IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ECONOMIC THEORY OF WELFARE Code 16224108
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Economics
Coordinator
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
E-mail mariajose.perez@urv.cat
Lecturers
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Web
General description and relevant information <div> <p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA </strong></p>L'assignatura de Teoria Econòmica del Benestar proposa les condicions que determinen una assignació òptima dels recursos de la societat. Analitza aspectes fonamentals del funcionament d’una economia competitiva i mostra que, en determinades circumstàncies, genera una assignació de recursos socialment eficient. </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
 A6 Analyze the various contexts in which professional economists work: the economic environment, industry, the market, business and individual departments
 A7 Students can think globally and macroeconomically, and act locally and microeconomically.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Understand the criteria of welfare.
Understand short-and long-term business issues.
 A6 Identify the key variables in making business decisions.
 A7 Understand the structure of economic models.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Find appropriate solutions.
 B6 Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce grammatically correct written texts

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. INTRODUCCIÓ 1.1. Assignació de recursos
1.2. Models. Economia positiva i economia normativa
1.3. Agents. Racionalitat i equilibri
1.4. Benestar. Criteri de Pareto. Millores paretianes. Criteri de compensació
1.4. Institucions. Jocs d'estratègia. Jocs repetits. Estratègies mixtes. Drets de Propietat. Estat.
TEMA 2. CONSUMIDORS I DEMANDA 2.1. Preferències. El conjunt pressupostari.Funcions d'utilitat: Cobb-Douglas i Quasi-lineals.
2.2. Funcions de demanda ordinàries. Funció d’utilitat indirecta. Propietats. Elasticitats de la demanda. Classificacions dels béns
2.3. Problema dual. Demandes compensades. Funció de despesa. Propietats
2.4. Equació de Slutsky
TEMA 3. BENESTAR DEL CONSUMIDOR 3.1. Benestar del consumidor. Excedent. Variació compensatòria
3.2. Índexs de preus i benestar. Índexs del cost de la vida
3.3. Índexs de preus i preferència revelada
TEMA 4. EQUILIBRI GENERAL 4.1. El consumidor propietari de recursos. Dotacions. Equacio de Slutsky ampliada.
4.2. Oferta de treball. Decisions intertemporals. Incertesa i consum contingent.
4.3. L’economia competitiva. Preus relatius i bé numerari. Intercanvi. Funcions de demanda i d’excés de demanda. Propietats.
4.4. Equilibri general competitiu en una economia d'intercanvi. Equilibri general en una economia amb producció. L’economia de Robinson Crusoe
TEMA 5. EFICIENCIA 5.1. Eficiència en economies d’intercanvi. Caixa d’Edgeworth
5.2. Els teoremes fonamentals de l’economia del benestar
5.3. Risc, eficiència i equilibri general. Consums contingents. Assignació eficient del risc
5.4. El cor (nucli) d’una economia d’intercanvi. Equilibri competitiu i el cor. Repliques i contracció del cor
5.5. Eficiència, equilibri walrasià i preferències quasilineals
TEMA 6. BENESTAR 6.1. Funcions de benestar social. Funcions de benestar social i eficiència
6.2. Eficiència i producció. L’eficiència del mercat competitiu. L’eficiència de l’economia de Robinson Crusoe
6.3. Anàlisi competitiu d’equilibri parcial. Benestar i equilibri parcial. Benestar, excedent i beneficis empresarials
TEMA 7. EXTERNALITATS 7.1. Externalitats. L’eficiència econòmica en presència d’externalitats.
7.2. Normes. Taxes pigouvianes. Drets de propietat, permisos i creació de mercats. Internalització.
7.3. El teorema de Coase.
7.4. Externalitats mútues.
7.5. La tragèdia dels béns comunals. Externalitas de Congestió.
TEMA 8. BÉNS PÚBLICS I DECISIONS COL·LECTIVES 8.1. Béns públics i absència de rivalitat.
8.2. Béns públics divisibles i indivisbles.
8.3. Eficiència en l'assignació de béns públics.
8.4. Provisió privada. Contribucions voluntàries i el passatger de franc.
8.5. Provisió pública: la solució de Lindahl.
8.6. Mecanismes de revelació de preferències: Vicrey-Groves-Clarke i pivotal.
TEMA 9. SUBHASTES I DISSENY DE MECANISMES 9.1. Les quatre subhastes bàsiques.
9.2. Valor comú i valor privat.
9.3. Informació incomplerta. Equilibri de Bayes-Nash.
9.4. Eficiència assignativa.
9.5. Equivalència dels ingressos esperats del venedor. Disseny de mecanismes.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A5
A6
A7
3 0 3
Problem solving, exercises
A5
A6
A7
B2
B6
C4
16 12 28
Lecture
A5
A6
A7
36 75 111
Personal attention
A5
A6
A7
B2
B6
C4
1 0 1
 
Practical tests
A5
A6
A7
B2
B6
4 3 7
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura a l'alumne amb la finalitat d'explicar els objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació del curs.
Problem solving, exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Personal attention Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Personalized attention
Description
Temps per resoldre dubtes als estudiants. L'atenció serà principalment personalitzada i es durà a terme en el despatx del professor.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises
A5
A6
A7
B2
B6
C4
Exercicis breus de tipus numèric o justificatius de determinades proposicions efectuades pel professor a l'aula. Seran 4 exercicis repartits al llarg del curs. Cadascun té un pes del 5% de la qualificació final de la primera convocatòria. 20%
Practical tests
A5
A6
A7
B2
B6
2 Proves integrals que incorporen exercicis numèrics, de desenvolupament, o justificacions de determinades proposicions teòriques. Cadascuna té un pes del 40% de la qualificació final de la primera convocatòria. La segona prova s’haurà de desenvolupar en el dia i hora fixat al calendari oficial d’exàmens aprovat per la Junta de Facultat. 80%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria consta només d'un examen que val el 100% de la nota.
Aquesta prova és un conjunt d'exercicis numèrics, de desenvolupament o justificacions de determinades proposicions teòriques.


Sources of information

Basic , , ,

BIBLIOGRAFIA BÀSICA 
Gravelle, H. I R. Rees, Microeconomia, 3ª edició, Prentice Hall. 2006.
Oliva, M. Equilibri General i Benestar, PID_00162078, en Cortadas, P., Oliva, M. i d'altres, Microeconomia, FUOC, B-19.864-2011.
Oliva, M. Béns Públics i Externalitats, PID_00162079, en Cortadas, P., Oliva, M. i d'altres, Microeconomia, FUOC, B-19.864-2011. Schotter, A., Microeconomics , 3ª edició, Harper Collins. 2009.

Complementary , , ,

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: 
Nicholson, W., Teoría Microeconòmica, 6ª edició, Thomson. 2004.
Pindyck, R. i D. Rubinfeld, Microeconomia, 5ª edició, Prentice Hall

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.