Codi |
|
A1 |
Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic |
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A5 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa |
A6 |
Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional o regional |
A7 |
Integrar-se en la gestió empresarial |
A8 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
A10 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals |
A11 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Coneixer el paper del màrqueting en la gestió dels intercanvis, tant a nivell econòmic com a nivell social. |
A1 A2 A3 A4 A7 A8 A11
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
Conèixer la metodologia i l'aplicació de la investigació de mercats |
A2 A3 A5 A7 A8 A10 A11
|
B1 B3 B5
|
C2 C5
|
Aplicar la dinàmica dels instruments de màrqueting a tota mena d'intercanvis entre presones i organitzacions |
A1 A6 A7 A11
|
B3 B4 B5 B7
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Comprendre el caràcter dinàmic i evolotiu de les relacions entre la oferta i els consumidors de productes i serveis |
A3 A4 A7 A9 A10 A11
|
B1 B3 B6 B7
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
I BLOC CONCEPTUALITZACIÓ DE L’ESTRATEGIA DE MÀRQUETING |
1. El màrqueting actual: filosofia i estratègia
1.1 Àmbits del màrqueting
1.2 Naturalesa del màrqueting estratègic
1.3 Naturalesa del màrqueting operatiu
1.4 El màrqueting com a filosofia empresarial
1.5 Orientacions empresarials actuals
1.6 L’orientació al mercat
2. Direcció estratègica de màrqueting
2.1 El pensament estratègic
2.2 Conceptes de estratègica
2.3 Procés de la direcció estratègica
2.4 El pla estratègic de màrqueting
2.5 Valors corporatius: principis, missió i visió
2.6 La Unitat Estratègica de Negoci (UEN)
|
II BLOC L’ANÀLISI DE LES OPORTUNITAS I ELS RISCOS |
3. Un nou marc d’incertesa: l’entorn del màrqueting actual
3.1 Interrelació del macroentorn amb el microentorn
3.2. Variabilitat de l’entorn actual: anàlisi i predicció de tendències
3.2.1 Prediccions sobre l’entorn demogràfic
3.2.2 Prediccions sobre l’entorn econòmic
3.2.3 Prediccions sobre el medi ambient
3.2.4 Prediccions sobre l’entorn social
3.2.5 Prediccions sobre l’entorn cultural
3.2.6 Prediccions sobre l’entorn polític i legal
3.2.7 Prediccions sobre l’entorn tecnològic
3.3 Models d’anàlisi i predicció de l’entorn: el mètode Delphi
3.4 Oportunitats i amenaces de l’entorn
3.5 L’anàlisi DAFO
4. Anàlsi de les oportunitats i riscos: mercat de referència
4.1 Les necessitats i demandes dels clients actuals i potencials: concepte producte-servei
4.2 El concepte tradicional de mercat
4.3 Mercats de referència, mercat rellevant i producte-mercat
4.4 Estratègies de cobertura i redefinició del mercat de referència
4.5 Delimitació del mercat de referència: el mercat objectiu
4.6 Indicadors de dimensió del mercat
5. Anàlisi del comportament del consumidor
5.1 Models de conducta del consumidor
5.2 Determinació de la variabilitat en els hàbits de compra
5.3 Comprensió del procés de decisió de compra
5.4 El comportament de les organitzacions davant del consumidor
5.5 La influència de les noves tecnologies en el comportament de compra
5.6 L’avaluació de la postcompra
6. Selecció del mercat objectiu i posicionament estratègic
6.1 Aplicació de la segmentació dels mercats. Avantatges i inconvenients
6.2 Selecció del mercat objectiu: Avaluació dels segments, estratègies de cobertura
6.3 Segmentació de mercats industrials: El B2B i el B2C
6.4 Estandarització Vs. customització: El màrqueting “One to One”
6.5 Posicionament estratègic: Concepte i tipus de posicionament
6.6 Posicionament dels competidors, dimensions competitives
6.7 Estratègies de reposicionament
|
III BLOC LA COMPETÈNCIA |
7. Estudi de les forces competitives
7.1 Concepte de competència
7.2 Nivells de competència
7.3 Determinants de la rivalitat competitiva
7.4 Mètodes de identificació dels competidors
7.5 Anàlisi dels competidors
7.6 Els grups estratègics
7.7 El benchmarking
7.8 L’hipercompetència
|
IV BLOC DEFINICIÓ ESTRATÈGICA |
8. Estratègies de màrqueting
8.1 Classificació de les estratègies
8.2 Estratègies de creixement o inversió (Ansoff. 1965)
8.2.1 Creixement amb productes i mercats actuals
8.2.2 Desenvolupament del mercat
8.2.3 Desenvolupament del producte
8.2.4 Creixement diversificat i integrat
8.3 Estratègies segons el cicle de vida del mercat
8.4 Estratègies de desenvolupament (Porter, 1980)
8.4.1. Estratègia de baix cost
8.4.2. Estratègia de diferenciació
8.4.3. Estratègia de concentració
8.5 Estratègies de competitivitat I (Miles & Snow, 1978)
8.5.1. Estratègia exploradora
8.5.2. Estratègia defensora
8.5.3. Estratègia analitzadora
8.5.4. Estratègia reactiva
8.6 Estratègies de competitivitat II (Kotler & Signh, 1981)
8.6.1. Estratègia de lideratge
8.6.2 Estratègia de seguiment
8.6.3 Estratègia d’especialització
8.7 Estratègies relatives a la desinversió
8.7.1 Estratègia de sosteniment
8.7.2 Estratègia de recol•lecció
8.7.3 Estratègia d’eliminació
8.8 Estratègies d’imitació
8.8.1 Característiques de l’estratègia d’imitació
8.8.2 Graus d’imitació
8.8.3 L’empresa seguidora, davant l’empresa pionera
8.8.4 Estratègies d’imitació exitoses
9. Estratègies relatives a la cartera de productes
9.1 Concepte de cartera de productes
9.2 Classificació dels models per a l’anàlisi de la cartera de productes
9.3 Matriu de creixement – quota de mercat
9.4 Matrius d’atractiu del mercat i competitivitat de l’empresa
10. Desenvolupament del programa integrat de marketing
10.1 Creació de valor per al client
10.1.1 Disseny de productes i serveis que maximitzin el valor pel client
10.1.2 El producte augmentat Vs. el producte “commoditie”
10.1.3 Planificació de la comunicació de màrqueting: Media Mix
10.1.4 Disseny i direcció dels canals de distribució
10.1.5 El rol d’internet i l’e-Commerce
10.2 Captura i creació de valor per a l’empresa
10.2.1 El preu en funció del cost Vs. el preu en funció del valor
10.2.2 Característiques dels preus rendibles: gestió de marges
11. El màrqueting de relacions
11.1. Concepte de màrqueting de relacions
11.2. Diferències entre el màrqueting de relacions i el màrqueting transaccional
11.3 Concepte de relació
11.4 Elements del màrqueting de relacions
11.5 La creació de valor a través de la captació i la retenció de client
11.6 El procés relacional
11.7 Integració de comunicacions i gestió de clients
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Debats |
|
9.5 |
19.5 |
29 |
Treballs |
|
7 |
22.5 |
29.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
3 |
11 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria per part del professor. S'exposaràn els objectius a assolir i el pla per arribar-hi. |
Sessió Magistral |
Sessions en les que el professor exposarà els conceptes teòrics de la matèria i els documentarà amb contrastacions pràctiques. |
Debats |
El professor lliurarà mitjançant el campus virtual diferents casos pràctics, relacionats amb els conceptes teòrics desenvolupats a les classes magistrals. Els estudiants hauran de preprar el debat pel seu compte i debatre-ho a classe durant una hora, amb la moderació del professor.
La participació als debats serà avaluada. |
Treballs |
Els diferents conceptes desenvolupats a les classes magistrals tindran la seva vesant pràctica en la realització d'un pla de màrqueting que els estudiants hauran d'elaborar al llarg del curs, en grups de quatre. El professor tutelarà el desenvolupament del treball pràctic.
L'activitat serà evaluada. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
A les sessions individuals, el professor orietarà a l'estudiant sobre els dubtes que li sorggeixin en el seguiment de les sessions magistrals i qualsevol atre tema relacionat amb la matèria.
També en treball personalitzat, el professor tutelarà el desenvolupament del treball pràctic dels grups de quatre estudiants.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
La participació en els debats serà avaluada, contribuint a la qualificació final de l'assignatura |
5 % |
Treballs |
La realització del treball pràctic al llarg del curs contribuirà directament a la qualificació final de l'assignatura. |
35 % |
Proves objectives de preguntes curtes |
En les proves d'avaluació l'estudiant haurà de complimentar fins un màxim de 6 preguntes curtes de caràcter teòric o pràctic i/o preguntes combinables tipus test. Aquestes puntuaràn directament en la qualifiació final de l'assignatura |
30 % |
Proves pràctiques |
En les proves d'avaluació l'estudiant haurà de complimentar exercicis pràctics. Contribuiràn directament a la qualifiació final de l'assignatura. |
30 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de "Debats" i "Traballs" tindrà lloc al llarg del curs. L'avaluació mitjançant "Proves objectives de preguntes curtes" i "Proves pràctiques", que poden ser combinables tipus test, tindrà lloc el dia destinat a la convocatòria d'avaluació final. L'avaluació en segona convocatòria tindrà el mateix esquema de contingut que la realitzada en la 1ª convocatòria d'avalució final. Això és: "Proves objectives de preguntes curtes" i "Proves pràctiques" La puntuació de la segona convocatòria serà sobre el 60 % del total (Proves Objectives de Prfeguntes Curtes + Proves Pràctiques) i es mantindrà la puntuació del 40 % (corresponent a "debats" + "treballs"). |
Bàsica |
Pere Segarra i Roca, Esquemes de cada tema del programa publicats pel profvessor de l'assignatura, ,
|
Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000.
Martín Armario, Enrique, Marketing, Barcelona, ARIEL, 1993
Munuera Aleman, José Luís, Rodriguez Escudero, Ana Isabel , Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Madrid, Pirámide, 1998.
Bibliografia exercicis (si s’escau)
El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliurat pel professor al llarg del curs. |
Complementària |
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|