DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 16051221
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Adreça electrònica amado.alarcon@urv.cat
Professors/es
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Mètodes d'Investigació Social té por objectius proporcionar les tècniques i els instruments necessaris per la realització de diferents tipus de projectes d'investigació social, amb especial émfasi en l'investigació de la realitat empresarial i socio-económica.

Competències
Codi  
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
A6 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les especificitats del procés d'investigació social i els mètodes per a la recerca social. A5
B1
B2
B3
C2
2. Conèixer les tècniques i els mètodes d'investigació social aplicada a les necessitats de l'empresa i del mercat. A3
A5
B1
B2
3. Utilitzar i identificar diverses estratègies d'investigació per a diferents situacions en les que pugui ser necessari per a l'empresa. A6
B1
B2
B3
4. Utilitzar els instruments d'investigació social i l'anàlisi i interpretació de dades per prende decisions en l'àmbit empresarial. A3
A4
A5
B1
B2
B3
5. Construir i dissenyar matrius de dades i realitzar pràctiques sobre el seu tractament per a treure el major profit de les dades de la investigació. A4
A5
C2
6. Desenvolupar procediments d'anàlisi a través dels programes informàtics i interpretar els resultats dins els paràmetres de la investigació social. B1
B2
B3
C2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la investigació social. Els mètodes d’investigació.
Orígens de la investigació social. Peculiaritats de la investigació social i la seva problemàtica. Conceptes metodològics de la investigació social. Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
Tema 2. La construcció de l’objecte d’estudi. La problematització dels fenòmens socials. Tipus d’estudis en investigació social. La definició del problema a estudiar. Condicions d’idoneïtat de l’elecció de l’objecte d’estudi.
Tema 3. Les etapes del procés d’investigació social. De la teoria a la construcció d’indicadors.
Les etapes del procés d’investigació social.
Tema 4. Hipòtesis, variables i indicadors Formulació d’hipòtesis. Operacionalització dels conceptes. Tipus de variables. Nivells de mesura de les variables. Construcció d’indicadors. Codificació de les variables i els indicadors. Construcció d’hipòtesis estadístiques.
Tema 5. Els procediments de recollida d’informació. L'enquesta L’enquesta: justificació de la seva elecció. Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica. Instrument de recollida de dades: el qüestionari. Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari. Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari. Tipus d’enquestes més utilitzades: l’enquesta omnibus; el panel de consumidors; el panel de detallistes; les enquestes ad hoc.
Tema 6. Els procediments de recollida d’informació. La entrevista en profunditat L’entrevista: justificació de la seva elecció. Usos bàsics i context d’aplicació.Formalització, preparació i desenvolupament de l’entrevista. Procediments de codificació de la informació de l’entrevista. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’entrevista.
Tema 7. Els procediments de recollida d'informació. Els grups de discusió i d'altres procediments. Els grups de discussió: justificació de la seva elecció. Fonaments dels grups de discussió. Tipologia dels grups de discussió. Procediments per a la utilització de grups en investigació social. Enregistrament i anàlisi de la informació. Consideracions sobre la validesa i els límits dels grups de discussió.

L’observació: justificació de la seva elecció. Observació sistemàtica i estructurada. Enregistrament de l’observació. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’observació.

Altres procediments de recollida d’informació: els documents i l’anàlisi de contingut; el mètode delphi; les històries de vida.
Tema 8. Mostreig Mostreig. Construcció d´hipotesis estadístiques: procés d'inferencia i intervals de confianza.
Tema 9. Anàlisi univariant i tabulació La tabulació de les dades: anàlisi descriptiva d’una variable. Mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.
Tema 10. Anàlisi bivariant. Tests d'independència. La tabulació de dades: distribucions bidimensionals. Concepte d’associació i d’independència entre variables. Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència. Tests d’independència per a taules de contingència.
Tema 11. Anàlisi bivariant. Coeficients d'associació. Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable. Coeficients per a variables dicotòmiques, nominals, ordinals i d'intèrval.
Tema 12. Anàlisi multivariant. Elements bàsics. Tipus d'anàlisi factorial. Anàlisis Factorial. Anàlisis de regressió binomial.
PART PRACTICA: Organització i anàlisi de la informació en una matriu de dades. Tipus d'anàlisi factorial. Anàlisis Factorial. Anàlisis de regressió binomial.
Construcció d’una matriu de dades a partir de la investigació social. Codificació i recodificació de les variables de la matriu. Creació de noves variables a partir de variables de la matriu.

Anàlisi univariant, bivariant i multivariant a través del programari SPSS.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs i del programa
Sessió Magistral Exposició ordenada i sistematitzada dels aspectes més importants de cada tema i subtema, especialment a través d'exemples il·lustratius i aplicats.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques La realització d'un programa d'exercicis del programa SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) amb un enfocament esglaonat i acumulat.
Resolució de problemes, exercicis La realització d'un treball en grup que recolli els exercicis de les pràctiques, amb l'émfasi en el procés lògic de l'exercici, i en la interpretació dels resultats.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
1. 4 hores de tutories a la setmana per atendre al alumnat 2. Programa Moodle de l'Aula o Campus Virtual per a facilitar comunicació amb l'alumnat, i proveir de documentació i a més informació rellevant sobre el curs i els temes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis La realització d'un treball en grup que recolli els exercicis de les pràctiques, amb l'émfasi en el procés lògic de l'exercici, i en la interpretació dels resultats. 30%
Proves objectives de preguntes curtes Els alumnes que facin evaluació continuada tindran 2 proves al llarg del curs. Una a finals de octubre i una altra a finals de desembre.

Cada prova consta de dos parts: a) una bateria de preguntes tipus test i b) 3 o 4 problemes el els que s'han de resoldre exercicis.
Hi ha la possibilitat de no seguir avaluació continuada.
70%
Altres

En la segona convocatòria es guardarà la nota de la part pràctica i l'examen serà igual al de primera convocatòria.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi han dos formes d'avaluació. Els alumnes poden optar per qualsevol d'ambdós formes d'avaluacó.
a) Avaluació continuada. Amb dos proves al llarg del curs i el lliurament dels exercicis pràctics.
b) Examen final. L'examen final de la convocatòria de gener o juny és el 100% de la nota.
Els continguts són els mateixos independentment de la forma d'avaluació triada.

Els alumnes que vulguin seguir l'avaluació continuada ho hauràn de comunicar personalment al professor durant la primera setmana de docència.


Fonts d'informació

Bàsica

Brunet, I.; Belzunegyi, A. i Pastor, I. (2002), Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, Editorial Pòrtic, Barcelona.

 

Ritchey, Ferrys J. (2008) Estadística para las ciencias sociales / Ferris J. Ritchey ; revisión técnica: Cecilia Balbás Diez Barroso.México [etc.] : McGraw-Hill

Valles, M. 2003, Técnicas cualitativas de investigación social. Síntesis. Madrid

 

Complementària

AZOFRA,H.J. (1999), Cuestionarios, CIS, Madrid.

BERICAT,E. (1998), La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, Ariel, Barcelona.

BISQUERRA,R. (1989), Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1 i 2, PPU, Barcelona.

CEA D’ANCONA,Ma A. (1996), Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, Madrid.

DELGADO,J.M. i GUTIÉRREZ,J. (coord.)(1994), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Síntesis, Madrid.

DOMENECH,J. (1992), Tablas de estadística, Herder, Barcelona.

GARCÍA FERRANDO,M. (1979), Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, CIS, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M. (1985), Socioestadística, Alianza, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F. (comps.) (1994), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, Alianza, Madrid.

GOODALE,J.G. (1990), La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, Pirámide, Madrid.

LUQUE MARTÍNEZ,T. (2000), Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, Pirámide, Madrid.

PEDRET,R. (1986), Técnicas cualitativas al servicio del marketing: métodos descriptivos de análisis multivariable, Universidad de Barcelona, Barcelona.

ROJAS TEJADA,A.J.; et al. (1999), Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, Madrid.

RUIZ OLABUÉNAGA,J. (1996), Metodología de la investigación cualitativa, Universidad de Deusto, Bilbao.

SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J.(1995), Manual de análisis de datos, Alianza, Madrid.

SIERRA BRAVO,R. (1995), Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas,

Paraninfo, Madrid.

VALLÉS,M.S. (1997), Técnicas cualitativas de investigación social, Síntesis, Madrid.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent