DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIOLOGIA INDUSTRIAL Codi 16042244
Ensenyament
Administració i Direcció d'Empreses (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Adreça electrònica amado.alarcon@urv.cat
alejandro.pizzi@urv.cat
Professors/es
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
PIZZI ., ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s’inicia a l’alumne en l’anàlisi sociològic de la industrialització i la seva evolució així com el seu impacte en la societat. Es donaran a conèixer les variables que expliquen les relacions entre la industria i la societat, centrant-nos en el procés de globalització i la naturalesa de les relacions industrials en la societat post-moderna. Al finalitzar el curs l’alumne ha de conèixer les noves tendències socials a conseqüència dels canvis en el sistema econòmic mundial.

Competències
Codi  
A1 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Relacionar les estratègies dels agents econòmics i socials amb els determinismes estructurals. A1
A3
A5
A6
B2
B3
Ubicar les formes socials actuals en el sistema de societats. Es tracta de comprendre el paper de la industrialització en la transformació i consolidació de l'anomenada societat capitalista avançada. A1
A3
A5
A6
B1
B2
B3
Assolir un nivell de raonament crític sobre el impacte social de la industrialització i les noves formes d'organització dels processos productius. B1
B2
B3
Coneixer i aplicar els mètodes d'investigació propis de la sociologia industrial B4
B5
B7
C3
1) Identificar els processos socials pels quals el turisme i l’oci esdevenen activitats centrals a la nostra societat
2) Comparar els diferents models d’organització turística i establir els seus condicionats i conseqüències socials.
3) Desenvolupar habilitats d’investigació respecte al fenomen turístic

Continguts
Tema Subtema
1. La sociologia industrial 1.1. Sociologia i sociologia industrial
1.2. Societat industrial
1.3. Societat postindustrial
2. Organització i divisió del treball 2.1. Organització social del treball: Marx, Durkheim, Weber
2.2. Concepte de treball

3. Crisis del fordisme 3.1. Crisis del model keynesià
3.2. Escola de la regulació
4. Flexibilitat 4.1. Concepte i tipus de flexibilitat
4.2. Rigideses i estratègies de flexibilitat
4.3. Estratègies de xarxa: Especialització flexible i concentració sense centralització
5. Producció lleugera 5.1. Just a Temps, Kaizen, Total Quality Management
5.2. Crítiques a la producció lleugera
5.3. Estratègies de benefici i models productius
6. El marc global de les empreses 6.1. Teories de la globalització: Enfocament neoclàssic, Sistema-mon, Teoria de xarxes
6.2. Globalisme, globalidad, globalització i glocalització
6.3. Empresa multinacional: etnocèntriques i geocèntriques
6.4. Globalització i desigualtat
7. Noves tecnologies i innovació tecnològica 7.1. Desenvolupament informacional i reestructuració del capitalisme
7.2. Nova economia y economia del coneixement
7.3. Relacions entre formació, ocupació i innovació tecnològica
7.4. Tecnologies i noves formes de treball: el teletreball

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral En les sessions magistrals es desenvoluparan els temes teòrics del curs, tot fomentant-hi la participació.
Treballs Es realitzarà un treball de recerca sobre la societat industrial tot aplicant-hi els mètodes d'investigació social

Atenció personalitzada
 
Treballs
Proves de desenvolupament
Descripció
Assitència a l'alumne en la dimensió teòrica de l'assignatura. En tutories individuals (teoria) i en grup (treball pràctic)

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització d'un treball en base al desenvolupament de les pràctiques 30%
Proves de desenvolupament Realització d'examen a patir del coneixement desenvolupat a la part teòrica 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria es tindrà en compte la nota de la pràctica (30%) realitzada durant el curs ordinari i es realitzarà un exàmen de desenvolupament (70)%


Fonts d'informació

Bàsica

Brunet, I. & Alarcón, A. (2005): ¿Quién crea empresas?. Redes y empresarialidad. Madrid: Talasa.

Brunet, I & Belzunegui, A. (1999) Estrategias de empleo y multinacionales. Barcelona: Icaria.

Brunet, I. & Belzunegui, A. (2000) Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global. Barcelona: Ariel Economía.

Castaño, C. (1994) Tecnología, empleo y trabajo en España. Madrid: Alianza Editorial.

Castells, M. (2001): La galaxia internet. Barcelona: Areté.

Garmendia, J.A. y Parra Luna, F. (1993): Sociología industrial y de los recursos humanos. Madrid: Taurus Universidad.

Harrison, B. (1997) La empresa que viene. Barcelona: Editorial Paidós.

López Pintor, R. (1990): Sociología industrial. Madrid: Alianza.

Köhler, H-D &. Martín Artiles, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta.

Martín, A. (1995) Flexibilidad y relaciones laborales: estrategias empresariales y acción sindical. Madrid: CES.

Solé, C. (1999) Organizaciones empresariales en los años 90: análisis de cinco sectores industriales. Barcelona: EUB.

Complementària

Bauman, Z. (2001): La posmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal

Boltanski, L. Y Chiapello, E. (2002): El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.

De Venanzi, A. (2002): Globalización y corporación. Barcelona: Anthropos.

Gee, J.P., Hull, G. Y Lankshear, C. (2002): El nuevo orden laboral. Girona: Ediciones Pomares.

Hardt, M. y Negri, A. (2002): Imperio. Barcelona: Paidós.

Rifkin, J. (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía. Buenos Aires: Paidós.

Sarriés Sanz, L. (1999): Sociología industrial. Zaragoza: Mira Editories

Valdaliso, J.M. y López, S. (2000): Historia económica de la empresa. Barcelona: Nuevos instrumentos universitarios.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent