Codi |
|
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A5 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional o regional) o de sectors de la mateixa |
A8 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
L'alumne ha de ser capaç de:
- Entendre críticament el concepte del mercat de treball
- Entendre els mecanismes de determinació dels salaris i dels nivells d'ocupació (i
d'atur)
- Comparar els diferents enfocaments teòrics (neoclàssic, keynesià, institucionalista i marxista)
- Dominar les fonts estadístiques més importants en aquest àmbit
- Entendre i elaborar els indicadors bàsics que es poden derivar de les fonts estadístiques |
A2 A5 A8 A9
|
B2 B3 B5
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
I INTRODUCCIÓ |
1. El mercat de treball: descripció i enfocs analítics alternatius |
II L’OFERTA DE TREBALL |
2. La teoria de l’oferta de treball a curt plaç
3. L’oferta de treball en el llarg plaç (I): el tamany de la població en edat de treballar
4. L’oferta de treball en el llarg plaç (II): la qualificació de l’oferta de treball
|
III LA DEMANDA DE TREBALL |
5. La demanda de treball: els processos de generació de llocs de treball
6. Els costos laborals unitaris
|
IV L’EQUILIBRI DEL MERCAT I ELS SALARIS |
7. La determinació dels salaris i l’ocupació
8. L’estructura salarial
9. La distribució dels ingressos personals
|
V DESEQUILIBRIS EN EL MERCAT DE TREBALL |
10. Les teories explicatives de l’atur |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
0 |
36 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
0 |
10 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
15 |
15 |
Treballs |
|
0 |
43 |
43 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
30 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i descripció dades generals |
Sessió Magistral |
Treball amb apunts i anàlisi lectures |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Exercicis numèrics i obtenció i anàlisi de dades estadístiques |
Fòrums de discussió |
Intercanvi opinions respecte treball |
Treballs |
Utilització wiki per treball en grup |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució exercicis |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Tutories per comentar problemes i potencialitats d'ampliacions de màtèria |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució exercicis pràctics que s'han entregat a l'alumne prèviament |
30 |
Treballs |
Treball en grup a través d'un wiki |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball personal de preparació d'exercicis (avaluació si s'entreguen al professor) |
0 |
Proves de desenvolupament |
Desenvolupament de preguntes de comprensió de la matèria explicada a partir de dos parcials. Aproximadament caldrà desenvolupar quatre preguntes amb una durada de l'examen de 2 hores. |
30
|
Altres |
Es valorarà la participació a classe en les discussions que es plantegin |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria es valorarà a partir d'un examen escrit amb la inclusió del material comentat a classe, els exercicis i les lectures obligatòries. |
Bàsica |
|
-Mcconnell, Campbell i Brue, Stanley. Economía Laboral. Madrid: McGraw Hill, 1997. - Ehrenberg, Ronald i Smith, Robert.
Modern Labor Economics: Theory and Public
Policy. 7ª ed. Reading: Addison-Wesley, 2000. -
Recio, Albert. Trabajo, Personas y
Mercados. Manual de Economía Laboral. Barcelona-Madrid: Icaria-Fuhem, 1997. -
Ruesga, Santos [dir.]. Economía del
Trabajo y Política Laboral. Madrid: Pirámide, 2002 |
Complementària |
|
-Toharia, Luis [dir.]. El mercado de trabajo en España. Madrid:
McGraw Hill, 1998. - Fina, Lluís. El Reto del Empleo. Madrid: McGraw Hill,
2001. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|