Codi |
|
A1 |
Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats. |
A2 |
Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada. |
A3 |
Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats. |
A4 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa. |
A5 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia. |
A7 |
Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B7 |
Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer quina és la feina que fan els directius de les empreses |
A1 A2 A3 A4
|
B1 B6
|
|
2. Conèixer quines són les habilitats que es requereixen per dirigir una empresa |
A1 A2 A3 A4
|
B1 B6
|
|
3. Aplicar els conceptes teòrics de l'administració d'empeses en la resolució de casos que simulen la realitat empresarial |
A1 A2 A3 A4
|
B2 B3 B6
|
C5
|
4. Distingir la informació rellevant de la que no ho és en la resolució dels casos |
A3 A4 A5 A7
|
B2
|
|
5. Sistematitzar, interpretar i analitzar la problemàtica empresarial des del punt de vista del directiu |
A1 A2 A3 A4
|
B2 B3 B6
|
C5
|
6. Prendre consciència de la importància de la presa de decisions en la feina del directiu |
A1 A2
|
B2
|
|
7. Potenciar el treball en equip en la resolució de casos |
|
B5
|
|
8. Preparar presentacions del casos i defensar-les públicament |
|
B3 B4 B7
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1:
El subsistema administratiu: Introducció |
1.1. Naturalesa, propòsit i contingut de l’administració
1.2. Concepte d'administrador
1.3. L'anàlisi del treball directiu
1.4. L'evolució del pensament administratiu
|
Tema 2:
La planificació empresarial
|
2.1. La planificació: Tipus de plans. El procés de planificació
2.2. Els objectius empresarials: Definició. Característiques. Introducció a la Direcció per Objectius
2.3. El procés de planificació estratègica
2.4. Les decisions a l’empresa
|
Tema 3:
L’organització
|
3.1. La naturalesa de l’organització
3.2. L’estructura organitzativa: Concepte. Els organigrames. Tipus d’estructures
3.3. Coordinació i autoritat: El poder en l’organització. El concepte d’autoritat. Tipus d’autoritat: línia i staff. Empowerment. Delegació d’autoritat. Centralització i descentralització
3.4. La cultura organitzativa
|
Tema 4:
La gestió dels Recursos Humans
|
4.1. El procés de gestió dels recursos humans
4.2. La planificació dels recursos humans
4.3. La selecció de personal
4.4. L’estratègia de formació
4.5. L’avaluació del rendiment
4.6. L’estratègia de desenvolupament professional
4.7. La política de retribució
|
Tema 5:
La Direcció
|
5.1. La motivació: Definició del concepte. Teories sobre motivació
5.2. El lideratge: Definició del concepte. Teories sobre el lideratge
5.3. La comunicació interna: El procés de comunicació. El pla de comunicació interna. Barreres a la comunicació.
5.4. El Treball en equip: Comitès, equips i presa de decisions en grup
|
Tema 6:
El Control
|
6.1. El procés de control
6.2. El disseny dels sistemes i mesures de control
6.3. Les tècniques de control
|
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: definició d’objectius, programa, competències de la titulació que es treballaran amb els objectius de l’assignatura, metodologia docent, bibliografia recomanada i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part d’un equip d’un
tema concret, un treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial (prèvia presentació escrita).
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor i els alumnes, conjuntament, formularan, analitzaran, resoldran i debatran problemes, exercicis o casos pràctics relacionats amb la temàtica de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Els alumnes formularan, analitzaran i resoldran problemes, exercicis o casos pràctics relacionats amb la temàtica de l’assignatura, de forma autònoma. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Tutories: Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes referents a les classes magistrals, a les classes pràctiques, així com per orientar la presentació oral. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part d’un equip d’un tema concret, un treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial (prèvia presentació escrita).
|
40% |
Proves objectives de tipus test |
Una prova final que inclou preguntes tancades teòriques i pràctiques amb diferents alternatives de resposta. L’alumne selecciona una resposta entre un número limitat de possibilitats. Les respostes errònies resten 0.33 punts. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: Procediment a seguir a les presentacions orals: • Es formaran equips de 3-4 persones del mateix grup en que s'està matriculat. • Cada equip donarà al professor un full on indiqui nom i cognoms de tots els membres i del representant del grup. • El professor sortejarà a la classe els casos, treballs o temes que s'exposaran i el grup o grups que faràn la presentació oral. La resta dels grups hauran de resoldre el cas per escrit. • Cada grup disposarà de 30 minuts per exposar i pot decidir com farà la presentació. La nota obtinguda en la defensa del cas pràctic serà la mateixa per a tots els membres de l'equip (màxim 40%). • Al final de la presentació, el professor podrà formular preguntes a la resta dels grups, en cas de no respondre correctament o no haver-hi cap representant del grup cridat, l'equip serà penalitzarà amb 0.5 punts amb un màxim de 4. Aquests grups també hauràn de presentar la serolució del cas per escrit al profesor. • Les puntuación de les defenses dels casos pràctics seràn conegudes quan tots els grups hagin fet la seva intervenció; abans de la realització de l'examen final. Segona convocatòria: Es realitzaran un examen amb dos parts: teòrica i pràctica. En la qualificació el pes de la teoria serà del 60% , el de la pràctica el 40% restant, i no es tindrà en compte la nota de la exposició oral. |
Bàsica |
|
Díez
de Castro, J., Redondo López, C., Barreiro Fernández, B. y López Barcos, M.A.
(2002): Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad del conocimiento.
Madrid: Pirámide. Díez de Castro, J. y Redondo López, C. (1996): Administración
de Empresas. Madrid: Pirámide. |
Complementària |
|
Aguirre Sádaba, A., Castillo Clavero, A. M. y Tous Zamora, D. (1999): Administración de organizaciones.
Fundamentos y aplicaciones. Madrid: Pirámide. Donnely, J., Gibson, J.L. e Ivancevich, J. (1994): Dirección y Administración de Empresas. 8ª ed. Addisson-Westley
Iberoamericana. Díez de Castro, E.P., García del Junco, J., Martín Jiménez, F. y
Periáñez Cristóbal, R. (2001): Administración y Dirección. Madrid:
McGrawhill. García del Junco, J. y Casanueva Rocha, C. [Coordinadores]. (2000): Fundamentos de Gestión
Empresarial. Madrid: Pirámide. Koontz, H. y Weirich, H. (1988): Administración: una prespectiva
global. 11ª ed. México: MCGrawHill. Castillo Clavero, A.M. y Abad Guerrero, I.M. (Dirección y coordinación)
(2000): La dirección en la práctica: casos de gestión de empresa. Madrid:Pirámide. Díez de Castro, J. y Redondo López, C. (1996): Administración de
Empresas. Libro de Actividades. Madrid: Ediciones Pirámide. Hernández Ortiz, M.J. (2000): Casos prácticos de administración y
organización de empresas. Madrid: Pirámide. |
|