DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CREACIÓ D'EMPRESES Codi 16042221
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Únicament convocatòria extraordinària d'examen, que cal sol•licitar prèviament a la Secretaria del centre.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. EL PROCÉS D’EMPRENDRE I EL CONTEXT ACTUAL 1.1 Les fases per emprendre: creació, consolidació i creixement.
1.2 Formes d’emprendre i enfocaments de l’emprenedoria.
1.3 El context actual de l’emprenedoria i l’empresa.
1.4 Els factors de viabilitat d’una empresa.
TEMA 2. EL PERFIL EMPRENEDOR 2.1 Les bases d’un projecte empresarial.
2.2 Factors d’emprenabilitat: Estructurals, personals i competencials.
2.3 Avaluació de competències emprenedores.

TEMA 3. LA IDEA DE NEGOCI 3.1 L’origen de les idees: fons i tipus.
3.2 La capacitat creativa de la persona emprenedora.
3.3 La innovació: característiques i tipus d’innovacions.
3.4 Factors potenciadors de la creativitat i la innovació.
3.5 Barreres a la creativitat i la innovació.
TEMA 4. DE LA IDEA AL PLA D’EMPRESA 4.1 Utilitat interna i externa.
4.2 El resum executiu.
4.3 Estructura i continguts.
4.4 La presentació en públic.
4.5 L’Euroeina: Aplicació informàtica.
TEMA 5: ESTRATÈGIA I ÀREES FUNCIONALS
5.1 Estratègia empresarial per a noves empreses.
5.2 La cultura empresarial
5.3 L’ètica i la RSC.
5.4 El pla de màrqueting aplicat.
5.5 El pla d'operacions aplicat.
5.6. El pla d'organització aplicat.
5.7 El lideratge i el model de gestió per competències dels RRHH.
5.8 Anàlisi de casos reals.
TEMA 6. EL PLA ECONÒMICOFINANCER 6.1 La inversió inicial.
6.2 La planificació econòmica i financera.
6.3 El compte de pèrdues i guanys i balanç previsional.
6.4 El pressupost de tresoreria.
TEMA 7. ELS RECURSOS ESTRATÈGICS DE LA NOVA EMPRESA 7.1 Les xarxes socials.
7.2 Els agents de suport a l’emprenedoria: el cas de les spin-off universitàries.
7.3 Els recursos econòmics: Tipus de finançament.
7.4 La informació i la gestió del coneixement.
TEMA 8. ASPECTES JURÍDICS I TRÀMITS PER A LA CONSTITUCIÓ DE L'EMPRESA 8.1 La forma jurídica: Tipus i característiques.
8.2 Obligacions fiscals, comptables, mercantils i laborals.
8.3 Principals tràmits de constitució de l'empresa.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació tant en primera com en segona convocatòria consistirà en un examen amb un pes del 100% de la nota final.

Període 1ªconvocatòria: 10/11/2014 al 21/11/2014

Període 2ªconvocatòria: 10/04/2015 al 23/04/2015

Consulteu el calendari d'exàmens a la guia docent.


Fonts d'informació
Bàsica

ARNAL, J. C., ed. (2003): Creación de empresas: Los mejores textos. Barcelona: Ariel.

BARROW, P. (2002): Cómo preparar y poner en marcha planes de negocio. Barcelona: Gestión 2000.

CÁMARA, M. et al. (2001): Creación de empresas: Guía para su puesta en marcha. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

FREIRE, A. (2005): Pasión por emprender: De la idea a la cruda realidad. Barcelona: Granica.

GIL ESTALLO, M. A.; GINER DE LA FUENTE, F. (1996): Cómo crear y hacer funcionar una empresa: conceptos e instrumentos. 3a edición, Madrid: ESIC.

GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, F. J. (2001): Creación de empresas: Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales. Madrid: Pirámide.

VIDAL, A., dir. (1997): Pla d’empresa: Guia pràctica per a la creació d’empreses. Tarragona: Servei de Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

Complementària

AMAT, O. et al. (1996): Emprender con éxito. Barcelona: Gestión 2000.

FERNÁNDEZ DE CASTRO, J. et al. (1990): La creación de empresa: coste y problemáticas Barcelona: Ariel.

GIL ESTALLO, M. A. (2000): Empresa virtual. De la idea a la acción. Barcelona: Esic.

HERNÁNDEZ, J.; ROBLES, J. A.; SANZ, J. (1994): Cómo crear una empresa. Madrid: Instituto Superior de Estudios Empresariales y Ediciones Mundi-Prensa.

LÓPEZ-AMO, A. (2004): Guía para crear tu empresa, 5a edición. Madrid: Espasa.

LÓPEZ, M. P. (1997): Creación de Empresas. La necesidad del proyecto de empresa. Vigo: Servicio de Publicaciones de las Universidad de Vigo.

LUDEVID, M.; OLLÉ, M. (1989): Cómo crear su propia empresa. Factores clave de gestión. Barcelona: Marcombo.

MAQUEDA, F. J. (1996): Creación y dirección de empresas. Barcelona: Ariel.

MATEO, R.; SAGARRA, R. (2004): Creación de empresas: Teoría y práctica. Madrid: McGraw-Hill.

NUENO, P. (2005): Emprendiendo hacia el 2010: Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Barcelona: Deusto.

O’HARA, P. (1997): El plan empresarial integral. Cómo prepararlo, redactarlo y revisarlo. Bilbao: Deusto.

OLLÉ, M. et al. (1996): Com crear una empresa. De la idea a l’empresa. Barcelona: Proa.

OLLÉ, M. (1997): El plan de empresa, cómo planificar la creación de una empresa. Barcelona: Marcombo.

PLANELLAS, M. (2003): De la idea a la empresa. Barcelona: Gestión 2000.

PUCHOL, L. (2005): El libro del emprendedor: Cómo crear tu empresa y convertirte en tu propio jefe. Madrid: Díaz de Santos.

SACO, R.; MAZZA, M. (2004): Aprender a crear una microempresa. Barcelona: Paidós.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent