DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Codi 16214110
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Adreça electrònica mabelen.lopez@urv.cat
antoni.vidal@urv.cat
anabeatriz.hernandez@urv.cat
jesus.lifante@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
LIFANTE JORDA, JESUS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per a entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives.
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa.
 A7 Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA

1.1. Concepte d’estratègia: Què és l’estratègia?
1.2. La direcció estratègica com a funció de l’administració general
1.3. Concepte de negoci i nivells de l’estratègia
1.4. Procés de la direcció estratègica
1.5. El sistema d’objectius estratègics: visió i missió

TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA

2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. La gestió d’intangibles: gestió del coneixement
2.5. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats

TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L’EMPRESA

3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.4. La segmentació estratègica: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac

TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA

4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques i avantatge competitiu
4.2. L’avantatge competitiu en costos
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. La innovació de valor i els oceans blaus

TEMA 5 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA

5.1. Vies per al creixement de l’empresa: Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Concepte d’UEN: Gestió d’empreses diversificades
5.3. Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.4. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.5. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
28 28 56
Resolució de problemes, exercicis
A7
B2
23 18 41
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A7
B2
B5
C4
4 25 29
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
A7
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A4
A7
1 8 9
Proves pràctiques
B2
1 8 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Recopilació en un únic dossier (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (resolució de casos pràctics, comentaris de lectures, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que incorpora la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada 'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A7
B2
B5
C4
Recopilació en un únic dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (anàlisi i resolució de casos pràctics, comentaris d’articles i lectures, ampliació de temes teòrics, cerca d’informació rellevant, elaboració de mapes conceptuals, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que ha d’incorporar la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada estudiant sobre la seva evolució i que demostrin el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. El dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge es lliurarà en format paper l’última setmana de classe del quadrimestre, i la seva qualificació inclou l’avaluació de la competència de treball en equip i la d’expressió escrita. 25%
Proves objectives de tipus test
A4
A7
Dues proves parcials (controls) realitzades al llarg del curs, de continguts teòrico-pràctics i de seguiment de les activitats del portfoli i del treball en equip. Aquestes proves es faran fora de l'aula mitjançant l’activitat “qüestionari” del Moodle. 15%
Proves objectives de tipus test
A4
A7
Prova integral (examen) de continguts teòrics, consistent en preguntes tipus test. 30%
Proves pràctiques
B2
Prova integral (examen) de continguts pràctics, consistent en la resolució dels exercicis i casos plantejats. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificacions obtingudes en les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries).

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació del portfoli (que pondera un 25%) i en els controls o proves parcials (que ponderen un 15%).


Fonts d'informació

Bàsica

BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica: Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide.

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E. (2005): Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica. Madrid: Delta.

GARRIDO BUJ, S. (2006): Dirección estratégica, 2a edición. Madrid: McGraw-Hill. 

GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7a edición. Madrid: Pearson Prentice Hall.

MINTZBERG, H. i QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu del 1997; i una edició europea revisada del 1998).

NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4a edición. Madrid: Thomson-Civitas.

THOMPSON, A. A. Jr.; STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. (2008): Administración estratégica: Teoría y casos, 15a edición. México: McGraw-Hill. 

Complementària

BUENO CAMPOS, E.; MORCILLO, P. i SALMADOR, M. P. (2006): Dirección estratégica: Nuevas perspectivas teóricas. Madrid: Pirámide.

DESS, G. G. i LUMPKIN, G. T. (2003): Dirección estratégica. Madrid: McGraw-Hill.

HAMEL, G. i PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

HAX, A. i MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.

KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel.

MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.

MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. i LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.

PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.

PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.

STERN, C. W. i STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.

STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel•lectual i professional adequades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent