Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Sap analitzar: (i) els efectes de polítiques de demanda en una economia tancada i en una economia oberta, (ii) l’ajust d’una economia amb un desequilibri extern i (iii) el paper de les expectatives en l’anàlisi macroeconòmica.
Reconeix els efectes macroeconòmics dels episodis de crisis financeres.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Les institucions financeres |
• El sistema financer en les economies modernes
• El diner i el crèdit
• El banc central
• El mercat interbancari |
2. La política monetària a curt termini |
• Introducció
• El mercat de béns i la corba IS
• El mercat de diner i la corba LM
• L’equilibri
• La política fiscal
• La política monetària |
3. Polítiques de demanda i tipus de canvi |
• Els intercanvis internacionals i el mercat de divises
• Equilibri en una economia oberta
• Ajustament de la balança de pagaments
• Política monetària, fiscal i canviària en una economia oberta |
4. Les expectatives i la inflació |
• Les expectatives en la teoria econòmica
• El creixement del diner, la inflació i els tipus d’interès nominals i reals
• Els preus i el rendiment dels bons
• La borsa de valors i les variacions dels preus de les accions
• La política monetària, les expectatives i la producció
• La reducció del dèficit, les expectatives i la producció |
5. Moviments de capital, tipus de canvi i crisis financeres
|
• Les crisis canviàries en un sistema de tipus de canvi fix
• Les fluctuacions del tipus de canvi en un sistema de tipus de canvi flexible
• Episodis de crisis financeres |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
38 |
73 |
Estudis previs |
|
1 |
10 |
11 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
1 |
25 |
26 |
Fòrums de debat |
|
1 |
6 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
5 |
9 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació dels objectius i continguts de l'assignatura, les metodologies d'avaluació i les seves relacions amb les competències que l'alumne ha d'assolir. Informació sobre l'atenció personalitzada als alumnes.
Prova de coneixements previs de matemàtiques sense nota d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Estudis previs |
Estudi de la solució dels exercicis de cada tema per part de l'alumne abans de la classe pràctica corresponent |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució dels exercicis de cada tema a l'aula ordinària per part dels alumnes amb la correcció del professor |
Treballs |
Lectura i recensió d'un llibre a elecció de l'alumne entre els llibres proposats pel professor. La recensió escrita no haurà de tenir menys de 4 pàgines ni més de 6. |
Fòrums de debat |
Debat virtual entre els alumnes a partir d'un text periodístic sobre problemes econòmics i financers proposat pel professor |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Hi haurà tres tipus d'atenció personalitzada.
A l'aula ordinària: temps de classe abans de cada prova parcial en el qual cada alumne pot presentar els seus dubtes i el professor respondrà davant de la resta dels alumnes que vulguin assistir-hi.
Al despatx del professor: tutoria personalitzada sobre el treball de recensió d'un llibre i possibilitat de plantejament de dubtes o problemes en qualsevol moment del curs.
Per correu electrònic: comunicació virtual per resoldre dubtes o problemes administratius i/o d'informació. No es respondrà dubtes de continguts per aquesta via. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Estudis previs |
|
Estudi de la solució dels exercicis de cada tema per part de l'alumne abans de la classe pràctica corresponent.
Al programa de l'assignatura es detallarà els capítols del llibre "Macroeconomía - Cuestiones y ejercicios resueltos" que cal estudiar per a cada classe.
L'avaluació es farà mitjançant proves orals a l'aula ordinària amb resolució a la pissarra dels exercicis per part del alumnes. |
5% |
Treballs |
|
Lectura i recensió d'un llibre a elecció de l'alumne entre els dos llibres proposats pel professor com a bibliografia complementària. La recensió escrita no haurà de tenir menys de 4 pàgines ni més de 6 amb lletra Times New Roman 12, paper DIN A4, escrit a 1 espai i mig. |
20% |
Fòrums de debat |
|
Debat virtual a l'espai del Moodle a partir d'un text periodístic proposat pel professor sobre els actuals problemes econòmics i financers. Les condicions de participació al fòrum seran comunicades a l'inici del Debat. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes teòriques dins de les proves parcial i dins de l'examen final. Són preguntes tancades amb 4 opcions, amb només una correcta. La resposta errònia resta la part estadísticament proporcional |
18% |
Proves de desenvolupament |
|
Preguntes obertes dins de les proves parcials durant el curs i dins de l'examen final |
6% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Preguntes directes dins de les proves parcials durant el curs i dins de l'examen final. Són de dos tipus: a) preguntes teòriques a les quals cal donar una definició; b) preguntes teòriques que cal respondre amb un gràfic d'un model geomètric o un mapa conceptual amb aclariments molt breus. |
23% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis dins de les proves parcials i dins de l'examen final. Poden ser de dos tipus: exercicis de resolució algebraica i exercicis de resolució gràfica. |
23% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria l'avaluació continuada consta de: a) 2 proves parcials durant el curs, cadascuna de les quals val un 10% de la nota final; b) 5 classes de proves orals sobre exercicis que compta un total de 5% de la nota final; c) un fòrum de discussió virtual que val un 5% de la nota final; d) un treball de lectura i recensió d'un llibre que val un 20% de la nota final; e) un examen final sobre tot el contingut de l'assignatura que val un 50% de la nota final. En segona convocatòria, hi ha un examen sobre tot el contingut de l'assignatura que val un 100% de la nota final. |
Bàsica |
J. Stiglitz, Macroeconomía, 2ª Ed. Ampliada y actualizada, Ariel Economía, Barcelona 2004
O. Blanchard, Macroeconomía, 2ª Ed; Reimpresión 2002, Prentice Hall, Madrid 2002
R. Dornbusch, S. Fischer; R. Startz, Macroeconomía, 8ª Ed, Mc Graw Hill, Madrid 2002
B. Belzunegui; J. Cabrerizo; R. Padilla; I. Valero, Macroeconomía - Cuestiones y ejercicios resueltos, 1ª Ed, Prentice Hall, Madrid 2002
|
El llibre "Macroeconomía - Cuestiones y ejercicios resueltos" és d'ús obligatori per a les classes de Resolució d'exercicis a l'aula ordinària amb estudis previs per part dels alumnes. |
Complementària |
J. Tugores, El lado oscuro de la economía - Lo que no quieren que sepas sobre la crisis, 1ª Ed, Gestión 2000, Barcelona 2009
P. Krugman, El retorno de la economía de la depresión y la crisis actual, 1ª Ed, Crítica, Barcelona 2009
|
Cada alumne ha d'escollir un d'aquests llibres per realitzar el seu treball de recensió. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA MACROECONOMIA/16204005 | PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA/16204006 | MATEMÀTIQUES II/16204009 | MATEMÀTIQUES I/16204008 | INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16204004 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència regular a totes les classes, la participació activa a totes les activitats d'avaluació continuada i el seguiment diari de les novetats de l'assignatura mitjançant el CV Moodle. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|