DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Codi 16061207
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Adreça electrònica amado.alarcon@urv.cat
Professors/es
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Mètodes d'Investigació Social té por objectius proporcionar les tècniques i els instruments necessaris per la realització de diferents tipus de projectes d'investigació social, amb especial émfasi en l'investigació de la realitat empresarial i socio-económica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la investigació social.



Els mètodes d’investigació.
Orígens de la investigació social. Peculiaritats de la investigació social i la seva problemàtica. Conceptes metodològics de la investigació social. Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
Tema 2. La construcció de l’objecte d’estudi.
La problematització dels fenòmens socials. Tipus d’estudis en investigació social. La definició del problema a estudiar. Condicions d’idoneïtat de l’elecció de l’objecte d’estudi.
Tema 3. Les etapes del procés d’investigació social.


De la teoria a la construcció d’indicadors.
Les etapes del procés d’investigació social.


Tema 4. Hipòtesis, variables i indicadors. Formulació d’hipòtesis. Operacionalització dels conceptes. Tipus de variables. Nivells de mesura de les variables. Construcció d’indicadors. Codificació de les variables i els indicadors. Construcció d’hipòtesis estadístiques.
Tema 5. Els procediments de recollida d’informació. L'enquesta
L’enquesta: justificació de la seva elecció. Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica. Instrument de recollida de dades: el qüestionari. Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari. Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari. Tipus d’enquestes més utilitzades: l’enquesta omnibus; el panel de consumidors; el panel de detallistes; les enquestes ad hoc.

Tema 6. Els procediments de recollida d’informació. La entrevista en profunditat L’entrevista: justificació de la seva elecció. Usos bàsics i context d’aplicació.Formalització, preparació i desenvolupament de l’entrevista. Procediments de codificació de la informació de l’entrevista. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’entrevista.
Tema 7. Els procediments de recollida d'informació. Els grups de discusió i d'altres procediments.
Els grups de discussió: justificació de la seva elecció. Fonaments dels grups de discussió. Tipologia dels grups de discussió. Procediments per a la utilització de grups en investigació social. Enregistrament i anàlisi de la informació. Consideracions sobre la validesa i els límits dels grups de discussió.

L’observació: justificació de la seva elecció. Observació sistemàtica i estructurada. Enregistrament de l’observació. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’observació.

Altres procediments de recollida d’informació: els documents i l’anàlisi de contingut; el mètode delphi; les històries de vida.
Tema 8. Mostreig Mostreig. Construcció d´hipotesis estadístiques: procés d'inferencia i intervals de confianza.
Tema 9. Anàlisi univariant i tabulació La tabulació de les dades: anàlisi descriptiva d’una variable. Mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.
Tema 10. Anàlisi bivariant. Tests d'independència. La tabulació de dades: distribucions bidimensionals. Concepte d’associació i d’independència entre variables. Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència. Tests d’independència per a taules de contingència.
Tema 11. Anàlisi bivariant. Coeficients d'associació. Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable. Coeficients per a variables dicotòmiques, nominals, ordinals i d'intèrval.
Tema 12. Anàlisi multivariant. Elements bàsics. Tipus d'anàlisi factorial. Anàlisis Factorial. Anàlisis de regressió binomial.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultar horari de tutories

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Examen final.


Fonts d'informació
Bàsica

Brunet, I.; Belzunegyi, A. i Pastor, I. (2002), Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, Editorial Pòrtic, Barcelona.

 

Ritchey, Ferrys J. (2008) Estadística para las ciencias sociales / Ferris J. Ritchey ; revisión técnica: Cecilia Balbás Diez Barroso.México [etc.] : McGraw-Hill

Valles, M. 2003, Técnicas cualitativas de investigación social. Síntesis. Madrid

 

Complementària

AZOFRA,H.J. (1999), Cuestionarios, CIS, Madrid.

BERICAT,E. (1998), La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, Ariel, Barcelona.

BISQUERRA,R. (1989), Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1 i 2, PPU, Barcelona.

CEA D’ANCONA,Ma A. (1996), Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, Madrid.

DELGADO,J.M. i GUTIÉRREZ,J. (coord.)(1994), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Síntesis, Madrid.

DOMENECH,J. (1992), Tablas de estadística, Herder, Barcelona.

GARCÍA FERRANDO,M. (1979), Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, CIS, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M. (1985), Socioestadística, Alianza, Madrid.

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F. (comps.) (1994), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, Alianza, Madrid.

GOODALE,J.G. (1990), La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, Pirámide, Madrid.

LUQUE MARTÍNEZ,T. (2000), Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, Pirámide, Madrid.

PEDRET,R. (1986), Técnicas cualitativas al servicio del marketing: métodos descriptivos de análisis multivariable, Universidad de Barcelona, Barcelona.

ROJAS TEJADA,A.J.; et al. (1999), Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, Madrid.

RUIZ OLABUÉNAGA,J. (1996), Metodología de la investigación cualitativa, Universidad de Deusto, Bilbao.

SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J.(1995), Manual de análisis de datos, Alianza, Madrid.

SIERRA BRAVO,R. (1995), Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas,

Paraninfo, Madrid.

VALLÉS,M.S. (1997), Técnicas cualitativas de investigación social, Síntesis, Madrid.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent