DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 16051221
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BRUNET ICART, IGNACIO
Adreça electrònica ignasi.brunet@urv.cat
francesc.valls@urv.cat
fabiola.baltar1@urv.cat
albert.farre@urv.cat
Professors/es
BRUNET ICART, IGNACIO
VALLS FONAYET, FRANCESC
BALTAR -, FABIOLA
FARRÉ BRAVO, ALBERT
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Mètodes d'Investigació Social té por objectius proporcionar les tècniques i els instruments necessaris per la realització de diferents tipus de projectes d'investigació social, amb especial émfasi en l'investigació de la realitat empresarial i socio-económica.

Competències
Codi  
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les especificitats del procés d'investigació social i els mètodes per a la recerca social. A5
B1
B2
B3
C2
2. Conèixer les tècniques i els mètodes d'investigació social aplicada a les necessitats de l'empresa i del mercat. A3
A5
B1
B2
3. Utilitzar i identificar diverses estratègies d'investigació per a diferents situacions en les que pugui ser necessari per a l'empresa. A6
B1
B2
B3
4. Utilitzar els instruments d'investigació social i l'anàlisi i interpretació de dades per prende decisions en l'àmbit empresarial. A3
A4
A5
B1
B2
B3
5. Construir i dissenyar matrius de dades i realitzar pràctiques sobre el seu tractament per a treure el major profit de les dades de la investigació. A4
A5
C2
6. Desenvolupar procediments d'anàlisi a través dels programes informàtics i interpretar els resultats dins els paràmetres de la investigació social. B1
B2
B3
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la investigació social.



Els mètodes d’investigació. Orígens de la investigació social. Peculiaritats de la investigació social i la seva problemàtica. Conceptes metodològics de la investigació social. Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
2. La construcció de l’objecte d’estudi.
La problematització dels fenòmens socials. Tipus d’estudis en investigació social. La definició del problema a estudiar. Condicions d’idoneïtat de l’elecció de l’objecte d’estudi.
3. De la teoria a la construcció d’indicadors.
Les etapes del procés d’investigació social. Formulació d’hipòtesis. Operacionalització dels conceptes. Tipus de variables. Nivells de mesura de les variables. Construcció d’indicadors. Codificació de les variables i els indicadors. Construcció d’hipòtesis estadístiques.
4. Els procediments de recollida d’informació.
4.1. L’enquesta: justificació de la seva elecció. Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica. Instrument de recollida de dades: el qüestionari. Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari. Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari. Tipus d’enquestes més utilitzades: l’enquesta omnibus; el panel de consumidors; el panel de detallistes; les enquestes ad hoc.

4.2. L’entrevista: justificació de la seva elecció. Usos bàsics i context d’aplicació.Formalització, preparació i desenvolupament de l’entrevista. Procediments de codificació de la informació de l’entrevista. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’entrevista.

4.3. L’observació: justificació de la seva elecció. Observació sistemàtica i estructurada. Enregistrament de l’observació. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’observació.

4.4. Els grups de discussió: justificació de la seva elecció. Fonaments dels grups de discussió. Tipologia dels grups de discussió. Procediments per a la utilització de grups en investigació social. Enregistrament i anàlisi de la informació. Consideracions sobre la validesa i els límits dels grups de discussió.

4.5. Altres procediments de recollida d’informació: els documents i l’anàlisi de contingut; el mètode delphi; les històries de vida.
5. L’organització de la informació en una matriu de dades.
Construcció d’una matriu de dades a partir de la investigació social. Codificació i recodificació de les variables de la matriu. Creació de noves variables a partir de variables de la matriu.
6. L’anàlisi de les dades de la investigació social.
6.1. Mostreig. Construcció d´hipotesis estadístiques: procés d'inferencia i intervals de confianza.

6.2. La tabulació de les dades: anàlisi descriptiva d’una variable. Mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.

6.3. La tabulació de dades: distribucions bidimensionals. Concepte d’associació i d’independència entre variables. Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència. Tests d’independència per a taules de contingència. Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable.

6.4. Introducció a l’anàlisi multivariable en la investigació social. Nocions bàsiques.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs i del programa
Sessió Magistral Exposició ordenada i sistematitzada dels aspectes més importants de cada tema i subtema, especialment a través d'exemples il·lustratius i aplicats.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques La realització d'un programa d'exercicis del programa SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) amb un enfocament esglaonat i acumulat.
Resolució de problemes, exercicis La realització d'un treball en grup que recolli els exercicis de les pràctiques, amb l'émfasi en el procés lògic de l'exercici, i en la interpretació dels resultats.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
1. 4 hores de tutories a la setmana per atendre al alumnat 2. Programa Moodle de l'Aula o Campus Virtual per a facilitar comunicació amb l'alumnat, i proveir de documentació i a més informació rellevant sobre el curs i els temes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis La realització d'un treball en grup que recolli els exercicis de les pràctiques, amb l'émfasi en el procés lògic de l'exercici, i en la interpretació dels resultats. 25%
Proves objectives de preguntes curtes La proba consta de dos parts: a) una bateria de preguntes tipus test i b) 3 o 4 problemes el els que s'han de resoldre exercicis.
75%
Altres

En la segona convocatòria es guardarà la nota de la part pràctica i l'examen serà igual al de primera convocatòria.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BRUNET, I.; BELZUNEGUI, A. i PASTOR, I. (2002), Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, Editorial Pòrtic, Barcelona.

 

Complementària

AZOFRA,H.J. (1999), Cuestionarios, CIS, Madrid.

BERICAT,E. (1998), La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, Ariel, Barcelona.

BISQUERRA,R. (1989), Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1 i 2, PPU, Barcelona.

CEA D’ANCONA,Ma A. (1996), Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, Madrid.

DELGADO,J.M. i GUTIÉRREZ,J. (coord.)(1994), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Síntesis, Madrid.

DOMENECH,J. (1992), Tablas de estadística, Herder, Barcelona.

GARCÍA FERRANDO,M. (1979), Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, CIS, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M. (1985), Socioestadística, Alianza, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F. (comps.) (1994), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, Alianza, Madrid.

GOODALE,J.G. (1990), La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, Pirámide, Madrid.

LUQUE MARTÍNEZ,T. (2000), Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, Pirámide, Madrid.

PEDRET,R. (1986), Técnicas cualitativas al servicio del marketing: métodos descriptivos de análisis multivariable, Universidad de Barcelona, Barcelona.

ROJAS TEJADA,A.J.; et al. (1999), Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, Madrid.

RUIZ OLABUÉNAGA,J. (1996), Metodología de la investigación cualitativa, Universidad de Deusto, Bilbao.

SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J.(1995), Manual de análisis de datos, Alianza, Madrid.

SIERRA BRAVO,R. (1995), Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas,

Paraninfo, Madrid.

VALLÉS,M.S. (1997), Técnicas cualitativas de investigación social, Síntesis, Madrid.

Recomanacions