DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CREACIÓ D'EMPRESES Codi 16042221
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. EL PROCÉS D’EMPRENDRE I EL CONTEXT ACTUAL 1.1 Les fases per emprendre: creació, consolidació i creixement.
1.2 Formes d’emprendre i enfocaments de l’emprenedoria.
1.3 El context actual de l’emprenedoria i l’empresa.
1.4 Els factors de viabilitat d’una empresa.
TEMA 2. EL PERFIL EMPRENEDOR 2.1 Les bases d’un projecte empresarial.
2.2 Factors d’emprenabilitat: Estructurals, personals i competencials.
2.3 Avaluació de competències emprenedores.

TEMA 3. LA IDEA DE NEGOCI 3.1 L’origen de les idees: fons i tipus.
3.2 La capacitat creativa de la persona emprenedora.
3.3 La innovació: característiques i tipus d’innovacions.
3.4 Factors potenciadors de la creativitat i la innovació.
3.5 Barreres a la creativitat i la innovació.
TEMA 4. DE LA IDEA AL PLA D’EMPRESA 4.1 Utilitat interna i externa.
4.2 El resum executiu.
4.3 Estructura i continguts.
4.4 La presentació en públic.
4.5 L’Euroeina: Aplicació informàtica.
TEMA 5: ESTRATÈGIA I ÀREES FUNCIONALS
5.1 Estratègia empresarial per a noves empreses.
5.2 La cultura empresarial
5.3 L’ètica i la RSC.
5.4 El pla de màrqueting aplicat.
5.5 El pla d'operacions aplicat.
5.6. El pla d'organització aplicat.
5.7 El lideratge i el model de gestió per competències dels RRHH.
5.8 Anàlisi de casos reals.
TEMA 6. EL PLA ECONÒMICOFINANCER 6.1 La inversió inicial.
6.2 La planificació econòmica i financera.
6.3 El compte de pèrdues i guanys i balanç previsional.
6.4 El pressupost de tresoreria.
TEMA 7. ELS RECURSOS ESTRATÈGICS DE LA NOVA EMPRESA 7.1 Les xarxes socials.
7.2 Els agents de suport a l’emprenedoria: el cas de les spin-off universitàries.
7.3 Els recursos econòmics: Tipus de finançament.
7.4 La informació i la gestió del coneixement.
TEMA 8. ASPECTES JURÍDICS I TRÀMITS PER A LA CONSTITUCIÓ DE L'EMPRESA 8.1 La forma jurídica: Tipus i característiques.
8.2 Obligacions fiscals, comptables, mercantils i laborals.
8.3 Principals tràmits de constitució de l'empresa.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació tant en primera com en segona convocatòria, i addicional si és el cas, consistirà en un examen amb un pes del 100% de la nota final.


L'examen consistirà en dues parts: 1) examen teòric tipus test, que pondera el 40% de la nota final, i 2) elaboració d'un treball "Pla d'Empresa", a lliurar el mateix dia de l'examen corresponent, que pondera l'altre 60% de la nota final).


1ªconvocatòria – 1r Quadrimestre: 07/01/2014 al 17/01/2014 (en cas de convocatòria addicional)

2n Quadrimestre: 19/05/2014 al 30/05/2014

2ªconvocatòria – 1r i 2n Quadrimestre: 13/06/2014 al 27/06/2014

Consulteu el calendari d'exàmens a la guia docent.

Durant la realització de les proves integrals (exàmens), tant de la 1a convocatòria com de la 2a convocatòria i, si és el cas, de la convocatòria addicional, els estudiants no podran tindre al seu abast cap tipus de dispositiu de comunicació i transmissió de dades (en el seu cas, hauran d'estar apagats i guardats).


Fonts d'informació
Bàsica

ARNAL, J. C., ed. (2003): Creación de empresas: Los mejores textos. Barcelona: Ariel.

BARROW, P. (2002): Cómo preparar y poner en marcha planes de negocio. Barcelona: Gestión 2000.

CÁMARA, M. et al. (2001): Creación de empresas: Guía para su puesta en marcha. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

FREIRE, A. (2005): Pasión por emprender: De la idea a la cruda realidad. Barcelona: Granica.

GIL ESTALLO, M. A.; GINER DE LA FUENTE, F. (1996): Cómo crear y hacer funcionar una empresa: conceptos e instrumentos. 3a edición, Madrid: ESIC.

GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, F. J. (2001): Creación de empresas: Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales. Madrid: Pirámide.

VIDAL, A., dir. (1997): Pla d’empresa: Guia pràctica per a la creació d’empreses. Tarragona: Servei de Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

Complementària

AMAT, O. et al. (1996): Emprender con éxito. Barcelona: Gestión 2000.

FERNÁNDEZ DE CASTRO, J. et al. (1990): La creación de empresa: coste y problemáticas Barcelona: Ariel.

GIL ESTALLO, M. A. (2000): Empresa virtual. De la idea a la acción. Barcelona: Esic.

HERNÁNDEZ, J.; ROBLES, J. A.; SANZ, J. (1994): Cómo crear una empresa. Madrid: Instituto Superior de Estudios Empresariales y Ediciones Mundi-Prensa.

LÓPEZ-AMO, A. (2004): Guía para crear tu empresa, 5a edición. Madrid: Espasa.

LÓPEZ, M. P. (1997): Creación de Empresas. La necesidad del proyecto de empresa. Vigo: Servicio de Publicaciones de las Universidad de Vigo.

LUDEVID, M.; OLLÉ, M. (1989): Cómo crear su propia empresa. Factores clave de gestión. Barcelona: Marcombo.

MAQUEDA, F. J. (1996): Creación y dirección de empresas. Barcelona: Ariel.

MATEO, R.; SAGARRA, R. (2004): Creación de empresas: Teoría y práctica. Madrid: McGraw-Hill.

NUENO, P. (2005): Emprendiendo hacia el 2010: Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Barcelona: Deusto.

O’HARA, P. (1997): El plan empresarial integral. Cómo prepararlo, redactarlo y revisarlo. Bilbao: Deusto.

OLLÉ, M. et al. (1996): Com crear una empresa. De la idea a l’empresa. Barcelona: Proa.

OLLÉ, M. (1997): El plan de empresa, cómo planificar la creación de una empresa. Barcelona: Marcombo.

PLANELLAS, M. (2003): De la idea a la empresa. Barcelona: Gestión 2000.

PUCHOL, L. (2005): El libro del emprendedor: Cómo crear tu empresa y convertirte en tu propio jefe. Madrid: Díaz de Santos.

SACO, R.; MAZZA, M. (2004): Aprender a crear una microempresa. Barcelona: Paidós.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent