DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA Codi 16204004
Ensenyament
Grau en Finances i Comptabilitat (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
OSÓRIO DA COSTA , ANTÓNIO MIGUEL
LLOP LLOP, MARIA
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica maria.llop@urv.cat
misericordia.carles@urv.cat
mariajose.perez@urv.cat
antonio.osoriodacosta@urv.cat
mariajose.hernandez@urv.cat
Professors/es
LLOP LLOP, MARIA
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
OSÓRIO DA COSTA , ANTÓNIO MIGUEL
HERNÁNDEZ LEAL, MARÍA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA&nbsp;</b></p><p> L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria econòmica, en particular l'anàlisi microeconòmica dels mercats. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Sap explicar i analitzar el mercat de competència perfecta.
Analitza els efectes de les fallades de mercat en els mercats competitius.
Entén la integració dels mercats locals i nacionals dintre del mercat internacional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
PART 1. CONCEPTES BÀSICS
1. Introducció Definició d'economia
Economia de mercat
Elaboració de models
El model de Competència Perfecta
PART 2. DEMANDA I OFERTA
2. Fonaments de la demanda Restricció pressupostària
Preferències dels consumidors
Elecció del consumidor
Funció de demanda
3. La demanda Desplaçaments de la demanda
Demanda de mercat
Elasticitat de demanda
4. Fonaments de l'oferta en un entorn competitiu Maximització de beneficis: Ingressos i Costos
Funció d'oferta
5. L'oferta Desplaçaments de l'oferta
Oferta de mercat
Elasticitat d'oferta
PART 3. ANÀLISI DEL MERCAT COMPETITIU
6. L'equilibri de mercat Equilibri i forces de mercat
Estàtica comparativa
7. L'eficiència del mercat competitiu Excedent del consumidor i del productor
Mesura de l'eficiència dels mercats
Eficiència i comerç internacional
8. Desigualtat econòmica Causes de la desigualtat econòmica
Mesura de la desigualtat econòmica
Redistribució de la renda

9. Intervenció de l'Estat Preus màxims i mínims
Impost i subsidis sobre la quantitat
PART 4. LES ERRADES DE MERCAT I EL PAPER DE L'ESTAT
10. Les errades de mercat i el paper de l'Estat Errades de mercat: Externalitats, Béns públics, Problemes d'informació
Intervenció de l'Estat: Impostos de Pigou, Creació de mercats de drets d'emissió, Provisió de béns públics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
1 1 2
Sessió Magistral
A7
26 50 76
Resolució de problemes, exercicis
A7
B1
C1
C4
26 35 61
Activitats d’auto seguiment
A7
B1
0 4 4
Atenció personalitzada
B1
3 0 3
 
Proves mixtes
A7
B1
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
A7
B1
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne (fora de l'aula) i del professor (a l'aula).
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Aquesta activitat forma par de l'avaluació.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Al principi del curs cada professor indicarà les seves hores d'atenció.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Al principi del curs cada professor indicarà les seves hores d'atenció.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats d’auto seguiment
A7
B1
Diferents tipus de proves a desenvolupar a cadascuna de les parts del programa
10%
Proves mixtes
A7
B1
Examen de tots els continguts de l'assignatura. Consistirà en preguntes curtes, preguntes tipus test i exercicis.
60%
Proves objectives de preguntes curtes
A7
B1
2 controls parcials de l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a. convocatòria (avaluació continuada)

A cadascuna de les parts del programa es desenvolupa una activitat d'auto seguiment. A més hi ha dues proves objectives durant el curs. Amb independència de quina sigui la qualificació obtinguda en aquestes proves d'avaluació continuada, superar l'examen final és una condició necessària per poder aprovar l'assignatura. Si no s'aprova aquest examen, la nota final de la primera convocatòria serà la d'aquest examen final.

2a. convocatòria

Consistirà en la realització d'un examen, que valdrà el 100% de la nota final.

Aquest examen es basarà en la resolució de preguntes tipus test, de preguntes curtes i / o exercicis.


Fonts d'informació

Bàsica

· Bernanke, B. i Frank, R. (2007): Principios de economía. 3a. edició. Ed. McGrawHill, Madrid.

. Krugman, P.; Wells, R. i Graddy, K. (2014): Fundamentos de Economía. 3a. edició. Ed. Reverté, Barcelona.

· Mankiw, NG i Taylor MP (2017): Economía. Ed. Paraninfo, Madrid.

· Samuelson, P. i Nordhaus, W. D. (2006): Economía. 18a. edició. Ed.McGrawHill, Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MICROECONOMIA/16204103

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MATEMÀTIQUES I/16204008

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent