DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) DINÀMICA MACROECONÒMICA Codi 16224110
Ensenyament
Grau d'Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
QUESADA ARANA, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.quesada@urv.cat
Professors/es
QUESADA ARANA, ANTONIO
Web http://http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripció general i informació rellevant <p><b>LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIA</b>L i seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.</p><p>En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: </p><p>La plana web de l'assignatura http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html inclourà tot el material del curs. Aquest material permetrà estudiar el programa sense necessitat d'assistir a classe. <br /> Dubtes, preguntes i suggeriments poden adreçar-se a aqa@urv.cat. <br /> Si calgués, les proves d'avaluació poden fer-se tant a l'aula com fora d'ella (en aquest darrer cas, caldria fotografiar les respostes escrites en paper i enviar-les, preferentment en format pdf, a aqa@urv.cat). </p><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA </strong></p><p>L'assignatura desenvolupa alguns models per a estudiar l'evolució de les economies en el temps. També s'ofereixen algunes idees sobre l'evolució de l'economia mundial en els darrers deu mil·lennis. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza la dinàmica d’una economia tancada i d’una economia oberta: sap explicar (i) els efectes de polítiques de demanda, i (ii) l’ajust de l’economia cap a l’equilibri.
Estudia les implicacions de les expectatives racionals en la política monetària.
Analitza les restriccions intertemporals dels consumidors i del govern, així com la dinàmica de l’endeutament del sector públic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1. Models macroeconòmics dinàmics I. Models de generacions encavalcades I 1.1. Models de generacions encavalcades sense capital ni producció ni governs
1.2. Models de generacions encavalcades sense capital ni producció però amb governs
1.3. Models de generacions encavalcades amb capital però sense producció ni governs
2. Models macroeconòmics dinàmics I. Models de generacions encavalcades II 2.1. Models de generacions encavalcades amb diner fiduciari
2.2. Models de generacions encavalcades amb capital i producció, però sense governs
2.3. Models de generacions encavalcades amb capital, producció i governs
3. Models macroeconòmics dinàmics II. Models de creixement 3.1. Models presolovians
3.2. Models solovians
3.3. Models postsolovians
4. Models macroeconòmis dinàmics III. Models d'agents representatius 4.1. Models amb temps discret
4.2. Models amb temps continu
5. Altres models macroeconòmics dinàmics 5.1. Un model malthusià sense microfonaments
5.2. Un model malthusià amb microfonaments
5.3. Un model sobre l'emergència de l'agricultura
5.4. Models sobre l'emergència d'economies industrials
6. Fets estilitizats de 10.000 anys d'història econòmica 6.1. Evolució d'una economia en el molt llarg termini
6.2. Processos de globalització i integració econòmiques
6.3. Tecnologia, sistemes polítics i revolucions econòmiques: l'auge d'occident i la gran divergència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
B4
29 58 87
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B2
B4
15 30 45
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
B2
B4
C4
8 8 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentar els continguts de l'assignatura, la bibliografia i els mètodes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura i plantejament de qüestions i situacions a tractar amb l'anàlisi exposada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que tingui l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció es comunicarà el primer dia de classe i es podrà consultar a la plana web de l'assginatura a http://gandalf.fee.urv.cat/professors/AntonioQuesada/docencia.html.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
B2
B4
C4
PRIMERA CONVOCATÒRIA. Cada estudiant haurà de comunicar durant el primer mes de curs amb quin dels dos següents sistemes d'avaluació tria ser avaluat.

SISTEMA 1. S'obtindrà una nota final de 5 (CINC) assistint a totes les classes impartides i lliurant (abans de la data de l'examen final a fer durant el període oficial d'exàmens) les anàlisis i solucions de problemes (que equivalguin a unes 90 hores de feina) de les llistes d'exercicis publicades a la plana web de l'assignatura. En aquesta mateixa plana s'indicarà quins problemes equivalen a les 90 hores. La no assistència a una classe pot ser compensada amb problemes que representin 2 hores de feina, sempre que l'assistència total durant el curs arribi al 85% de totes les classes.

SISTEMA 2. La nota final la determinaran tres proves escrites consistents en la resolució de models matemàtics dels temes 1, 2, 3 i 4. La primera prova es limita als temes 1 i 2, representa 1/4 de la nota final. La segona (a fer el darrer dia de classe) i la tercera (a fer durant el període oficial d'exàmens) es refereixen als temes 1, 2, 3 i 4, i cadascuna d'elles representa 3/8 de la nota final.

SISTEMA 3. Escriure un treball breu (una mena de TFG en miniatura) on es desenvolupi alguna variant dels models explicats en el tema 5 (o en algun article acadèmic publicat relacionat amb les temàtiques considerades en el tema 5 i escollit per l'estudiant). Aquesta opció permet assolir el 100% de la nota final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El 100% de la nota final de la segona convocatòria s'obtindrà d'un examen final de característiques similars a les de l'examen final de la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

El material docent i els recursos bibliogràfics es trobaran a la plana web de l'assignatura, http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA ECONÒMICA DEL BENESTAR/16224108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent