DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA MACROECONOMIA Codi 16224005
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PASCUAL LORENTE, ALBERT
FLAMAND , SABINE CHARLOTTE M
FERRÉ CARRACEDO, MONTSERRAT
QUESADA ARANA, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.quesada@urv.cat
montserrat.ferre@urv.cat
miquelangel.bove@urv.cat
albert.pascual@urv.cat
sabine.flamand@urv.cat
Professors/es
QUESADA ARANA, ANTONIO
FERRÉ CARRACEDO, MONTSERRAT
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PASCUAL LORENTE, ALBERT
FLAMAND , SABINE CHARLOTTE M
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL&nbsp;&nbsp;</strong>i&nbsp; seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.</p><p>En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent:&nbsp;</p><ul><li>Docència: els alumnes es distribuiran en dos subgrups i cadascun assistirà a classe de l'assignatura un dia a la setmana. Les activitats d'aprenentatge es complementaran a través del Campus Virtual (Moodle) amb materials docents i activitats on-line, com ara sessions de vídeo-conferència, presentacions i altres recursos TIC.&nbsp;</li><li>Avaluació: El sistema d'avaluació es mantindrà igual com està a la guia docent, però utilitzant mitjans telemàtics quan no es puguin realitzar proves presencials.&nbsp;</li><li>Atenció personalitzada: L'atenció personalitzada i la resolució de dubtes es faran per correu electrònic i per vídeo- conferència.</li></ul><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA</strong>&nbsp;</p><p>L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria macroeconòmica: representació i anàlisi del funcionament global d'una economia.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els agregats macroeconòmics i les seves implicacions per al funcionament de l'economia.
Sap explicar els efectes macroeconòmics de les polítiques fiscals i monetàries.
 A7 Sap avaluar la situació d'una economia, coneix el seu funcionament i els efectes de les polítiques econòmiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Introducció i conceptes bàsics 1.1. Els problemes macroeconòmics
1.2. Les principals variables macroeconòmiques
1.3. Els cicles econòmics, el creixement i la qualitat de vida
TEMA 2. El sector real de l'economia 2.1. Els components de la demanda agregada
2.2. El model renda-despesa
2.3. L'equilibri en el mercat de béns i serveis, i la funció IS
TEMA 3. El sector monetari de l'economia 3.1. Les funcions del diner i la demanda de diner
3.2. El sistema bancari, la creació de diner, els bancs centrals i l'oferta monetària
3.3. L'equilibri en el sector monetari i la funció LM
TEMA 4. El model IS-LM 4.1. L'equilibri simultani en el mercat de béns i en el mercat monetari
4.2. L'eficàcia de les polítiques fiscals
4.3. L'eficàcia de les polítiques monetàries
TEMA 5. El model Demanda Agregada - Oferta Agregada 5.1. La relació entre demanda i producció agregades, i el nivell de preus
5.2. L'equilibri DA-OA i les polítiques macroeconòmiques
5.3. El mercat de treball, l'atur i la inflació (corba de Phillips)
TEMA 6. Les economies obertes 6.1. El comerç exterior i la balança de pagaments
6.2. El mercat de divises i els tipus de canvi
6.3. La integració econòmica i monetària
TEMA 7. El creixement econòmic a llarg termini 7.1. Els factors de creixement econòmic a llarg termini
7.2. Per què hi ha països que creixen més que d'altres?
7.3. Pot ser sostenible el creixement econòmic?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A7
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A7
C1
C3
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis
A1
B4
C3
C4
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A7
B4
C3
20 36 56
Atenció personalitzada
B4
C1
C3
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A7
B4
C1
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura i resolució de dubtes dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor responsable de cada grup informarà del seu horari d'atenció als estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A1
A7
B4
C1
C3
C4

Prova Parcial 1 (25%)

Prova Parcial 2 (25%)

Activitats Participatives (10%)

60%
Altres  

Examen Final de l'Avaluació Continuada (caldrà obtenir una nota mínima d'un 4, en aquest examen, per poder ser avaluat amb els sistema d'avaluació continuada de la primera convocatòria)






40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en Segona Convocatòria es realitzarà amb un Examen Final Únic, que suposarà el 100% de la nota


Fonts d'informació

Bàsica Krugman, P. i Wells, R., Macroeconomía, 3a ed., (2016), Editorial Reverté. Barcelona
Mankiw, N.B., Principios de Economía, (2017), Cengage Learning Editores. México, D.C.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent