DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MICROECONOMIA SUPERIOR Codi 16062026
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
QUESADA ARANA, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.quesada@urv.cat
Professors/es
QUESADA ARANA, ANTONIO
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripció general i informació rellevant Estudi de models de interacció entre agents que expliquen l'assignació de recursos en una economia.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar els sistemes d'assignació de recursos, incorporant informació incorplerta i comportaments estratègics. A1
A2
A3
A4
B2
B3

Continguts
Tema Subtema
1. Jocs simultanis 1. Equilibri de Nash
2. Equilibri perfecte
3. Equilibri correlacionat
2. Jocs seqüencials 1. Informació perfecta i imperfecta
2. Stratègies mixtes, estratègies de comportament i Teorema de Kuhn
3. Seqüencialitat racional
4. Equilibri seqüencial
3. Jocs repetits i amb informació incompleta 1. Jocs repetits
2. Teoremes de factibilitat per als jocs repetits
3. Jocs baiesians
4. Equilibri baiesià
4. Jocs cooperatius 1. Jocs cooperatius amb utilitat transferible
2. Cor
3. Valor de Shapley
5. Implementació i disseny de mecanismes 1. Implementació de regles d'elecció social
2. Principi de revelació
3. Teorema de Gibbard-Satterthwaite
4. Mecanisme de Groves-Clarke
5. El Teorema del fill malcriat
6. Equilibri general de mercats competitius i subhastes 1. Cor i equilibri d'economies de bescanvi
2. Teoremes fonamentals de l'economia del benestar
3. Subhastes amb informació completa i incompleta
7. Intercanvi i assignació de béns indivisibles 1. El model de Shapley i Scarf
2. Repartiment de béns indivisibles sense drets de propietat
3. El model d'emparellament de Gale i Shapley
8. Negociació i contractes 1. Model axiomàtic de negociació de Nash
2. Model estratègic de negociació de Rubinstein
3. El model principal-agent

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 56 84
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
23 23 46
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de cadascun dels temes que conformen l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis i qüestions teòriques a l'aula.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada a dubtes de caràcter general de l'assignatura i de l'avaluació i específics de cada tema.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Quatre exàmens parcials consistents en el desenvolupament de qüestions teòriques i exercicis numèrics. Cada examen representa el 25% la nota final. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'inici del curs, cada estudiant ha de triar entre dues opcions d'avaluació en primera convocatòria. Opció 1: avaluació continuada (quatre exàmens parcials). Opció 2: examen final a realitzar durant el període oficial d'exàmens.

L'avaluació mitjançant examen final (ja sigui en primera o segona convocatòries) consistirà en una prova similar als exàmens parcials fets durant el curs (desenvolupament de qüestions teòriques i resolució d'exercicis numèrics).

La qualificació en segona convocatòria és independent de la qualificació en primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Campbell, D. E. (1995): Incentives: Motivation and the Economics of Information, Cambridge University Press, Cambridge, UK.

Charalambos, A. i S. K. Chakrabarti (2000): Games and Decision Making, Oxford University Press, Nova York.

Eichberger, J. (1993): Game Theory for Economists, Academic Press, San Diego.

Myerson, R. B. (1991): Game Theory: Analysis of Conflict, Harvard University Press, Harvard, MA.

Complementària

Gravelle, H. i R. Rees (2006): Microeconomía, 3a edició, Pearson Prentice Hall, Madrid.

Varian, H. (1992): Análisis microeconómico, 3a edició, Antoni Bosch, Barcelona.

Vega Redondo, F. (2003): Economics and the Theory of Games, Cambridge University Press, Cambridge, UK.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MICROECONOMIA I/16061015
MICROECONOMIA II/16061016
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent