Codi |
|
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A6 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B8 |
Sensibilització per a temes mediambientals |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els fets econòmics més importants esdevinguts a Espanya |
A5 A6
|
B3
|
C5
|
Identificar les característiques pròpies de les economies de base agrària i de les economies industrials |
A5 A6
|
B3
|
C5
|
Diferenciar els trets i condicionants de les diverses polítiques econòmiques seguides al segle XX |
A5 A6
|
B3 B6
|
C5
|
Situar la industrialització espanyola dins l'ordre global dels segles XIX i XX |
A5 A6 A7
|
B3
|
C3 C5
|
Construir gràfics, quadres i mapes econòmics a partir de sèries estadístiques temporals |
A5 A7
|
B2 B3 B4
|
C5
|
Contribuir a resoldre situacions econòmiques actuals mitjançant la perspectiva històrica dels fets econòmics |
A3 A5 A6 A7
|
B3 B6
|
C3 C5
|
Avaluar les conseqüències i les implicacions dels fets històrics més importants esdevinguts al segle XX |
A4 A6 A7
|
B3 B6 B8
|
C3 C5
|
Prendre consciència de l'esforç realitzat per la societat espanyola per a millorar el seu nivell de vida |
|
B3 B6
|
C5
|
Donar una resposta ètica als problemes que planteja la globalització |
|
B3 B6 B8
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. L'economia en l'Espanya del segle XVIII |
