DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ORGANITZACIÓ I ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES I Codi 16051015
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
Adreça electrònica albert.fonts@urv.cat
0
juancarlos.romeo@urv.cat
Professors/es
FONTS RIBAS, ALBERT
PEREZ DE TOLEDO, ELOISA
ROMEO OLMEDO, JUAN CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Fonaments teòrics i pràctics que expliquen la naturalesa de l’empresa, les diferents formes que pot adoptar, les seves propietats de eficiència i el seu paper en el creixement de l’economia.

Competències
Codi  
A1 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A2 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A7 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Definir l'empresa com a realitat socioeconòmica i classificar-la segons el diferents criteris existents A1
A3
C2
2. Definir i analitzar l’empresa com un sistema format per un conjunt de subsistemes empresarials A1
A2
A3
3. Conèixer l’empresari com a agent singular que representa la funció directiva en el sistema econòmic A1
A2
4. Identificar i analitzar els factors de l'entorn en el qual competeix o pot competir l'empresa A1
A4
5. Explicar i analitzar la competitivitat de les empreses en el mercat actual A1
A3
A4
C2
6. Conèixer el subsistema d'operacions de l'empresa i aplicar les seves tècniques bàsiques A1
A3
A4
C2
7. Utilitzar els conceptes teòrics desenvolupats a l'aula per resoldre casos que simulen la realitat empresarial A3
A4
B2
B3
B4
B5
C2
8. Analitzar en petits grups i explicar en públic articles d'actualitat empresarial facilitats pel professor o cercats pel propis alumnes A5
A7
B3
B5
B7
C2
C5
9. Prendre consciència de la importància per l’empresari de desenvolupar una actitud de cerca i anàlisi constant d’informació rellevant per l’empresa A1
A3
A4
A7
B2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 EMPRESA I EMPRESARI 1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Funcions de l’empresa com a agent econòmic
1.3. Introducció conceptual a l’empresa: organització i sistema
1.4. Classes d’empreses
1.5. La figura de l’empresari i de l'emprenedor: la creació d'empreses

Tema 2 L'ENTORN EMPRESARIAL 2.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
2.2. Factors de l’entorn i efectes sobre l’empresa
2.3. La resposta de l’empresa a l’entorn: La direcció estratègica
2.4. Els grups d’interès a l’empresa
2.5. La responsabilitat social de l’empresa

Tema 3 LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 3.1. Concepte de competitivitat
3.2. Anàlisi de la competitivitat empresarial: forces competitives en els sectors industrials
3.3. Recursos i capacitats de l’empresa
3.4. Desenvolupament empresarial
Tema 4 EL SUBSISTEMA D’OPERACIONS 4.1. La funció de producció
4.2. Disseny del sistema productiu
4.3. Tipus de processos productius
4.4. Anàlisi dels costos: punt mort i GAO
4.5. La gestió d’estocs
4.6. La productivitat


Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l’assignatura, explicació dels seus continguts i exposició del seu desenvolupament i del mètode d’avaluació.
Sessió Magistral Lliçó magistral perquè l’alumnat pugui conèixer els principals conceptes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi, resolució i debat de casos pràctics i exercicis relacionats amb els continguts del programa.
Resolució de problemes, exercicis Realització, per part de l’alumnat, de tot un seguit d’exercicis i casos prèviament proposats per tal de que puguin millorar l’aprenentatge i la comprensió de la matèria.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
Tutories presencials: Franja horària per tal de que el professorat pugui resoldre els dubtes de l’alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Es proposaran 4 activitats, cadascuna de les quals inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.

Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada exercici d'una o dues setmanes.

El professor proposarà 4 exercicis, un per cadascun dels temes, i se n’hauran de presentar 3 obligatòriament per tal d’obtenir la puntuació.

Les qualificacions de cada activitat seran A, B, C, D i E (4, 3, 2, 1 i 0). La qualificació final de les activitats s’obtindrà determinant la mitjana de les puntuacions obtingudes als tres exercicis.

40%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà un examen final tipus test amb preguntes teòriques i pràctiques. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: Les activitats es podran realitzar i lliurar individualment o en equips de 2. En tot cas, el grup s'ha de mantenir invariable per als 3 lliuraments. L'estudiant farà arribar la seva activitat en format paper. Característiques requerides: Lletra Arial, tamany 11, indicar clarament els autors de la resposta, haver repassat el document amb el corrector ortogràfic. Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dos parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen el pes de la teoria serà del 60% i el de la pràctica el 40% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica

BUENO CAMPOS, E.: Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización. Pirámide, Madrid, 2005.

CASTILLO CLAVERO, A.M. (Dir. y Coord.): Introducción a la economía y administración de empresas, Pirámide, Madrid, 2003.

AGUIRRE SÁDABA, A. (Coord.): Fundamentos de economía y administración de empresas. Pirámide, Madrid, 1992.

Complementària

BUENO, E.; CRUZ ROCHE, I. y DURÁN, J. J.: Economía de la empresa: análisis de las decisiones empresariales. 15ª Edición, Pirámide, Madrid, 1992.

DÍEZ DE CASTRO, E.; GALÁN, J. L. y MARTÍN, E.: Introducción a la economía de la empresa. 2 Volúmenes. Pirámide, Madrid, 1996.

PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa: introducción. Ceura, Madrid, 1994.

Bibliografia exercicis:

GARCÍA DEL JUNCO, J. y CASANUEVA ROCHA, C. (Coord. y Dir.) (2000): Prácticas de la gestión empresarial, McGraw-Hill, Madrid.

GARCÍA MORENO, S.; NÁJERA SÁNCHEZ, J. J. y RICO GARCÍA, M. G. (2001): Organización y administración de empresas. Una visión práctica, ESIC, Madrid.

HERNÁNDEZ ORTIZ, M. J. (Coord.): Casos prácticos de administración y organización de empresas. Pirámide, Madrid, 2000.

MARTÍN, E.; GALÁN, J. L.; BARROSO, C. y COSSIO, J.: Problemas de economía de la empresa. Pirámide, Madrid, 1996.

PÉREZ GOROSTEGUI, E.: Economía de la empresa aplicada. Pirámide, Madrid, 1990.

Recomanacions