Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer. |
| A7 |
Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
| | A7 |
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL |
1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la comptabilitat nacional.
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: anàlisi de les dades de la comptabilitat nacional |
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC |
2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques. |
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS |
3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
|
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS |
4.1. La Balança de Pagaments.
4.2. El compte corrent i el compte de capital: la capacitat/ necessitat de finançament
4.3. El compte financer.
4.4. Visió conjunta de la Balança de Pagaments.
4.5. Fonts estadístiques
4.4. Cas aplicat: Evolució del sector exterior de l’economia espanyola i situació actual.
|
TEMA 5. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
5.1. Les taules Input-Output: definició, estructura i continguts.
5.2. Efectes arrossegament: els coeficients tècnics
5.3. Instruments de simulació: el model de demanda
5.4. Fonts estadístiques
5.5. Cas aplicat: Anàlisi de l'activitat econòmica a partir de la TIO d'una economia.
|
TEMA 6 . ELS SECTORS PRODUCTIUS |
6.1 Els canvis en l'estructura sectorial de l'economia espanyola.
6.2. Indicadors del sector agrari
6.3. Indicadors del sector industrial
6.4. Indicadors del sector serveis.
6.5. Fonts estadístiques
6.6. Cas aplicat: anàlisi dels sectors productius.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Sessió Magistral |
|
22 |
40 |
62 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
18 |
33 |
51 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
6 |
16 |
Treballs |
|
4 |
6 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Treballs |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
15% |
Treballs |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (50%)
|
60% |
Altres |
|
Assistència a seminaris/simposi, qüestionari sobre les lectures proposades, casos aplicats, etc. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La qualificació final en segona convocatòria serà la millor qualificació d'entre: a) 20% treball i 80% examen final. b) 100% examen final. |
Bàsica |
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 8a ed., 2007, Civitas, Madrid.
JIMÉNEZ, J.C. et al. , Ejercicios y prácticas de economía española, 1999, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
DE ESPINOLA, J.R, Crecimiento y crisis de la economia española (1995-2009), 2010, Ed. Universitas
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|