1.1 Espai i població.
1.2 Una economia de base agrària: característiques generals.
1.3 L'agricultura: tècniques, conreus, règim senyorial.
1.4 Els tipus de manufactura.
1.5 El comerç interior, l'exterior i el colonial.
1.6 El mercantilisme de tall francès. Postures i reformes.
1.7 Els models regionals de creixement econòmic.
1.8 La visió il·lustrada de l'economia espanyola. |
Tema 2. Els condicionants de la industrialització a Espanya |
2.1 La crisi de l'Antic Règim i les necessitats de l'ordre liberal.
2.2 Les relacions entre agricultura i industrialització al segle XIX.
2.3 Les reformes liberals sobre la terra i els seus efectes.
2.4 L'acumulació prèvia de capital: evolució del sistema financer espanyol.
2.5 L'articulació del mercat intern: aranzels i transports.
2.6 Estat i economia a l'Espanya del segle XIX. |
Tema 3. Els inicis de la industrialització |
3.1 Els recursos energètics. El problema del carbó.
3.2 La indústria cotonera catalana.
3.3 La mineria espanyola.
3.4 La tardana arrencada de la indústria pesant.
3.5 El ferrocarril. |
Tema 4. La reorientació del capitalisme espanyol |
4.1 L'impacte de la crisi de 1873 sobre l'economia espanyola.
4.2 Els indicadors econòmics del "Desastre".
4.3 La irrupció e l'Escola Alemanya.
4.4 El Pla d'Estabilització de Fernández Villaverde.
4.5 Les reformes del krausisme. |
Tema 5. L'economia espanyola durant el primer terç del segle XX |
5.1 Aïllament i diversificació estructural de l'economia.
5.2 Els beneficis de la neutralitat. Creixement i especulació.
5.3 La crisi postbèl·lica.
5.4 La política econòmica durant la dictadura de Primo de Rivera.
5.5 Les dificultats de la II República.
5.6 Una visió econòmica de la Guerra Civil. |
Tema 6. Autarquia i empobriment sota el primer franquisme |
6.1 Conseqüències socio-econòmiques de la Guerra Civil.
6.2 L'ideari econòmic del règim: intervenció i corporativisme.
6.3 Mercat negre, inflació i desabastiment.
6.4 Economia selectiva i sector públic.
6.5 Components de la crisi de l'ideal autàrquic.
6.6 El Pla d'Estabilització de 1959.
|
Tema 7. La consolidació d’una economia industrial |
7.1 La reinserció en l'escenari econòmic mundial.
7.2 Els plans de desenvolupament.
7.3 De l'agricultura tradicional a la industrialització.
7.4 Modernització demogràfica, emigració i desequilibris regioals.
7.5 La lògica del capital estranger.
7.6 L'abast del miracle econòmic: debilitat estructural i escassa competitivitat.
7.7 La crisi dels anys setanta i les seves conseqüències
7.8 Els Pactes de la Moncloa.
7.9 Les polítiques de reconversió industrial. |
Tema 8. L'economia espanyola en el context internacional actual |
8.1 El procés d’integració d’Espanya a la CEE (UE) i les seves conseqüències.
8.2 Els acords de Maastricht.
8.3 L'economia espanyola durant l’última dècada.
8.4 El paper d’Espanya en el marc de la globalització.
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Temps dedicat a situar l'alumne davant la matèria i les tasques que hom l'hi encomanarà. No necessàriament aquest temps correspón al primer dia, sinó a les primeres setmanes, de manera intermitent. |
Sessió Magistral |
A través seu, s'establiran els eixos fonamentals de la matèria, s'aportarà la informació més rellevant sobre cada tema i se situaran els diversos aspectes en el context de la disciplina històrica. Forma bloc amb l'epígraf següent. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al ritme que els continguts teòrics ho requereixin, s'introduirà l'aparell estadístic i gràfic que il.lustra la informació aportada. Bàsicament, els exercicis es faran a partir de MUIÑOS-TEROL (2004) Materials d'Història Econòmica. Forma bloc amb l'apartat anterior |
Treballs |
Consistirà a elaborar dos ressenyes (eixos principals i crítica) sobre lectures recomanades |
Resolució de problemes, exercicis |
Per tal de treballar cada tema impartit, i després de veure la manera de fer-ho a l'aula, l'alumne haurà de comentar una gràfica, quadre, text o mapa propost pel professor fora de l'aula, i lliurar-lo a la fi de cada tema. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs i exercicis, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S'enten que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma.
A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial, al despatx 301, en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Comptarà la coherència i capacitat d'interrelació en el resum de la lectura, com també la capacitat crítica i les eines d'anàlisi utilitzades en la part corresponent. |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
A la fi de cada tema, l'alumne haurà de lliurar un exercici pràctic, que consistirà en el comentari d'un quadre, mapa, gràfica, etc. Caldrà repetir-los si no arriben a un mínim de correcció. |
30 |
Atenció personalitzada |
Comptarà d'una manera positiva el fet de tenir una pauta de treball continuat, que hom pot veure en la freqüència de les consultes que l'alumne efectua al llarg del curs, la presentació d'esquemes per a la seva supervisió, etc. |
Marca el trend a l'alça o a la baixa |
Proves de desenvolupament |
Preguntes obertes sobre un tema amb resposta extensa. Dues proves, d'una hora y mitja cada una que, juntament amb les proves pràctiques descrites més avall, constituïrien el 50% de la nota. |
40 |
Proves pràctiques |
Utilització dels coneixements teòrics per situar i analitzar sèries, mapes o textos històrics. Dues proves, de mitja hora cada una que, juntament amb les proves de desenvolupament descrites més amunt, constituïrien el 50 % de la nota |
10 |
Altres |
En el cas de l'avaluació continuada, és obligatori un mínim d'assistència a classe, no inferior al 50% del total. |
Condició necessària |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne podrà optar per presentar-se a la Convocatòria Ordinària, és a dir, a l'examen final convencional (100% de la nota). En aquest cas, no és condició obligada l'assistència a classe. SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota. En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i aprovades per blocs, havent de superar en segona convocatòria allò que hagués quedat pendent. L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota). |
Bàsica |
|
- ANES, G. Historia económica de España. Siglos XIX y
XX, Galaxia Gutenberg y Círculo de Lectores, Barcelona. - CARRERAS, A. “Los ciclos de la economía española” A: Industrialización española. Estudios de Historia Cuantitativa. Madrid,
Espasa-Calpe, Pp. 139-164. - CARRERAS, A.,
coord. Estadísticas históricas de
España (S. XIX y XX), Fundación Banco Exterior, Madrid. - DIVERSOS AUTORS
Historia Económica Regional de
España, Crítica, Barcelona. - DIVERSOS AUTORS Historia Económica de España,
Crítica, Barcelona. - GARRABOU, R., Historia Agraria de la España
Contemporánea, 3 vols., Ed. Crítica, Barcelona. - GARRABOU, R. Sombras
del Progreso. Las huellas de la Historia Agraria. Crítica, Barcelona. - MALUQUER DE
MOTES, J. Història econòmica de
Catalunya, S. XIX i XX, UOC i Proa, Barcelona. - MUIÑOS, M.J. i
TEROL, V. Materials d’Història
Econòmica, Valls, Cossetània Ed.-URV - NADAL, J.
