Codi |
|
A2 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
1. Ordenar la informació econòmica per aprofitar-la millor |
A5 A6
|
B1
|
|
2. Aplicar les mesures estadístiques més representatives a la informació disponible |
A6 A7
|
B1
|
|
3. Conèixer els conceptes d'estadística per entendre un informe econòmic especialitzat |
A2 A6 A7
|
B1
|
|
4. Usar correctament les eines electròniques (calculadora, MS-Excel...) per a l'organització i la síntesi d'informació quantitativa |
A6 A7
|
B1 B2
|
C2
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Introducció
|
1. Concepte i contingut de l’Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
7. Precisió en els càlculs, arrodoniment, dígits significatius |
TEMA 2. Anàlisi descriptiva de les dades |
1. Distribució de freqüències d’una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Moments respecte l’origen i respecte a la mitjana
9. Forma d'una distribució: asimetria i curtosi |
TEMA 3. Tractament descriptiu bidimensional |
1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Moments en distribucions bidimensionals: covariància, coeficient de correlació lineal
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional
5. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
6. Bondat de l’ajust: variància residual, coeficient determinació lineal
7. Interpolació i predicció |
TEMA 4. Números índexs i taxes de variació |
1. Definició d’un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes
3. Índexs complexos de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació |
TEMA 5. Fonaments de probabilitat |
1. Fenòmens aleatoris i deterministes
2. Experiment aleatori. Espai mostral associat a un experiment aleatori
3. Successos, àlgebra de successos
4. Àlgebra de conjunts. Relació entre l'àlgebra de conjunts i l’àlgebra de successos
5. Interpretació clàssica, freqüencialista i axiomàtica de probabilitat
6. Definició axiomàtica de la probabilitat. Propietats
7. Successos independents, probabilitat condicionada
8. Teorema d'intersecció, de la probabilitat total i de Bayes
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A través de textos d’altres matèries, premsa escrita i consulta d’informació via internet fer que l’alumne percebi la utilitat de l’estadística. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i interpretació d’un problema o exercici. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Formulació, anàlisi, resolució i interpretació d’un problema o exercici mitjançant les TIC. |
Resolució de problemes, exercicis |
Proposar a l'alumne la resolució de problemes similars als resolts a classe en cada tema. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Consultes: Resoldre de forma personalitzada dubtes als alumnes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
La primera part de l'examen de final del curs consistirà en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura |
30 a 40% |
Proves objectives de tipus test |
Al llarg del curs es proposaran dates concretes a fi i efecte de passar proves objectives amb preguntes tipus test relatives als continguts teòrics i pràctics involucrant aspectes de més d'un bloc del programa. Tota aquesta informació addicional de l’alumne es sumarà a la qualificació final de l'assignatura en concepte d’avaluació continua. |
puntuació màxima 1 |
Proves pràctiques |
La segona part de l'examen final inclou problemes del tipus practicat durant el curs en les sessions pràctiques. |
60 a 70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'examen en segona convocatòria constarà de dues parts en què l'alumne haurà de plasmar els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura: - Proves objectives de tipus preguntes curtes i/o de tipus test (30% a 40%) - Proves pràctiques (70% a 60%) |
Bàsica |
|
DOMINGO,
M. (coord.) (2006): Exercicis d’estadística empresarial. Cossetània
Edicions, Universitat Rovira i Virgili, Col·lecció Eina 36. MARTIN
PLIEGO, F.J. (2004): "Introducción a la estadística económica y
empresarial (Teoría y práctica)". Thomson. MONTIEL,
A.M., RIUS, F., BARON, F.J. (1997): "Elementos básicos de estadística
económica y empresarial" Prentice Hall. PEREZ, C. (2002): "Estadística a través de
Excel". Prentice
Hall. |
Complementària |
|
ARANDA, J., GOMEZ, J. (1999): "Introducción a la
estadística económica y empresarial". DM. ARNALDOS,
F. et al. (2003): "Estadística descriptiva para economía y administración
de empresas". AC. Pàgina web de l'Instituto
Nacional de Estadística (www.ine.es) i de
l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net) |
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS II/16051018 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS I/16051017 |
|
|