DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA ECONÒMICA MUNDIAL Codi 16081218
Ensenyament
Ciències Empresarials (2002) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.muinos@urv.cat
Professors/es
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant Es pretén assolir els conceptes fonamentals de la historicitat econòmica de les formacions socials (mode de producció)i identificar les característiques i problemàtiques de cada conjuntura socioeconòmica. Elaborar la categoria de transició a través de la crisi endògena i determinants exògens de cada etapa econòmica.

Competències
Codi  
A5 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia.
A6 Derivar de les dades informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals.
A7 Identificar les fonts d'informació econòmica rellevant i el seu contingut
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B7 Comprometres amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar els cicles històrics més rellevants que determinen les característiques econòmiques i socials de la contemporaneïtat. Aprendre a relacionar les tendències estructurals de les problemàtiques de les societats industrials avançades i/o els origens històrics del capitalisme. A5
A6
A7
B1
B3
B4
B7
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
0. Concepte i metodologia de la Història Econòmica

1. L’economia de base agrària
1.1. Característiques generals de l’economia de base agrària
1.2. La relació població - recursos: la teoria malthusiana
1.3. L’agricultura: tècniques i conreus
1.4. Formes de distribució de la renda agrària
1.5. El comerç i les finances
1.6. Els diferents processos de l’expansió comercial europea
2. Els condicionants de la industrialització (arquetipus anglès). 2.1. El paper de la demanda i el creixement demogràfic
2.2. La racionalització agrícola
2.3. Recursos naturals i consum energètic
2.4. L’articulació del mercat intern i els transports
2.5. Estalvi i formació de capital
2.6. Transformacions tècniques i innovacions
2.7. El context institucional
3. Models d’industrialització al segle XIX. 3.1. Difusió o procés estructural europeu? Els casos belga i francès
3.2. Difusió sense capacitat social: Els casos italià i rus.
3.3. Difusió amb capacitat social: els casos alemany i japonès
3.4. Els EEUU
4. L’economia mundial al segle XIX 4.1. Els cicles de l’economia internacional
4.2. L’Ordre Econòmic Internacional sota Escola Clàssica
4.3. Expansió i nova estructura d’intercanvis
4.4. La liberalització en la circulació de mercaderies
4.5. Els moviments internacionals de capital
4.6. Els sistemes monetaris de segle XIX
4.7. La crisi de 1873 i el seu impacte (centres/perifèries, patró or)
4.8. Les respostes a la crisi: nou model tecnològic versus neomercantilisme
4.9. Antigues i noves potències entorn de la I Guerra Mundial.
5. Reconstrucció i desequilibris de l’economia internacional: la primera postguerra mundial. 5.1. L’herència de la guerra: pèrdues demogràfiques, destrucció material, reordenació territorial.
5.2. Formació de l’economia socialista centralitzada (comunisme de guerra i NEP)
5.3. Deutes, Reparacions de Guerra i desordre monetari.
5.4. Tensions en el sistema financer: el paper dels EEUU
5.5. Els errors de la reconstrucció: la fi de la “Vella Europa”.
5.6. La reestructuració del comerç mundial.
6. La crisi econòmica dels anys trenta. 6.1. Els EEUU: les paradoxes del seu creixement.
6.2. El crac borsari i la Gran Depressió als Estats Units.
6.3. Les vies de difusió de la crisi.
6.4. La inviabilitat de les postures clàssiques: Gran Bretanya
6.5. L’Estat, corrector social: New Deal, França
6.6. L’Estat, planificador: Alemanya i URSS.
6.7. Aspectes econòmics de la II Guerra Mundial
7. El model d’acumulació post- Segona Guerra Mundial: L’expansió. 7.1. Costos i conseqüències econòmiques de la II Guerra Mundial.
7.2. La reconstrucció de l’economia mundial: Bretton Woods i Plà Marshall
7.3. La política econòmica keynesiana: el creixent paper de l’Estat.
7.4. L’extensió del model stalinià després de la Segona Guerra Mundial.
7.5. Condicions del creixement durant l’etapa expansiva (1945-73).
7.6. Les desigualtats en el creixement econòmic mundial.
7.7. El fracàs de les Teories de la Modernització.
8. La fi de l’expansió: crisi dels anys setanta i vuitanta. 8.1. La crisi dels anys setanta.
8.2. Del cercle virtuós al cercle viciós: l’estanflació.
8.3. Canvis en la política econòmica occidental: el neoliberalisme.
8.4. L’enfonsament de la URSS com a model alternatiu de modernització.
8.5. L’ampliació de l’escletxa entre el centre i la perifèria.
8.6. Nous problemes: pressió demogràfica, dependència alimentària i crisi ecològica.
8.7. La “gestió” de la globalització: USA, Unió Europea, Japó, Xina.
8.8. Els moviments antisistèmics.
8.9. L’economia mundial durant la darrera dècada i l’emèrgència de les regions econòmiques.

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'alumnat al concepte d'Història Econòmica en el marc de la Història política moderna i contemporània.
Sessió Magistral Explicació dels continguts amb comentari de textos i gràfiques. Oberta al diàleg amb l'alumnat.
Presentacions / exposicions Cada alumne farà una exposició oral amb centre d'interès fixat en el temari.
Treballs Elaboració d'un treball monogràfic individual guiat pel professor i relacionat amb els continguts del temari.
Fòrums de discussió Debat guiat pel professor amb material prèviament seleccionat i distribuït a l'alumnat sobre la matèria impartida.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Treballs
Fòrums de discussió
Activitats Introductòries
Proves de desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
Guiatge i seguiment de la comprensió de la matèria impartida a les sessions de classe magistral. Guiatge i seguiment dels treballs. Col·laboració en la preparació d’exposicions i presentacions. Resolució de dubtes en la preparació de proves.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Sessions magistrals: Proves d’avaluació continuada 65%
Proves pràctiques Comentaris de textos
Proves de preguntes objectives
35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria (100% de la nota) es considera independent respecte de la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica:

ALDCROFT, E.G. Historia económica de Europa, 1914-1990, Barcelona, Crítica, 1997.

CIPOLLA, C.M [ed.]: Historia económica de Europa, Ariel, 1981-84.

FOREMAN-PECK, J. Historia de la economía mundial, SPUB, Barcelona, 1994.

NADAL, J [ed]: Lectures d’història econòmica mundial, SPUB, Barcelona, 1994.

SCHUMPETER, J.A.: Diez grandes economistas: de Marx a Keynes, Alanza Editorial.

                         : Capitalisme, Socialisme i democràcia, Ed 62, Barcelona.

M.J.MUIÑOS/V.TEROL: Temes d'Història Econòmica, Cossetània, Valls, 2004.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent