DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MICROECONOMIA II Codi 16051211
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
PASCUAL LORENTE, ALBERT
Adreça electrònica albert.pascual@urv.cat
jose.curull@urv.cat
Professors/es
PASCUAL LORENTE, ALBERT
CURULL GASOL, JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Microeconomia II pretén estudiar de forma rigorosa aspectes fonamentals del funcionament d’ una economia competitiva bàsica i les seves conseqüències pel benestar de la societat. Finalment, s'estudia en "quines circumstàncies" un mercat competitiu no genera un resultat socialment eficient.

Competències
Codi  
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar el comportament racional dels agents econòmics bàsics, consumidors i empreses. A6
B1
B2
B3
B4
Caracteritzar l'eficiència econòmica i analitzar mecanismes que aconsegueixen resultats econòmicament eficients. A6
B1
B2
B3
B4
Entendre els problemes d'eficiència en presència d'externalitats, béns públics i informació assimètrica. A6
B1
B2
B3
B4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Introducció 1.1. Assignació de recursos.
1.2. Models. Agents. Racionalitat i equilibri.
1.3. Decisions. Comportaments estratègics.
1.4. Institucions. Drets de Propietat. Estat.
TEMA 2. L’empresa i la tecnologia.
2.1.Eficiència tècnica. La funció de producció. Isoquantes. Elasticitat de substitució.
2.2.Rendiments a escala. Elasticitat d’Escala.
2.3.Eficiència econòmica. Demandes condicionades. Funció de costos. Curt i llarg termini.
2.4.Maximitzacio de beneficis de l’empresa competitiva. Demandes derivades i funció d’oferta.
2.5.Equilibri de la indústria competitiva a curt i llarg termini.
2.6.Aplicacions. Subhastes com a mecanismes d’assignació.
TEMA 3.Consumidors i demanda.
3.1.Preferències. Corbes d’indiferència. El conjunt pressupostari.
3.2.Funcions de demanda. Propietats. Elasticitats de la demanda.
3.3.Benestar del consumidor. Excedent. Variació compensatòria.
3.4.Índexs de preus i preferència revelada.
3.5.El consumidor propietari de recursos.
TEMA 4. Les decisions sota condicions d’incertesa.
4.1.Risc, valor esperat i utilitat esperada. L’aversió al risc.
4.2. La diversificació. Agrupació de riscos. La demanda d’assegurança.
4.3.Utilitat esperada: Crítiques i extensions.
4.4.Comportaments estratègics: Equilibri de Nash en estratègies mixtes.
TEMA 5. Equilibri General i Benestar.
5.1.Intercanvi. Dotacions. Caixa d’Edgeworth.
5.2.Funcions de demanda i d’excés de demanda. Propietats. Preus d’equilibri.
5.3.Eficiència. Assignacions òptimes en sentit de Pareto.
5.4.Els teoremes fonamentals de l’economia del benestar.
5.4.Aplicacions de l’equilibri general competitiu. Mercats d’assegurança.
5.5.Intercanvi i el Cor (Nucli). Repliques i contracció del cor.
5.6.Eficiència en una economia amb producció.
TEMA 6. Béns públics, decisions col·lectives i externalitats 6.1.Béns públics i absència de rivalitat en el consum.
6.2.L’eficiència econòmica en presència de béns públics
6.3.Mecanismes d’assignació de béns públics
6.4.Contribucions voluntàries i el passatger de franc.
6.5.Subscripcions voluntàries per al finançament d’un bé públic indivisible
6.6.Externalitats
6.7.L’eficiència econòmica en presència d’externalitats.
TEMA 7. Economia de la informació.
7.1.Estructures d’informació i jocs d’estratègia.
7.2.Informació incompleta. Equilibri de Bayes-Nash. Subhastes.
7.3.Informació asimètrica i eficiència econòmica
7.4.Atzar Moral i la indústria d’assegurances.
7.5.Selecció Adversa. Senyalització. Cribatge.
7.6.Principal i agent. Salaris d’eficiència.


Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'alumne amb la finalitat d'explicar els objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació del curs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps per resoldre dubtes als estudiants. L'atenció serà principalment personalitzada i es durà a terme en el despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Es plantejarà la resolució d'exercicis i casos pràctics on s'apliquin els conceptes de la matèria 20% de la nota final
Proves de desenvolupament En aquestes proves, l'alumne ha de mostrar l'assoliment dels coneixements de la matèria 80% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria:
Els alumnes poden optar per un mètode d'avaluació continua o bé per un sistema tradicional d'avaluació.

o Avaluació continuada.
Consta de dos grups d'activitats: a) entre 4 i 8 presentacions d'exercicis, que
suposen el 20% de la nota final i que es descomponen en 2-4 presentacions dels tres primers temes (10% de la nota final) i 2-4 presentacions dels temes del 4 al 7 (10% de la nota final); b) dos proves parcials, la primera dels tres primers temes (representa el 40% de la nota final i la segona dels temes del 4 al 7 (val el 40% de la nota final).
La última d'aquestes proves es realitzarà el dia de l'examen de la primera convocatòria.
Per a superar l'assignatura per aquest mètode s'han de realitzar tots els exàmens i activitats.

o Sistema tradicional d'avaluació.
Els alumnes que no segueixen avaluació continuada hauran de fer un examen de
tots els continguts (100% de la nota final).

Segona convocatòria:
Consisteix en la realització de un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final).


Fonts d'informació

Bàsica

Pindyck, Robert S. i Daniel L. Rubinfeld, Microeconomia, 5a edició, Prentice Hall

Varian, Hal R., Microeconomía intermedia, 5a edició, Antoni Bosch

Nicholson, W., Teoría Microeconómica, 6a edición, Thomson

Schotter, A., Microeconomics, 3a edición, Harper Collins

Complementària

Bergstrom, Theodor C. i Hal R. Varian, Ejercicios de Microeconomía intermedia, 5a edició, Antoni Bosch

Congregado, Emilio, Antonio A. Golpe i María Teresa Leal, Microeconomía: cuestiones y problemas resueltos, 1a edició, Prentice Hall

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MICROECONOMIA I/16051012
MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS I/16051017
MATEMÀTIQUES EMPRESARIALS II/16051018
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent