DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INNOVACIÓ I CANVI TECNOLÒGIC Codi 16214219
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
FERNÁNDEZ GUAL, VERÓNICA
Adreça electrònica veronica.fernandez@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ GUAL, VERÓNICA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><b>LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL</b> i seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.</div><div><br /></div><div>&nbsp;En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:&nbsp;</div><div><br /></div><div><ul><li><u>Docència:</u> En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques.&nbsp;</li><li><u>Avaluació: </u>L’avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent però el treball no es presentarà oralment i la nota serà només del contingut del treball.&nbsp;</li><li><u>Atenció personalitzada:</u> L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà per videoconferència o altres mitjans electrònics.</li></ul></div><div><br /></div><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA</strong>&nbsp;</p><p>Aquest curs ofereix una anàlisi de les teories de comerç internacional, el moviment de treballadors (migració), el moviment d'empreses (inversió estrangera directa) i el comerç en béns intermedis (externalització). A més, analitza la política comercial i el funcionament dels principals instruments d'aquesta política. La primera part del curs presenta models de comerç que expliquen per què comercien els països i quins guanys es deriven del comerç. Alguns dels models estudiats inclouen el model ricardià i el model de Heckscher-Ohlin, així com les noves teories de comerç basades en economies d'escala i competència imperfecta i la externalització de béns i serveis. La segona part del curs s'ocupa de la política comercial. En concret, s'analitza el funcionament d'aranzels i quotes d'importació, així com subsidis a l'exportació, tant en competència perfecta com en una estructura de mercat amb competència imperfecta. S'estudia l'efecte d'aquests instruments sobre el benestar dels països implicats. Finalment, el curs acaba amb la discussió sobre els acords comercials internacionals i les seves implicacions en aspectes com ara el volum comercial, els drets laborals i el medi ambient. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials.
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Cerca les fons d’informació estadística i empresarial.
 A6 Planifica un pla de gestió d’un projecte d’innovació.
Gestiona projectes empresarials d’I+D+i
 A7 Redacta estudis sectorials sobre la dinàmica de mercats concrets.
Sap fer Informes sobre l’evolució interna de les empreses.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Introducció.
1.1. Raons per comerciar.
1.2. La importància dels fluxos comercials, de persones (migració) i de capitals (inversió estrangera directa) avui en dia.

TEMA 2. Comerç i tecnologia: el model ricardià.
2.1. Avantatge absoluta i comparativa.
2.2. Comerç i salaris.
2.3. Aplicació: Relació empírica entre salaris i productivitat.
2.4. Altres aplicacions.
TEMA 3. Guanys i pèrdues del comerç: el model de factors específics.
3.1. Factors mòbils i factors específics.
3.2. Determinació dels salaris.
3.3. Rendes del capital i de la terra.
3.4. Efectes redistributius del comerç.
3.5. Aplicacions.

TEMA 4. Comerç i recursos: el model de Heckscher-Ohlin.
4.1. Supòsits i prediccions del model.
4.2. Aplicació: La paradoxa de Leontief.
4.3. Efectes del comerç sobre el preu dels factors.
4.4. Ampliacions del model: molts béns, factors i països.
4.5. Més contrastos empírics del model.

TEMA 5. Moviment de treball i capital entre països.
5.1. Migració.
5.2. Inversió estrangera directa (IED).
5.3. Aplicacions.
5.4. Guanys de la migració i de la IED: teoria i evidència empírica.

TEMA 6. Comerç intra-industrial: economies d'escala i competència imperfecta.
6.1. Model de competència monopolística.
6.2. Comerç i competència monopolística.
6.3. Aplicacions: l'equació de gravetat del comerç i els costos d'ajust deguts a l'obertura comercial.

TEMA 7. Externalització de béns i serveis.
7.1. La cadena de valor i l'externalització d'activitats.
7.2. Aplicació: l'externalització i el premium dels salaris qualificats.
7.3. Un model senzill d'externalització.
7.4. Guanys de l'externalització.
7.5. Externalització de serveis.

TEMA 8. Política comercial I: aranzels i quotes amb competència perfecta.
8.1. Breu història de l'OMC i les provisions comercials internacionals.
8.2. Aranzels per a un país petit i per a un país gran.
8.3. Quotes per a un país petit i per a un país gran.
8.4. Aplicacions: l'acord Multifibres i altres.
TEMA 9. Política comercial II: aranzels i quotes amb competència imperfecta.
9.1. Aranzels i quotes amb un monopoli nacional.
9.2. Protecció de la indústria naixent.
9.3. Aplicacions.
9.4. Aranzels amb un monopoli estranger.
9.5. Dumping i polítiques de resposta al dúmping.

TEMA 10. Política comercial III: subsidis a l'exportació en l'agricultura i en indústries d'alta tecnologia.
10.1. Subsidis agrícoles a l'exportació per a un país petit i per a un país gran.
10.2. Subsidis agrícoles a la producció.
10.3. Subsidis a l'exportació en indústries d'alta tecnologia.
10.4. Aplicacions.

TEMA 11. Acords comercials internacionals: comerç, treball i medi ambient.
11.1. Acords comercials multilaterals i regionals.
11.2. Creació de comerç i desviació de comerç.
11.3. Acords internacionals i temes laborals.
11.4. Acords internacionals i el medi ambient.
11.5. Aplicacions.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
B3
2 0 2
Sessió Magistral
A1
B3
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B3
25 40 65
Treballs
A6
B4
10 10 20
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves de desenvolupament
A2
A6
B4
2 2 4
Proves de desenvolupament
A2
A6
B4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria. Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
Que ès l'economia de la innovació?
Sessió Magistral En aquestes sessions el professor/a presenta els continguts de la matèria, amb un debat obert i amb el suport de material disponible en el moodle.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Classe pràctica de resolució de exercicis, qüestions i discussió dels temes tractats a cada capítol.
Treballs Els treballs pràctics tenen com a objectiu facilitar a l'estudiant/a l'apresentatge en la redacció d'informes, l'anàlisi de dades i la presentació de resultats empírics sota el suport de les respectives teories.
Atenció personalitzada Per tal de resoldre dubtes sobre el material de l'assignatura, els exercicis i qüestions de les pràctiques, és convenient que l'estudiant faci ús de les hores de consulta que cada professor portarà a terme al seu despatx i que es faran públiques a principi del curs.

Atenció personalitzada
Descripció

Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne. L'atenció personalitzada és l'espai on es troben cara a cara alumne i professor per a fer un seguiment de la matèria i abordar les qüestions pendents i els dubtes que pugui generar el treball de classe i de fora. Es durà a terme tutories en línia


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
B4
S'haurà de realitzar un treball individual relacionat amb les innovacions d'una empresa.
20%
Proves de desenvolupament
A2
A6
B4
Prova Parcial no eliminatòria (temes 1,2,3, 4 i 5) 20%
Proves de desenvolupament
A2
A6
B4
Prova final eliminatòria (tots els temes) 50%
Altres  

Resolució de problemes i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.). Es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat.

La segona convocatòria està adreçada per als alumnes que no superin la primera, al llarg del curs. Consistirà en un prova escrita i es tindran en consideració els treballs pràctics fets durant el curs. Els alumnes podran obtenir la qualificació màxima.


Fonts d'informació

Bàsica Robert Feenstra and Alan Taylor, International Trade, Worth Publishers, 2008
Robert Feenstra y Alan Taylor , Comercio Internacional, Ed. Reverte, 2011

--

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent