Codi |
|
A1 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A2 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Definir l'empresa com a realitat socioeconòmica i classificar-la segons el diferents criteris existents |
A1 A3
|
|
C2
|
2. Definir i analitzar l’empresa com un sistema format per un conjunt de subsistemes empresarials |
A1 A2 A3
|
|
|
3. Conèixer l’empresari com a agent singular que representa la funció directiva en el sistema econòmic |
A1 A2
|
|
|
4. Identificar i analitzar els factors de l'entorn en el qual competeix o pot competir l'empresa |
A1 A4
|
|
|
5. Explicar i analitzar la competitivitat de les empreses en el mercat actual |
A1 A3 A4
|
|
C2
|
6. Conèixer el subsistema d'operacions de l'empresa i aplicar les seves tècniques bàsiques |
A1 A3 A4
|
|
C2
|
7. Utilitzar els conceptes teòrics desenvolupats a l'aula per resoldre casos que simulen la realitat empresarial |
A3 A4
|
B2 B3 B4 B5
|
C2
|
8. Analitzar en petits grups i explicar en públic articles d'actualitat empresarial facilitats pel professor o cercats pel propis alumnes |
A5 A7
|
B3 B5 B7
|
C2 C5
|
9. Prendre consciència de la importància per l’empresari de desenvolupar una actitud de cerca i anàlisi constant d’informació rellevant per l’empresa |
A1 A3 A4 A7
|
B2
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 EMPRESA I EMPRESARI |
1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Funcions de l’empresa com a agent econòmic
1.3. Introducció conceptual a l’empresa: organització i sistema
1.4. Classes d’empreses
1.5. La figura de l’empresari i de l'emprenedor: la creació d'empreses
|
Tema 2 L'ENTORN EMPRESARIAL |
2.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
2.2. Factors de l’entorn i efectes sobre l’empresa
2.3. La resposta de l’empresa a l’entorn: La direcció estratègica
2.4. Els grups d’interès a l’empresa
2.5. La responsabilitat social de l’empresa
|
Tema 3 LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL |
3.1. Concepte de competitivitat
3.2. Anàlisi de la competitivitat empresarial: forces competitives en els sectors industrials
3.3. Recursos i capacitats de l’empresa
3.4. Desenvolupament empresarial
|
Tema 4 EL SUBSISTEMA D’OPERACIONS |
4.1. La funció de producció
4.2. Disseny del sistema productiu
4.3. Tipus de processos productius
4.4. Anàlisi dels costos: punt mort i GAO
4.5. La gestió d’estocs
4.6. La productivitat
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa de l’assignatura, explicació dels seus continguts i exposició del seu desenvolupament i del mètode d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Lliçó magistral perquè l’alumnat pugui conèixer els principals conceptes. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi, resolució i debat de casos pràctics i exercicis relacionats amb els continguts del programa.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Realització, per part de l’alumnat, de tot un seguit d’exercicis i casos prèviament proposats per tal de que puguin millorar l’aprenentatge i la comprensió de la matèria. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Tutories presencials: Franja horària per tal de que el professorat pugui resoldre els dubtes de l’alumnat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Es proposaran 4 activitats, cadascuna de les quals inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.
Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada exercici d'una o dues setmanes.
El professor proposarà 4 exercicis, un per cadascun dels temes, i se n’hauran de presentar 3 obligatòriament per tal d’obtenir la puntuació.
Les qualificacions de cada activitat seran A, B, C, D i E (4, 3, 2, 1 i 0). La qualificació final de les activitats s’obtindrà determinant la mitjana de les puntuacions obtingudes als tres exercicis.
|
40% |
Proves objectives de tipus test |
Es realitzarà un examen final tipus test amb preguntes teòriques i pràctiques. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: Les activitats es podran realitzar i lliurar individualment o en equips de 2. En tot cas, el grup s'ha de mantenir invariable per als 3 lliuraments. L'estudiant farà arribar la seva activitat en format paper. Característiques requerides: Lletra Arial, tamany 11, indicar clarament els autors de la resposta, haver repassat el document amb el corrector ortogràfic. Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dos parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen el pes de la teoria serà del 60% i el de la pràctica el 40% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs. |
Bàsica |
|
BUENO CAMPOS, E.: Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización. Pirámide, Madrid, 2005.
CASTILLO CLAVERO, A.M. (Dir. y Coord.): Introducción a la economía y administración de empresas, Pirámide, Madrid, 2003.
AGUIRRE SÁDABA, A. (Coord.): Fundamentos de economía y administración de empresas. Pirámide, Madrid, 1992. |
Complementària |
|
BUENO, E.; CRUZ ROCHE, I. y DURÁN, J. J.: Economía de la empresa: análisis de las decisiones empresariales. 15ª Edición, Pirámide, Madrid, 1992.
DÍEZ DE CASTRO, E.; GALÁN, J. L. y MARTÍN, E.: Introducción a la economía de la empresa. 2 Volúmenes. Pirámide, Madrid, 1996.
PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa: introducción. Ceura, Madrid, 1994.
Bibliografia exercicis:
GARCÍA DEL JUNCO, J. y CASANUEVA ROCHA, C. (Coord. y Dir.) (2000): Prácticas de la gestión empresarial, McGraw-Hill, Madrid.
GARCÍA MORENO, S.; NÁJERA SÁNCHEZ, J. J. y RICO GARCÍA, M. G. (2001): Organización y administración de empresas. Una visión práctica, ESIC, Madrid.
HERNÁNDEZ ORTIZ, M. J. (Coord.): Casos prácticos de administración y organización de empresas. Pirámide, Madrid, 2000.
MARTÍN, E.; GALÁN, J. L.; BARROSO, C. y COSSIO, J.: Problemas de economía de la empresa. Pirámide, Madrid, 1996.
PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa aplicada. Pirámide, Madrid, 1990. |
|