La población española (S. XVI al XX),
Ed. Ariel, Barcelona. - NADAL, J. et
altri La economía española en el
siglo XX. Una perspectiva histórica, Ed. Ariel, Barcelona. - NADAL, J. dir. Història Econòmica de la
Catalunya Contemporània, 6 vols., Enciclopèdia Catalana, Barcelona. - NADAL, J. y
CARRERAS, A. eds. Pautas
regionales de la industrialización española (Siglos XIX y XX), Ed. Ariel,
Madrid. - NADAL, J. (dir) Atlas de la industrialización de
España, BBVA i Crítica, Barcelona. - PRADOS DE LA
ESCOSURA, L. De imperio a nación.
Crecimiento y atraso económico en España, 1780-1930, Alianza Ed., Madrid. - TORTELLA, G. El desarrollo de la España
Contemporánea. Historia Económica de los siglos XIX y XX, Alianza Ed.,
Madrid. |
Complementària |
|
- BABIANO, J. i FERNANDEZ, A. La
Patria en la maleta. GPS, Madrid. - CABANA, F. Fàbriques i empresaris. Els protagonistes
de la revolució industrial a Catalunya, vol.III, Barcelona,
Fundació Enciclopèdia Catalana. - CABANA, F. Caixes i Bancs de Catalunya, Barcelona, Fundació Enciclopèdia Catalana,
4 volums. - COMIN, F.
Hacienda y economía en la España
contemporánea, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid. - DD.AA. Homenatge al Doctor
Jordi Nadal. La industrialització i el desenvolupament econòmic a Espanya,
2 vols., Publicacions de la Universitat de Barcelona. - DD. AA. Homenaje a Gabriel
Tortella. Las claves del desarrollo
económico y social. Universidad de Alcalá, Madrid. - FONTANA, J. La Hacienda en la Historia de
España, 1700-1931, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid. - GÓMEZ MENDOZA,
A., coord. Economía y sociedad de
la España moderna y contemporánea, Síntesis, Madrid. - GÓMEZ MENDOZA, A. Ferrocarril, industria y mercado
en la modernización de España, Ed. Espasa-Calpe, Madrid. - MARTIN RODRIGUEZ, M. Análisis
económico y revolución liberal en España. Civitas, Madrid. - NADAL, J. Moler, tejer y fundir. Estudios de historia
económica, Ariel. Barcelona. - NADAL, J. y
CATALAN, J., eds. La cara oculta
de la industrialización española. La modernización de los sectores no líderes
(siglos XIX y XX), Alianza Ed., Madrid. - PÉREZ MOREDA, V.
y REHER, D.S. La población urbana
española entre los siglos XVI y XVIII. Una perspectiva demográfica,
Universidad de Cantabria, Santander. - RINGROSE, D.R. Imperio y península. Ensayos
sobre historia económica de España (Siglos XVI-XX), Ed. Siglo XXI, Madrid. - SIMPSON, J. La agricultura española
(1765-1965): la larga siesta, Alianza Ed., Madrid. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA ECONÒMICA MUNDIAL/16051218 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|