DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ AL MÀRQUETING Codi 16081007
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
COLÀS RICART, FERNANDO
Adreça electrònica xavier.lamotedegrignon@urv.cat
Professors/es
LAMOTE DE GRIGNON COSTA, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer els fonaments de la disciplina del màrqueting a l'estudiant que entra en contacte amb ella per primera vegada

Competències
Codi  
A1 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A2 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
A6 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
A7 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B7 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sensibilització per a temes mediambientals
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre el concepte de màrqueting i entendre la seva aplicació a l'empresa A1
A2
B7
C3
Desenvolupar l'habilitat d'interpretar l'entorn en el qual es desenvolupa de cara a detectar amenaces i oportunitats amb l'objectiu de desenvolupar estratègies empresarials concretes A1
A3
A5
A6
A7
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B8
C1
C2
C3
C4
C5
Entendre la complexitat del consumidor i el procés de compra. Cal que conegui eines com la investigació comercial pel seu anàlisi. Cal que l'alumne domini abastament i tingui interioritzats els conceptes de segmantació i posicionament A1
A3
A4
A5
A7
B1
B3
B6
B7
B8
C2
C3
Conèixer, dominar i tenir interioritzades les eines que el màrqueting mix proposa (preu, producte, distribució i comunicació) A1
A2
A4
A7
B2
B3
B4
B5
B7
C2

Continguts
Tema Subtema
BLOC A: INTRODUCCIÓ AL MARKETING Tema 1 CONCEPTE DE MÀRQUETING
1.1 Introducció: Què és el Màrqueting? El concepte de Màrqueting.
1.2 Evolució del concepte de màrqueting. Les diferents orientacions de l’empesa.
1.3 La miopia en el marketing.
1.4 Màrqueting estratègic i màrqueting operatiu.
1.5 Característiques de les empreses amb orientació de màrqueting.
1.6 Marketing com un procés.
1.7 Introducció al ‘Mix’ de Màrqueting (Les 4 Ps).
1.5 Màrqueting: Present i futur.
BLOC B: L’ANALISI EN EL MÀRQUETING: ENTRON, MERCAT I CONSUMIDOR Tema 2 L'ENTORN DE MÀRQUETING
2.1 Introducció.
2.2 El microentorn de l’empresa.
2.3 El macroentron de l’empresa .
2.4 L'entorn de màrqueting.

Tema 3 LA INVESTIGACIÓ COMERCIAL DE MERCATS
3.1 Introducció i sistema de informació de màrqueting (SIM).
3.2 L’elaboració de la informació comercial i el SIM.
3.3 El procés de investigació comercial.
3.4 La previsió de la demanda futura (Els mètodes i tècniques en la investigació comercial, qualitativa i quantitativa).

Tema 4 EL CONSUMIDOR
4.1 Introducció i definicions de l’estudi del comportament del consumidor.
4.2 Models del comportament del consumidor.
4.3 Principals factors en el comportament del consumidor: Variables internes i externes.
4.5 El procés de decisió de compra (i fases).
4.6 Tipus de comportaments de compra
BLOC C : LA SEGMENTACIÓ I EL POSICIONAMENT (POSITIONING) Tema 5 SEGMENTACIÓ
5.1 Introducció i significat de la segmentació de mercats.
5.2 Els nivells de segmentació.
5.3 Els criteris i bases en la segmentació.
5.4 El procés de segmentació i la identificació del mercat objectiu.
5.5 Els requisits per una bona segmentació de mercats.
5.6 La definició del públic objectiu.

Tema 6 POSICIONAMENT (POSITIONING)
6.1 Introducció al concepte del posicionament en el mercat.
6.2 La diferenciació de l’oferta.
6.3 En què consisteix el positioning?
6.4 La elecció del positioning correcte.
BLOC D: EL MIX DE MÀRQUETING Tema 7 POLÍTICA DE PRODUCTE
7.1 Què és un producte? El concepte de producte.
7.2 La classificació dels productes.
7.3 Decisions sobre el producte: Els atributs dels productes.
7.4 Decisions sobre el ‘mix’ de productes: La cartera de productes
7.5 Introducció al màrqueting de serveis: La naturalesa del servei.

Tema 8 ELS PREUS DE VENDA
8.1 Introducció i importància del preu de venda.
8.2 Factors determinants dels preus (interns i externs).
8.3 Mètodes de fixació dels preus de venda.

Tema 9 LA DISTRIBUCIÓ COMERCIAL
9.1 Introducció als canals de distribució.
9.2 La naturalesa dels canals de distribució.
9.3 Les decisions sobre el disseny del canal.
9.4 Les decisions sobre la gestió del canal.
9.5 El merchandising (Retailing).

Tema 10 LA COMUNICACIÓ COMERCIAL.
10.1 Introducció a la comunicació comercial integrada (CIM).
10.2 El procés de comunicació.
10.3 El ‘mix’ de la comunicació.
10.4 Les etapes en el desenvolupament d’una comunicació efectiva.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries SDFSD
Sessió Magistral Les classes tenen una primera part de presentació teòrica i conceptual dels temes, utilitzant medis de suport com transparències, casos i vídeos
Treballs La segona part es composa d’exercicis i d’exposicions dels treballs d’avaluació continuada dels estudiants.
Presentacions / exposicions Caldra exposar el treball realitzat en public

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Treballs
Proves pràctiques
Proves objectives de tipus test
Descripció
Asistir a classe ajudara a l'alumne a interioritzar conceptes i amb els exemples pràctics presentats podrà profunditzar en la realitat empresarial.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Al començament del quadrimestre es proposaran el(s) treball(s) (en grup) d’avaluació continuada sobre el marketing.Tot i que la assistència a classe no és obligatòria, és la responsabilitat de cada estudiant de assistir a alguna de les primeres sessions de l’assignatura o posar-se en contacte amb el professor durant les primeres 2 setmanes de l’assignatura per tal de posar-se al dia sobre les instruccions dels treballs de l’assignatura i per apuntar-se a un grup de treball.Cal aprovar l’examen per tal d’aprovar l’assignatura. Formarà el 30% de la nota juntament amb la presentació
Presentacions / exposicions Habilitats, materials i qualita en la que el treball es presenta Formarà el 30% de la nota juntament amb el treball
Proves pràctiques A determinar A determinar
Proves objectives de tipus test L'examen de l'assignatura sera tipus test Formarà el 70% de l'assignatura, sempreque s'hagi aprovat l'examen.
Altres

La participació a classe i les aportacions seran valorades pel professor de forma qualitativa

Qualitativa
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatoria serà un exàmen tipus test. No puntuarà la nota de cap treball


Fonts d'informació

Bàsica
  • Dossier(s) d’articles preparats pels professors. Disponibles Al Moodle.
  • La web de l’assignatura: Entrar per la web del Departament de Gestió d’Empreses. Llibre: Kotler, P. Dirección de Marketing. Edición del Milenio, 10ª Edición. Madrid, Prentice-Hall, 2000 o llibre equivalent.
Complementària
  • Santesmases, M. Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid, Pirámide, 1999.
  • Martin Armario, E. Marketing. Ariel, Barcelona, 1998.
  • Lambin, J.J. Marketing estratégico, Madrid. McGraw Hill, 1995.
  • Rodríguez Ardura, I. El Marketing y el éxito en la empresa (2ª ed.). Madrid: Pirámide, 1998.
  • Kotler, P.; Armstrong, G.; Saunders, J.; Wong, V. Principles of marketing. The European Edition. Hertfordshire: Prentice Hall, 1999.
Recomanacions