Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL |
1.1. L’activitat econòmica i el concepte de Valor Afegit.
1.2. El PIB a la Comptabilitat Nacional
1.3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament del país.
1.4. Fonts estadístiques
1.5. Cas aplicat: anàlisi de les dades de la comptabilitat nacional.
|
TEMA 2. EL CREIXEMENT ECONÒMIC |
2.1. El PIB i el creixement econòmic: comparacions temporals.
2.2. Benestar i els determinants del PIB per càpita
2.3. Diferències internacionals del PIB per càpita: comparacions territorials.
2.4. Fonts estadístiques
2.5. Cas aplicat: comparacions temporals i territorials de magnituds econòmiques.
|
TEMA 3. ELS DESEQUILIBRIS INTERNS |
3.1. Desequilibris monetaris: la inflació. Indicadors de preus
3.2. Desequilibris al mercat de treball: l'atur. Indicadors del mercat de treball.
3.3. Desequilibris del sector públic: el dèficit públic i el deute.
3.4. Fonts estadístiques
3.5. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris interns d'una economia
|
TEMA 4. ELS DESEQUILIBRIS EXTERNS |
4.1. La Balança de Pagament: concepte i estructura
4.2. La capacitat/ necessitat de finançament
4.3. Fonts estadístiques
4.4. Cas aplicat: anàlisi dels desequilibris externs d'una economia
|
TEMA 5 . ELS SECTORS PRODUCTIUS |
5.1 Canvis en l'estructura sectorial de les economies
5.2. La transformació del sector agrari
5.3. Els canvis en el sector industrial
5.4. El procés de tercialització
5.5. Fonts estadístiques
5.6. Cas aplicat: anàlisi sectorial de l'economia espanyola
|
TEMA 6. LA INTERDEPENDÈNCIA DELS SECTORS: LA TAULA INPUT-OUTPUT |
6.1. Les taules Input-Output com instrument comptable
6.2. Els coeficients tècnics
6.3. L'anàlisi de la interdependència productiva: el model de demanda
6.4. Fonts estadístiques
6.5. Cas aplicat: la Taula Input-ouput de l’economia catalana
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Sessió Magistral |
|
22 |
40 |
62 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
18 |
33 |
51 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
6 |
16 |
Treballs |
|
4 |
6 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Treballs |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Exercicis a realitzar a l'aula d'informàtica |
10% |
Treballs |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i Tema 2. (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
|
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria. La qualificació final en segona convocatòria serà: a) Pels alumnes que han fet el treball de l'assignatura: 20% treball i 80% examen final. b) Pels alumnes que no han fet el treball de l'assignatura: 100% examen final. |
Bàsica |
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|