IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) STATISTICS II Code 16224104
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Castellà
Department Economics
Coordinator
PASTOR MATEO, ADRIAN
ALLEPÚS QUEROL, JOSE MARIA
E-mail adrian.pastor@urv.cat
Lecturers
PASTOR MATEO, ADRIAN
Web
General description and relevant information <div><b>DESCRIPCIÓNGENERAL DE LA ASIGNATURA</b></div><div><p>Distribuciones de Probabilidad y inferencia estadística</p> </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Use and correctly define the concepts and tools of probability (random variables, the population-sample distinction, etc.)
Apply probability-derived tools appropriate to the problem being dealt with.
Solve problems without errors.
Understand and correctly interpret the results of probability and statistical inference.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Put into practice the approaches, methods and experiments put forward by the teaching staff in a disciplined fashion.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. VARIABLES ALEATÒRIES UNIDIMENSIONALS 1.1. Variables aleatòries discretes
1.1.1. Funció de probabilitat (de quantia). Propietats
1.1.2. Funció de distribució. Propietats
1.2. Variables aleatòries contínues
1.2.1. Funció de distribució. Propietats
1.2.2. Funció de densitat. Propietats
CARACTERÍSTIQUES DE LES VARIABLES ALEATÒRIES
1.3. Esperança d’una variable aleatòria. Propietats
1.4. Moments respecte de l’origen i respecte de la mitjana
1.5. Variància d’una variable aleatòria. Propietats
1.6. Desigualtat de Txebitxev
2. MODELS DE DISTRIBUCIÓ DE PROBABILITAT 2.1. DISTRIBUCIONS DISCRETES
2.1.1. Distribució uniforme discreta
2.1.2. Distribució de Bernoulli
2.1.3. Distribució binomial
2.1.4. Distribució hipergeomètrica
2.1.6. Distribució de Poisson
2.2. DISTRIBUCIONS CONTÍNUES
2.2.1. Distribució uniforme
2.2.2. Distribució exponencial
3. DISTRIBUCIÓ NORMAL I DISTRIBUCIONS RELACIONADES 3.1. Definició. Normal tipificada
3.2. Propietats. Ús de taules
3.3. Aproximació de la binomial per la normal. Correcció per continuïtat
3.4. Importància de la distribució normal: teorema central del límit
3.5. Distribucions relacionades amb la normal
3.5.1. Distribució khi quadrat
3.5.2. Distribució t de Student
3.5.3. Distribució F de Snedecor
4. MOSTREIG. DISTRIBUCIONS MOSTRALS 4.1. Mostreig. Tipus de mostreig
4.2. Paràmetres poblacionals i estadístics mostrals
4.3. Error mostral
4.4. Distribució mostral de l’estadístic mitjana mostral
4.5. Distribució de la variància i de la quasivariància mostral
4.6. Distribució d’altres estadístics mostrals
5. TEORIA DE L’ESTIMACIÓ 5.1. Concepció clàssica de l’estimació
ESTIMACIÓ PUNTUAL
5.2. Concepte d’estimador
5.3. Propietats desitjables dels estimadors
5.3.1. Estimadors no esbiaixats
5.3.2. Estimadors eficients
5.3.3. Propietats asimptòtiques
ESTIMACIÓ PER INTERVALS
5.4. Concepte d’interval de confiança
5.5. Determinació d’alguns intervals de confiança
6. CONTRAST D’HIPÒTESI PARAMÈTRICA 6.1. Plantejament general. Conceptes bàsics
6.2. Tipus d’hipòtesis estadístiques
6.3. Estadístic de prova. Regió crítica
6.4. Tipus d’error
6.5. Nivell de significació. p-valor
6.6. Contrastos sobre la mitjana i sobre la diferència de mitjanes
6.7. Contrastos sobre proporcions i sobre diferència de proporcions
6.8. Contrastos sobre variàncies

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A3
B1
C3
C4
30 45 75
IT-based practicals in computer rooms
A3
B1
C3
C4
25 45 70
Personal attention
0 0 0
 
Mixed tests
A3
B1
C3
C4
4 0 4
Short-answer objective tests
A3
B1
C3
C4
0 0 0
Mixed tests
A3
B1
C3
C4
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació assignatura
Lecture Classe expositiva
IT-based practicals in computer rooms Realització explicativa de problemes
Personal attention Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Personalized attention
Description

Resoldre dubtes concrets de l'assignatura al despatx o bé online


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Mixed tests
A3
B1
C3
C4
There will be two tests throughout the course in which it may be necessary to use Excel.
30% de la nota final (15% cada parcial).
Mixed tests
A3
B1
C3
C4
The exam in official call will consist of objective questios (short questions or test type, in this case the erroneous answers substract points) and problem solving, in this case with a maximum form of 2 pages. The resolution of the exam may require the use of Excel.
60% de la nota final (para poder presentarse, la media de las pruebas de evaluación continua ha de ser superior a 3).
Short-answer objective tests
A3
B1
C3
C4
Moodle quizzes to do at home. 10% de la nota final de la asignatura.
Others  
 
Other comments and second exam session

In order to be able to take the final exam and be able to pass the subject, it is necessary to have obtained an average grade in the continuous assessment tests (the two partials carried out throughout the course and the questionnaires, weighted by their respective weights) greater than 3.

The second call: The structure of the exam is identical to that of the first call but the mark of this test is 100% of the final grade of the subject.

In all mixed tests it may be necessary to know and use Excel, and therefore the use of a computer, to carry out the exercises. 

In this case the use of any messaging application is prohibited. Likewise, it is strictly forbidden in the classroom to use telephones and other mobile devices that can connect to the outside. The use of these applications or devices will mean the student's expulsion from the classroom


Sources of information

Basic
TEORIA

ALEA, M.V. et al. Estadística aplicada a les ciències econòmiques i socials. Ed. McGraw-Hill, 1999.

RUIZ-MAYA, L.; MARTÍN, F.J. Estadística II: Inferencia. Ed. Thomson, 2001.

MARTíN PLIEGO, F. J.; RUIZ-MAYA, L. Estadística I: . Ed. Thomson, 2004.

PROBLEMES

ALLEPÚS et al. Exercicis d’inferència estadística. Cossetània Edicions, 2002.

SARABIA, J. Curso práctico de Estadística. Ed. Civitas, 1993

Complementary

TEORIA

ARANDA, J.; GOMEZ, J. Fundamentos de Estadística para Economía y Administración de empresas. Ed. PPU, 1992.

LIND, D.A.; MARCHAL, W.G.; WATHEN, S.A. Estadística Aplicada a los Negocios y la Economía. Mc Graw-Hill, 15 ed. 2012.

LÓPEZ CACHERO, M. Fundamentos y métodos de Estadística. Ed. Pirámide, 1990.

MARTÍN, F.J.; RUIZ-MAYA, L. Estadística I: Probabilidad. Ed. Thomson, 2004.

NOVALES, A. Estadística y econometría. Ed. Mc Graw-Hill, 1997.

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
STATISTICS I/16224007
MATHEMATICS II/16224009
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.