DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA Codi 16214006
Ensenyament
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
UCEDA TARAMONA, DAVID
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
LOVCHA , YULIYA
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
CARRERAS ROIG, LLUÍS
Adreça electrònica lluis.carreras@urv.cat
monica.martin@urv.cat
albert.pascual@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
david.uceda@urv.cat
yuliya.lovcha@urv.cat
Professors/es
CARRERAS ROIG, LLUÍS
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
PASCUAL LORENTE, ALBERT
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
UCEDA TARAMONA, DAVID
LOVCHA , YULIYA
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant <p><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA</b></p><div><p>L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica.Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis. </p> </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL
TEMA 2. - ANÀLISI SECTORIAL D’UNA ECONOMIA
TEMA 3. – CREIXEMENT ECONÒMIC I INDICADORS DE CONJUNTURA
TEMA 4. – SECTOR EXTERIOR I BALANÇA DE PAGAMENTS
TEMA 5. INDICADORS SOCIOECONÒMICS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
0.5 0.5 1
Sessió Magistral
A1
C3
30.5 29.5 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
C3
6 10 16
Treballs
A1
B5
B6
C1
C3
C4
6 30 36
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
C3
12 20 32
 
Proves de desenvolupament
A1
C3
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Sessió Magistral Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Treballs Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos aplicats i articles.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
B5
B6
C1
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 25%
Proves de desenvolupament
A1
C3
C4
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:

- Primer parcial: examen sobre els continguts dels Temes 1 i 2. (10%)

- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
70%
Altres  

Resolució de preguntes i casos aplicats

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final).

Nota del treball: la nota del treball és 0 per als estudiants que no hagin participat en l'exposició final del treball.

Segona convocatòria: Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en segona convocatòria suspendran l'assignatura en segona convocatòria (la nota final de la segona convocatòria serà la nota de l'examen final).

La qualificació final en segona convocatòria serà la més favorable a l'estudiant d'entre:

a) 20% treball i 80% examen final

b) 100% examen final.


Fonts d'informació

Bàsica IRAIZOZ, B., RAPUN, M, MUÑOZ CIDAD, C, Introducción a la economía aplicada, 2020, Civitas, Madrid
GARCIA DELGADO, J.L,, Economía Española. Una introducción, 2019, Civitas, Madrid
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.), Lecciones de economía española, 16a ed., 2021, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent