Codi |
|
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
Objectius |
Competències |
Estudiar el comportament racional dels agents econòmics bàsics, consumidors i empreses. |
A6
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Caracteritzar l'eficiència econòmica i analitzar mecanismes que aconsegueixen resultats econòmicament eficients. |
A6
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Entendre els problemes d'eficiència en presència d'externalitats, béns públics i informació assimètrica. |
A6
|
B1 B2 B3 B4
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Introducció |
1.1. Assignació de recursos.
1.2. Models. Agents. Racionalitat i equilibri.
1.3. Decisions. Comportaments estratègics.
1.4. Institucions. Drets de Propietat. Estat.
|
TEMA 2. L’empresa i la tecnologia. |
2.1.Eficiència tècnica. La funció de producció. Isoquantes. Elasticitat de substitució.
2.2.Rendiments a escala. Elasticitat d’Escala.
2.3.Eficiència econòmica. Demandes condicionades. Funció de costos. Curt i llarg termini.
2.4.Maximitzacio de beneficis de l’empresa competitiva. Demandes derivades i funció d’oferta.
2.5.Equilibri de la indústria competitiva a curt i llarg termini.
2.6.Aplicacions. Subhastes com a mecanismes d’assignació.
|
TEMA 3.Consumidors i demanda. |
3.1.Preferències. Corbes d’indiferència. El conjunt pressupostari.
3.2.Funcions de demanda. Propietats. Elasticitats de la demanda.
3.3.Benestar del consumidor. Excedent. Variació compensatòria.
3.4.Índexs de preus i preferència revelada.
3.5.El consumidor propietari de recursos.
|
TEMA 4. Les decisions sota condicions d’incertesa. |
4.1.Risc, valor esperat i utilitat esperada. L’aversió al risc.
4.2. La diversificació. Agrupació de riscos. La demanda d’assegurança.
4.3.Utilitat esperada: Crítiques i extensions.
4.4.Comportaments estratègics: Equilibri de Nash en estratègies mixtes.
|
TEMA 5. Equilibri General i Benestar. |
5.1.Intercanvi. Dotacions. Caixa d’Edgeworth.
5.2.Funcions de demanda i d’excés de demanda. Propietats. Preus d’equilibri.
5.3.Eficiència. Assignacions òptimes en sentit de Pareto.
5.4.Els teoremes fonamentals de l’economia del benestar.
5.4.Aplicacions de l’equilibri general competitiu. Mercats d’assegurança.
5.5.Intercanvi i el Cor (Nucli). Repliques i contracció del cor.
5.6.Eficiència en una economia amb producció.
|
TEMA 6. Béns públics, decisions col·lectives i externalitats |
6.1.Béns públics i absència de rivalitat en el consum.
6.2.L’eficiència econòmica en presència de béns públics
6.3.Mecanismes d’assignació de béns públics
6.4.Contribucions voluntàries i el passatger de franc.
6.5.Subscripcions voluntàries per al finançament d’un bé públic indivisible
6.6.Externalitats
6.7.L’eficiència econòmica en presència d’externalitats.
|
TEMA 7. Economia de la informació. |
7.1.Estructures d’informació i jocs d’estratègia.
7.2.Informació incompleta. Equilibri de Bayes-Nash. Subhastes.
7.3.Informació asimètrica i eficiència econòmica
7.4.Atzar Moral i la indústria d’assegurances.
7.5.Selecció Adversa. Senyalització. Cribatge.
7.6.Principal i agent. Salaris d’eficiència.
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura a l'alumne amb la finalitat d'explicar els objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació del curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
|
Descripció |
Temps per resoldre dubtes als estudiants. L'atenció serà principalment personalitzada i es durà a terme en el despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Es plantejarà la resolució d'exercicis i casos pràctics on s'apliquin els conceptes de la matèria |
20% de la nota final |
Proves de desenvolupament |
En aquestes proves, l'alumne ha de mostrar l'assoliment dels coneixements de la matèria |
80% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: Els alumnes poden optar per un mètode d'avaluació continua o bé per un sistema tradicional d'avaluació.
o Avaluació continuada. Consta de dos grups d'activitats: a) entre 4 i 8 presentacions d'exercicis, que suposen el 20% de la nota final i que es descomponen en 2-4 presentacions dels tres primers temes (10% de la nota final) i 2-4 presentacions dels temes del 4 al 7 (10% de la nota final); b) dos proves parcials, la primera dels tres primers temes (representa el 40% de la nota final i la segona dels temes del 4 al 7 (val el 40% de la nota final). La última d'aquestes proves es realitzarà el dia de l'examen de la primera convocatòria. Per a superar l'assignatura per aquest mètode s'han de realitzar tots els exàmens i activitats.
o Sistema tradicional d'avaluació. Els alumnes que no segueixen avaluació continuada hauran de fer un examen de tots els continguts (100% de la nota final).
Segona convocatòria: Consisteix en la realització de un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final). |
Bàsica |
|
Pindyck, Robert S. i Daniel L. Rubinfeld,
Microeconomia, 5a edició, Prentice Hall Varian, Hal R., Microeconomía intermedia,
5a edició, Antoni Bosch Nicholson, W., Teoría Microeconómica, 6a edición, Thomson Schotter, A., Microeconomics, 3a edición, Harper Collins |
Complementària |
|
Bergstrom, Theodor C. i Hal R. Varian, Ejercicios de Microeconomía
intermedia, 5a edició, Antoni Bosch Congregado, Emilio, Antonio A. Golpe i María Teresa Leal, Microeconomía:
cuestiones y problemas resueltos, 1a edició, Prentice Hall |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MICROECONOMIA I/16051012 | MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS I/16051017 | MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS II/16051018 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|