DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS Codi 16081214
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introducció als conceptes bàsics de les polítiques de RH

Competències
Codi  
A1 Gestionar i administrar una empresa o organització, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i identificant les seves fortaleses i debilitats.
A2 Integrar-se en qualsevol àrea funcional d'una empresa o organització mitjana o gran i ocupar qualsevol tasca de gestió en ella encomanada.
A3 Emetre informes d'assessorament sobre situacions concretes d'empreses i mercats.
A4 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
A7 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descriure les activitats i principals polítiques que s'adscriuen a la funció de recursos humans A2
A7
B3
Conèixer les implicacions estratègiques que té la integració i coherència de les polítiques de recursos humans. A3
A4
B3
B6
Entendre i saber aplicar les polítiques que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball. A4
A7
B2
B3
C3
Conèixer els principals àmbits d'actuació de la gestió de recursos humans. A1
A7
B3
C1
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses A7
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 1. Breu història de la funció de gestionar persones
1.1. Orígens
1.2. Fase del Benestar
1.3. Management Científic
1.4. Ciències del Comportament
1.5. Integració Polítiques de Personal
1.6. Gestió de Recursos Humans
2. Naturalesa i funcions de la gestió de persones a l’empresa
2.1. Definicions
2.2. Nivells en la funció de Recursos Humans
2.3. Mapes Conceptuals i consideracions finals
3. Agents de la gestió de persones
3.1. Alta Direcció
3.2. Línia de Comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències Externes
3.5. Model de Rols de Tyson
3.6. Conclusió
BLOC 2: ACTIVITATS/POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL Per cada un dels temes del Bloc 2 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política
. Descripció del procediment
. Tipologia
. Anàlisi dels avantatges e inconvenients de cada tipus i en quin cas resulten més adequats
. Conclusions

Els temes són:
4. Planificació de recursos humans
5. Anàlisi i descripció de llocs de treball
6. Reclutament i Selecció
7. Formació i desenvolupament
8. Avaluació de l’acompliment
9. Retribució i compensació
10. Promocions i transferències
11. Gestió de la desvinculació
BLOC 3: PRESENT I FUTUR DE LA GESTIÓ DE RRHH 12. Flexibilitat Laboral
12.1. Definició
12.2. Importància en l’entorn actual
12.3. Com s’aconsegueix?
12.4. Avantatges e inconvenients de les diferents opcions
13. Gestió per competències
13.1. Definició de competència
13.2. En què consisteix la gestió per competències
13.3. Inconvenients i beneficis potencials
13.4. Conclusions
14. La situació actual
14.1. Reflexió sobre present i futur
14.2. Tendències

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i vínculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària es realitzaran pràctiques durant les classes cada cop que es finalitza un tema, per tal de veure l'aplicació pràctica dels conceptes explicats
Sessió Magistral El professor explicarà els conceptes teòrics de l'assignatura amb una gran càrrega de exemples i situacions reals, i s'encoratjarà als alumnes a participar de manera activa durant la classe.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran algunes pràctiques via moodle e Internet durant l'horari de classe. Permetran conéixer la realitat del mon laboral actual.
Resolució de problemes, exercicis Es proposaran a classe diferents problemes i exercicis que l'alumne haurà de resoldre fora de l'horari de classe i que posteriorment seran corregides a classe amb la participació del professor i dels companys

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Proves objectives de tipus test
Descripció
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposaran 9 pràctiques durant el curs que es realitzaran a classe, si es realitzen almenys 7 de les 9 l'alumne quedarà deslliurat de la prova pràctica final. Aquestes proves son presencials, si l'alumne no hi es a l'aula no li contarà com presentada. 30%
Proves pràctiques Si l'alumne no ha realitzat 7 de les 9 pràctiques proposades i resoltes a classe haurà de realitzar una prova pràctica durant l'examen final, que consistirà en la resolució d'un o uns exercicis/cas 30%
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova tipus test que l'alumne haurà de puntuar com a mínim amb un 3,5 sobre 10, per tal que li faci mitja amb la part pràctica 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es valorarà, exclusivament, amb la nota de l'examen


Fonts d'informació

Bàsica

·         Calle Durán, M.C.; Ortiz de Urbina Criado, M. Fundamentos de Recursos Humanos. Madrid: Pearson Educación (2004)

·         García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.) Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos. Madrid: Thomson (2004)

·         Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L. Dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Pearson Alhambra (2004).

·         Valverde, M. Introducció a la Gestió de Recursos Humans. Barcelona: Ediuoc (2001).

·         Dolan, S.; Schuler, R.; Valle, R. Gestión y Dirección de recursos humanos. Madrid: McGraw-Hill (2003).

·         Puchol, L. Dirección y Gestión de Recursos Humanos. 4ª ed. Madrid: Díaz de Santos (2005).

Complementària

·         Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

·         Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

·         Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

·         Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

·         Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

·         Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

·         Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

·         Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

Recomanacions