Codi |
|
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
Objectius |
Competències |
Conèixer els fonaments conceptuals i aplicar les eines bàsiques i els principals resultats dels jocs cooperatius i no cooperatiues per resoldre problemes econòmics. |
A2 A3 A4
|
B2 B3
|
|
Conèixer i aplicar les principals regles de repartiment dels problemes de racionament o de demanda, i les propietats que les caracteritzen. |
A2 A3 A4
|
B2 B3
|
|
Tema |
Subtema |
I JOCS COOPERATIUS |
1. Jocs Cooperatius: la Funció Característica
1.1. Definicions i exemples
1.2. Joc d'estalvis i joc de costos
1.3. Operacions amb jocs cooperatius
2. El core d'un joc cooperatiu
2.1. El cas de tres jugadors
2.2. El core
2.3. Jocs i col•leccions equilibrades
3. Aplicacions econòmiques del core
4. Solucions puntuals
4.1. El valor de Shapley
4.2. El nucleolus
5. Problemes de demanda i solucions: Constrained equal awards rule (CEA), Constrained equal losses rule (CEL), regla proprocional i la regla del Talmud.
|
II JOCS NO COOPERATIUS |
6. Jocs d'informació completa i perfecta
6.1. Introducció i definicions
6.2. Inducció cap enrera
7. Jocs d'informació completa però imperfecta
7.1. Introducció: Representació del joc
7.2. Equilibris en jocs en forma estratègica
7.3. Existència i unicitat dels equilibris de Nash
8. Estratègies mixtes i equilibri
8.1. Estratègies mixtes i pagament esperat
8.2. Equilibris de Nash
8.3. Jocs de suma zero |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
23 |
23 |
46 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
28 |
28 |
56 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
34 |
34 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
0 |
4 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves pràctiques |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs: objectius, continguts, metodologies, avaluació, eines, planificació i temporalització. |
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor del temes indicats en el programa. La sessió magistral es desenvolupa amb l'ajut de mitjans audivisuals i de la pissarra. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució, de forma individual o per grups, de problemes plantejats pel professor. A principi de curs s'entrega als alumnes un bloc d'exercicis. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució, fora de l'àmbit de la classe, d'aquells problemes que per manca de temps no es podem resoldre a l'aula. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució de problemes amb l'ajut de programes informàtics (LINDO, DERIVE, etc). Aquesta tasca es realitza en grup. |
Pràctiques a través de TIC |
Resolució de problemes amb l'ajut de programari informàtic. Aquesta tasca l'ha de realitzar l'alumne de forma individualitzada. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques a través de TIC |
|
Descripció |
Resolució de dubtes, de forma individual, per part del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Cada pregunta de la prova tipus test consta de quatre respostes amb només una de correcta. Les respostes incorrectes resten 0.25 punts. Les preguntes no constestades, ni sumen ni resten, i la respostes correctes valen 1 punt. |
Representa el 25 % de la nota final |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes on es demanar provar algun resultat teòric. |
Representa el 15 % de la nota final. |
Proves pràctiques |
Es plantejen 2 o 3 problemes pràctics, amb diferents apartats. |
Representa el 50 % de la nota final. |
Altres |
Resolució d'exercicis que es demanen de forma periòdica durant el curs. Aquests exercicis s'han de resoldre individualment i expossar el seu desenvolupament a classe davant de la resta d'alumnes. |
Representa el 10 % de la nota final. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les proves comentades anteriorment es realitzaran en l'examen de la primera convocatoria. L'examen per avaluar la segona convocatoria constarà de les mateixes proves que el de la primera convocatoria i amb els mateixos percentages en la nota final. |
Bàsica |
|
Rafels, Carles [et
al.]. Jocs cooperatius i aplicacions
econòmiques. Barcelona: Ed: Universitat de Barcelona, 1999. Gibbons, Robert. Teoria
de juegos con aplicaciones a la economía. Barcelona: Antoni Bosch editor,
1991. Gardner, Roy.Juegos
para empresarios y economistas. Barcelona: Antoni Bosch editor, 1996. |
Complementària |
|
Driessen, Theo. Cooperative games, solutions, and
applications. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1988. Owen, Guillermo. Game Theory. Third Edition. London:
Academic Press, 1995. Vega-Redondo, Fernando. Economía y Juegos. Barcelona: Antoni Bosch Editor, 2000. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI MATEMÀTICA I/16061013 | ANÀLISI MATEMÀTICA II/16061014 | MATEMÀTIQUES PER A L'ECONOMIA/16061103 | TEORIA ECONÒMICA DE LA DECISIÓ/16061105 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|