DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ORGANITZACIÓ I ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES II Codi 16081016
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
Adreça electrònica pau.galiana@urv.cat
Professors/es
GALIANA LLASAT, PABLO FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura proporciona una visió profunda del que és la missió fonamental de l’Administració (Management), així com l’aplicació dels seus principis i funcions en els diferents tipus d’organitzacions.

Competències
Codi  
A1 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A2 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A5 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
A7 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B7 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer quina és la feina que fan els directius de les empreses A1
A2
A3
A4
B1
B6
2. Conèixer quines són les habilitats que es requereixen per dirigir una empresa A1
A2
A3
A4
B1
B6
3. Aplicar els conceptes teòrics de l'administració d'empeses en la resolució de casos que simulen la realitat empresarial A1
A2
A3
A4
B2
B3
B6
C5
4. Distingir la informació rellevant de la que no ho és en la resolució dels casos A3
A4
A5
A7
B2
5. Sistematitzar, interpretar i analitzar la problemàtica empresarial des del punt de vista del directiu A1
A2
A3
A4
B2
B3
B6
C5
6. Prendre consciència de la importància de la presa de decisions en la feina del directiu A1
A2
B2
7. Potenciar el treball en equip en la resolució de casos B5
8. Preparar presentacions del casos i defensar-les públicament B3
B4
B7
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1:
El subsistema administratiu: Introducció
1.1. Naturalesa, propòsit i contingut de l’administració
1.2. Concepte d'administrador
1.3. L'anàlisi del treball directiu
1.4. L'evolució del pensament administratiu
Tema 2:
La planificació empresarial
2.1. La planificació: Tipus de plans. El procés de planificació
2.2. Els objectius empresarials: Definició. Característiques. Introducció a la Direcció per Objectius
2.3. El procés de planificació estratègica
2.4. Les decisions a l’empresa
Tema 3:
L’organització
3.1. La naturalesa de l’organització
3.2. L’estructura organitzativa: Concepte. Els organigrames. Tipus d’estructures
3.3. Coordinació i autoritat: El poder en l’organització. El concepte d’autoritat. Tipus d’autoritat: línia i staff. Empowerment. Delegació d’autoritat. Centralització i descentralització
3.4. La cultura organitzativa
Tema 4:
La gestió dels Recursos Humans
4.1. El procés de gestió dels recursos humans
4.2. La planificació dels recursos humans
4.3. La selecció de personal
4.4. L’estratègia de formació
4.5. L’avaluació del rendiment
4.6. L’estratègia de desenvolupament professional
4.7. La política de retribució
Tema 5:
La Direcció
5.1. La motivació: Definició del concepte. Teories sobre motivació
5.2. El lideratge: Definició del concepte. Teories sobre el lideratge
5.3. La comunicació interna: El procés de comunicació. El pla de comunicació interna. Barreres a la comunicació.
5.4. El Treball en equip: Comitès, equips i presa de decisions en grup

Tema 6:
El Control
6.1. El procés de control
6.2. El disseny dels sistemes i mesures de control
6.3. Les tècniques de control

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: definició d’objectius, programa, competències de la titulació que es treballaran amb els objectius de l’assignatura, metodologia docent, bibliografia recomanada i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part d’un equip d’un
tema concret, un treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor i els alumnes, conjuntament, formularan, analitzaran, resoldran i debatran problemes, exercicis o casos pràctics relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Els alumnes formularan, analitzaran i resoldran problemes, exercicis o casos pràctics relacionats amb la temàtica de l’assignatura, de forma autònoma.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
Tutories: Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes referents a les classes magistrals, a les classes pràctiques, així com per orientar la presentació oral.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició oral per part d’un equip d’un tema concret, un treball o un cas pràctic que simula la realitat empresarial (prèvia presentació escrita).

40%
Proves objectives de tipus test Una prova final que inclou preguntes tancades teòriques i pràctiques amb diferents alternatives de resposta. L’alumne selecciona una resposta entre un número limitat de possibilitats. Les respostes errònies resten 0.33 punts. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: Procediment a seguir a les presentacions orals: • Es formaran equips de 3-4 persones del mateix grup en que s'està matriculat. • Cada equip donarà al professor un full on indiqui nom i cognoms de tots els membres i del representant del grup. • El professor sortejarà a la classe els casos, treballs o temes que s'exposaran i el grup o grups que faràn la presentació oral. La resta dels grups hauran de resoldre el cas per escrit. • Cada grup disposarà de 30 minuts per exposar i pot decidir com farà la presentació. La nota obtinguda en la defensa del cas pràctic serà la mateixa per a tots els membres de l'equip (màxim 40%). • Al final de la presentació, el professor podrà formular preguntes a la resta dels grups, en cas de no respondre correctament o no haver-hi cap representant del grup cridat, l'equip serà penalitzarà amb 0.5 punts amb un màxim de 4. Aquests grups també hauràn de presentar la serolució del cas per escrit al profesor. • Les puntuación de les defenses dels casos pràctics seràn conegudes quan tots els grups hagin fet la seva intervenció; abans de la realització de l'examen final. Segona convocatòria: Es realitzaran un examen amb dos parts: teòrica i pràctica. En la qualificació el pes de la teoria serà del 60% , el de la pràctica el 40% restant, i no es tindrà en compte la nota de la exposició oral.


Fonts d'informació

Bàsica

Díez de Castro, J., Redondo López, C., Barreiro Fernández, B. y López Barcos, M.A. (2002): Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad del conocimiento. Madrid: Pirámide.

Díez de Castro, J. y Redondo López, C. (1996): Administración de Empresas. Madrid: Pirámide.

Complementària

Aguirre Sádaba, A., Castillo Clavero, A. M. y Tous Zamora, D. (1999): Administración de organizaciones. Fundamentos y aplicaciones. Madrid: Pirámide.

Donnely, J., Gibson, J.L. e Ivancevich, J. (1994): Dirección y Administración de Empresas. 8ª ed. Addisson-Westley Iberoamericana.

Díez de Castro, E.P., García del Junco, J., Martín Jiménez, F. y Periáñez Cristóbal, R. (2001): Administración y Dirección. Madrid: McGrawhill.

García del Junco, J. y Casanueva Rocha, C. [Coordinadores]. (2000): Fundamentos de Gestión Empresarial. Madrid: Pirámide.

Koontz, H. y Weirich, H. (1988): Administración: una prespectiva global. 11ª ed. México: MCGrawHill.

Castillo Clavero, A.M. y Abad Guerrero, I.M. (Dirección y coordinación) (2000): La dirección en la práctica: casos de gestión de empresa. Madrid:Pirámide.

Díez de Castro, J. y Redondo López, C. (1996): Administración de Empresas. Libro de Actividades. Madrid: Ediciones Pirámide.

Hernández Ortiz, M.J. (2000): Casos prácticos de administración y organización de empresas. Madrid: Pirámide.

Recomanacions