateix (el mateix dia de l'examen de segona convocatòria o de convocatòria addicional). En el cas que no opti per aquesta possibilitat, es mantindran les qualificacions del Pla d'Empresa i de l'exposició oral de la primera convocatòria. En qualsevol cas, s'haurà de tornar a fer la prova tipus test. Per a poder superar l'assignatura, s'haurà d'obtenir qualificació en els tres apartats de l'avaluació. En el cas d'optar per una convocatòria addicional, l'alumne/a haurà de posar-se en contacte amb el professor responsable per tal de rebre les indicacions oportunes i sempre seguint el procediment d'avaluació expossat.


Fonts d'informació

Bàsica

ARNAL, J. C., ed. (2003): Creación de empresas: Los mejores textos. Barcelona: Ariel.

BARROW, P. (2002): Cómo preparar y poner en marcha planes de negocio. Barcelona: Gestión 2000.

CÁMARA, M. et al. (2001): Creación de empresas: Guía para su puesta en marcha. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

FREIRE, A. (2005): Pasión por emprender: De la idea a la cruda realidad. Barcelona: Granica.

GIL ESTALLO, M. A.; GINER DE LA FUENTE, F. (1996): Cómo crear y hacer funcionar una empresa: conceptos e instrumentos. 3a edición, Madrid: ESIC.

GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, F. J. (2001): Creación de empresas: Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales. Madrid: Pirámide.

VIDAL, A., dir. (1997): Pla d’empresa: Guia pràctica per a la creació d’empreses. Tarragona: Servei de Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

Complementària

AMAT, O. et al. (1996): Emprender con éxito. Barcelona: Gestión 2000.

FERNÁNDEZ DE CASTRO, J. et al. (1990): La creación de empresa: coste y problemáticas Barcelona: Ariel.

GIL ESTALLO, M. A. (2000): Empresa virtual. De la idea a la acción. Barcelona: Esic.

HERNÁNDEZ, J.; ROBLES, J. A.; SANZ, J. (1994): Cómo crear una empresa. Madrid: Instituto Superior de Estudios Empresariales y Ediciones Mundi-Prensa.

LÓPEZ-AMO, A. (2004): Guía para crear tu empresa, 5a edición. Madrid: Espasa.

LÓPEZ, M. P. (1997): Creación de Empresas. La necesidad del proyecto de empresa. Vigo: Servicio de Publicaciones de las Universidad de Vigo.

LUDEVID, M.; OLLÉ, M. (1989): Cómo crear su propia empresa. Factores clave de gestión. Barcelona: Marcombo.

MAQUEDA, F. J. (1996): Creación y dirección de empresas. Barcelona: Ariel.

MATEO, R.; SAGARRA, R. (2004): Creación de empresas: Teoría y práctica. Madrid: McGraw-Hill.

NUENO, P. (2005): Emprendiendo hacia el 2010: Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Barcelona: Deusto.

O’HARA, P. (1997): El plan empresarial integral. Cómo prepararlo, redactarlo y revisarlo. Bilbao: Deusto.

OLLÉ, M. et al. (1996): Com crear una empresa. De la idea a l’empresa. Barcelona: Proa.

OLLÉ, M. (1997): El plan de empresa, cómo planificar la creación de una empresa. Barcelona: Marcombo.

PLANELLAS, M. (2003): De la idea a la empresa. Barcelona: Gestión 2000.

PUCHOL, L. (2005): El libro del emprendedor: Cómo crear tu empresa y convertirte en tu propio jefe. Madrid: Díaz de Santos.

SACO, R.; MAZZA, M. (2004): Aprender a crear una microempresa. Barcelona: Paidós.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/16041004
ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES/16041005
DIRECCIÓ FINANCERA: INVERSIÓ/16041105
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS/16041106
COMPTABILITAT DE COSTOS/16042016
DIRECCIÓ DE MÀRQUETING/16042019
DIRECCIÓ D'OPERACIONS/16042020
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA/16042021
DIRECCIÓ FINANCERA: FINANÇAMENT/16042023
DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS/16042107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent