Codi |
|
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B8 |
Sensibilització per a temes mediambientals |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els fets econòmics més importants esdevinguts al món |
A5 A6
|
B3
|
C3 C5
|
Identificar les característiques pròpies de cada sistema econòmic |
A5 A6 A7
|
B3
|
C3 C5
|
Diferenciar els trets de les diverses polítiques econòmiques desenvolupades al segle XX |
A4 A5 A6 A7
|
B3
|
C5
|
Comparar els diversos models d'industrialització esdevinguts als segles XIX i XX |
A5 A6 A7
|
B3 B6
|
C3 C5
|
Construir gràfics, quadres i mapes econòmics a partir de sèries estadístiques temporals |
A4 A5 A7
|
B3 B4
|
C5
|
Contribuir a resoldre situacions econòmiques actuals mitjançant la perspectiva històrica dels fets econòmics |
A5
|
B3 B4 B6
|
C3 C5
|
Avaluar les conseqüències i implicacions dels fets històrics més importants esdevinguts al segle XX |
A5 A6
|
B3 B6 B8
|
C3 C5
|
Prendre consciència de les dificultats, els costos humans i els problemes que genera el creixement |
A7
|
B3 B6 B8
|
C3 C5
|
Relativitzar els sistemes, els mètodes i els coneixements |
A5
|
B1 B3 B4 B6
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 0. Concepte i Metodologia de la Història Econòmica |
|
Tema 1. L'economia de base agrària |
1.1 Característiques generals de l'economia de base agrària.
1.2 La relació població-recursos: la teoria malthusiana.
1.3 L'agricultura: tècniques i conreus.
1.4 Formes de distribució de la renda agrària.
1.5. La manufactura: sectors, límits i evolució de la localització.
1.6 El comerç i les finances.
1.7 Els diferents processos de l'expansió comercial europea. |
Tema 2. Els condicionants de la industrialització |
2.1 El paper de la demanda i el creixement demogràfic.
2.2 La racionalització agrícola.
2.3 Recursos naturals i consum energètic.
2.4 L'articulació del mercat intern i els transports.
2.5 Estalvi i formació de capital.
2.6 Transformacions tècniques i innovacions.
2.7 El context institucional. |
Tema 3. Models d'industrialització al segle XIX |
3.1 Difusió o procés estructural europeu? Els casos belga i francès.
3.2 Difusió sense capital social: els casos italià i rus.
3.3 Difusió amb capacitat social: els casos alemany i japonès.
3.4 Els Estats Units. |
Tema 4. L'economia mundial al segle XIX |
4.1 Els cicles de l'economia internacional.
4.2 L'ordre econòmic internacional sota l'Escola Clàssica.
4.3 Expansió i nova estructura d'intercanvis.
4.4 La liberalització de la circulació de mercaderies.
4.5 Els moviments internacionals de capital i de mà d'obra.
4.6 Els sistemes monetaris al segle XIX.
4.7 La crisis de 1873 i el seu impcte.
4.8 Les respostes a la crisi: el nou model tecnològic versus neomercantilisme.
4.9 Antigues i noves potències al llindar de la I Guerra Mundial. |
Tema 5. Reconstrucció i desequilibris de l'economia internacional: la primer postguerra mundial |
5.1 L'herència de la guerra: pèrdues demogràfiques, destrucció material i reordenació del territori.
5.2 Formació de l'economia socialista centralitzada.
5.3 Deutes, reparacions de guerra i desordre monetari.
5.4 Tensins en el sistema financer: el paper dels Estats Units.
5.5 Els errors de la reconstrucció: la fi de la "vella Europa".
5.6 La reestructuració del comerç mundial. |
Tema 6. La crisi econòmica dels anys trenta |
6.1 Els EEUU: les paradoxes del seu creixement.
6.2 El crac borsari i la Gran Depressió als Estats Units.
6.3 Les vies de difusió de la crisi.
6.4 La inviabilitat de les postures clàssiques: Gran Bretanya.
6.5 L'Estat, corrector social: el New Deal, França.
6.6 L'Estat planificador: Alemanya i l'URSS.
6.7 Aspectes econòmics de la II Guerra Mundial. |
Tema 7. El model d'acumulació posterior a la II Guerra Mundial: l'expansió |
7.1 Costos i conseqüències econòmiques de la II Guerra Mundial.
7.2 La reconstrucció de l'economia mundial: Bretton Woods i el Pla Marshall.
7.3 La política econòmica keynesiana: el creixent paper de l'Estat.
7.4 L'expansió del model stalinià després de la II Guerra Mundial.
7.5 Les condicions del creixement econòmic durant l'etapa expansiva (1945-1973).
7.6 Les desigualtats en el creixement econòmic mundial.
7.7 El fracàs de les teories de la modernització. |
Tema 8. La fi de l'expansió: la crisi dels anys setanta i vuitanta |
8.1 La crisi dels anys setanta.
8.2 Del cercle virtuós al cercle viciós: l'estanflació.
8.3 Canvis en la política econòmica occidental el neoliberalisme.
8.4 L'enfonsament de l'URSS com a model alternatiu de modernització.
8.5 L'ampliaci´de l'escletxa entre el centre i la perifèria.
8.6 Nous problemes: pressió demogràfica, dependència alimentària i crisi ecològica.
8.7 La "gestió" de la globalització: USA, la Unió Europea, el Japó i la Xina.
8.8 Els moviments antisistèmics.
8.9 L'economia mundial durant la darrera dècada i l'emergència de les regions econòmiques. |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Temps destinat a situar l'alumne davant la matèria, com també a donar les primeres eines per escometre les tasques assignades. No necessàriament s'hi concentren el primer dia. |
Sessió Magistral |
A través seu, s'establiran els eixos fonamentals de la matèria, s'aportarà la informació més rellevant sobre cada tema i se situaran els diversos aspectes en el context de la disciplina històrica. Forma bloc amb l'epígraf següent. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al ritme que els continguts teòrics ho requereixin, s'introduirà l'aparell estadístic i gràfic que il.lustra la informació aportada. Bàsicament, els exercicis es faran a partir de MUIÑOS-TEROL (2004) Materials d'Història Econòmica. Forma bloc amb l'apartat anterior. |
Treballs |
Consistirà a elaborar una o més ressenyes (eixos principals i crítica) sobre una lectura recomanada. |
Resolució de problemes, exercicis |
Per tal de treballar cada tema impartit, i després d'ensenyar a fer-ho en les classes pràctiques a l'aula, l'alumne haurà de comentar un quadre, text, gràfic o mapa propost pel professor. Ho fara fora de l'aula i caldrà que el lliuri al final de cada tema. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs i exercicis, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S'enten que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma.
A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial, al despatx 301, en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Comptarà la coherència i capacitat d'interrelació en el resum de la lectura, com també la capacitat crítica i les eines d'anàlisi utilitzades en la part corresponent |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
A la fi de cada tema, l'alumne haurà de lliurar un exercici pràctic, que consistirà en el comentari d'un quadre, gràfica, etc, i que caldrà repetir cas de no assolir un nivell suficient. |
30 |
Atenció personalitzada |
Comptarà d'una manera positiva el fet de tenir una pauta de treball continuat, que hom pot veure en la freqüència de les consultes que l'alumne efectua al llarg de l'any, la presentació d'esquemes per a la seva supervisió, etc. |
Marca el trend a l'alça o a la baixa. |
Proves de desenvolupament |
Preguntes obertes sobre un tema amb resposta extensa. Dues proves d'una hora i mitja cada una que, juntament amb les proves pràctiques descrites més avall, constituïrien el 50 % de la nota. |
40 |
Proves pràctiques |
Utilització dels coneixements teòrics per situar i analitzar sèries, mapes o textos històrics. Dues proves de mitja hora cada una que, juntament amb les proves de desenvolupament descrites més amunt, constituïrien el 50% de la nota. |
10 |
Altres |
En el cas de l'avaluació continuada, serà obligatori un mínim d'assistència a classe, no inferior al 50% del total. |
És condició necessària. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne podrà optar per presentar-se a Convocatòria Ordinària, és a dir, a l'examen convencional final (100% de la nota). En aquest cas, no és condició obligada l'assistència a classe. SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota. En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i aprovades per blocs, havent de superar en segona convocatòria allò que hagués quedat pendent. L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota). |
Bàsica |
|
- ALDCROFT, D.H.
Historia de la economia europea,
1914-1990, Ed. Crítica, Barcelona. - CAMERON, R. Historia Económica Mundial: desde el
paleolítico hasta el presente, Alianza Ed., Madrid. - CIPOLLA, C.M. Historia Económica de la
población mundial, Ed. Crítica, Barcelona. - DE VRIES, J. La economía de Europa en un período
de crisis, 1600-1750, Ed. Cátedra, Madrid. - EPSTEIN, S. R. Libertad y
crecimiento: el desarrollo de los estados y de los mercados en Europa,
1300-1750. Universitat de València, València. - FELIU, G. i
SUDRIÀ, C. Introducció a la Història
Econòmica Mundial, Publicacions de la Universitat de València, València. - FOGEL, R.W. Escapar del
hambre y la muerte prematura, 1700-2100. Alianza Editorial, Madrid. - FOREMAN-PECK, J. Historia Económica Mundial.
Relaciones económicas internacionales desde 1850, Prentice Hall, Madrid. - HERNANDEZ, M. et
altri Historia Económica Mundial.
Barcelona, Crítica. - KENWOOD, A.G. –
LOUGHEED, A.L. Historia del
desarrollo económico internacional. Madrid, Istmo. - KINDLEBERGER, C. P La crisis
económica 1929-1939. Capitán Swing Ed. Madrid. - LANDES, D.S. La riqueza y la pobreza de las
naciones. Barcelona, Crítica. - MUIÑOS, M.J. i
TEROL, V. Materials d’Història
Econòmica, Col.lecció EINA núm. 28, URV i Cossetània Edicions,
Tarragona-Valls. - WRIGLEY, E.J. Historia y población. Crítica, Barcelona. - ZAMAGNI, V. Historia Económica de la Europa Contemporánea. Crítica, Barcelona. |
Complementària |
|
- ANDERSON, M. Aproximación a la historia de la
familia occidental, 1500-1914, ed. Siglo XXI, Madrid. - BERG, M. La era de las manufacturas, 1700-1820. Una
nueva historia de la revolución industrial británica, ed. Crítica,
Barcelona. - CIPOLLA, C.M. de. Historia Económica de Europa,
diversos vols., ed. Ariel, Barcelona. - EICHENGREEN, B. La globalización del capital:
historia del sistema monetario internacional, Barcelona. - GALBRAITH, J.K. El crac del 29, De. Ariel
Barcelona. - GONZÁLEZ SÁNCHEZ, V. (Coord.) Globalización. Un enfoque interdisciplinario.
Tirant Lo Blanch, Valencia - KINDLEBERGER,
C.P. Historia financiera de
Europa occidental, ed. Crítica, Barcelona. - KRIEDTE, P.
Feudalismo tardío y capital
mercantil, ed. Crítica, Barcelona. - LANDES, D.S. Progreso tecnológico y revolución
industrial, ed. Tecnos, Madrid. - LIVI-BACCI, M. Historia mínima de la población
mundial, ed. Crítica, Barcelona. - MADDISON, A. Historia del desarrollo capitalista.
Sus fuerzas dinámicas, ed. Ariel, Barcelona. - MADDISON, A. La economía mundial, 1820-1992.
Análisis y estadísticas, Perspectivas OCDE, Madrid. - NOVE, Alec Historia económica de la Unión
Soviética, Alianza ed., Madrid. - PIORE, M.J. i
SABEL, Ch.F. La segunda ruptura
industrial, Alianza ed., Madrid. - SLICHER VAN BATH,
B.H. Historia agraria de Europa
occidental (500-1850), ed. Península, Barcelona. - TEMIN, P.
La nueva historia económica. Lecturas
seleccionadas, Alianza ed., Madrid. - WALLERSTEIN, I. El moderno sistema mundial, 3
vols., ed. Siglo XXI, Madrid. - WRIGLEY, E.A. Gentes, ciudades, riqueza.
Barcelona, Crítica. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA ECONÒMICA D'ESPANYA/16051219 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|