DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DINÀMICA MACROECONÒMICA Codi 16224110
Ensenyament
Grau en Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
QUESADA ARANA, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.quesada@urv.cat
Professors/es
QUESADA ARANA, ANTONIO
Web http://http://gandalf.fee.urv.cat/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripció general i informació rellevant <p> El curs presenta models per a estudiar l'evolució de les economies en el molt llarg termini. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitza la dinàmica d’una economia tancada i d’una economia oberta: sap explicar (i) els efectes de polítiques de demanda, i (ii) l’ajust de l’economia cap a l’equilibri.
Estudia les implicacions de les expectatives racionals en la política monetària.
Analitza les restriccions intertemporals dels consumidors i del govern, així com la dinàmica de l’endeutament del sector públic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
1. Models macroeconòmics dinàmics I. Models de generacions encavalcades I 1.1. Models de generacions encavalcades sense capital ni producció ni governs
1.2. Models de generacions encavalcades sense capital ni producció però amb governs
1.3. Models de generacions encavalcades amb capital però sense producció ni governs
2. Models macroeconòmics dinàmics I. Models de generacions encavalcades II 2.1. Models de generacions encavalcades amb diner fiduciari
2.2. Models de generacions encavalcades amb capital i producció, però sense governs
2.3. Models de generacions encavalcades amb capital, producció i governs
3. Models macroeconòmics dinàmics II. Models de creixement 3.1. Models presolovians
3.2. Models solovians
3.3. Models postsolovians
4. Models macroeconòmis dinàmics III. Models d'agents representatius 4.1. Models amb temps discret
4.2. Models amb temps continu
5. Altres models macroeconòmics dinàmics 5.1. Un model malthusià sense microfonaments
5.2. Un model malthusià amb microfonaments
5.3. Un model sobre l'emergència de l'agricultura
5.4. Models sobre l'emergència d'economies industrials
6. Fets estilitizats de 10.000 anys d'història econòmica 6.1. Evolució d'una economia en el molt llarg termini
6.2. Processos de globalització i integració econòmiques
6.3. Tecnologia, sistemes polítics i revolucions econòmiques: l'Auge d'Occident i la Gran Divergència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
B4
35 58 93
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B4
15 24 39
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
B2
B4
C4
8 8 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentar els continguts de l'assignatura, la bibliografia i els mètodes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura i plantejament de qüestions i situacions a tractar amb l'anàlisi exposada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que tingui l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció es comunicarà el primer dia de classe i es podrà consultar a la plana web de l'assignatura a http://gandalf.fee.urv.cat/professors/AntonioQuesada/docencia.html.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
B2
B4
C4
Prova escrita (examen parcial) consistent en la resolució de models matemàtics dels temes 1 i 2

Prova escrita (examen global) consistent en la resolució de models matemàtics de tots els temes (a realitzar l'últim dia de classe)

Lliurament de les solucions a una selecció de problemes de les llistes d'exercicis

Examen final (període oficial d'exàmens)


20%


25%


30%

30%
Altres   Breu assaig sobre cinc llibres d'una llista facilitada a inici de curs 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació en segona convocatòria:

- lliurament de les solucions a la selecció de problemes de les llistes d'exercicis de la 1a convocatòria (30%);

- breu assaig sobre cinc llibres d'una llista facilitada a l'inici de curs (20%);

- examen final del mateix tipus que l'examen final de la 1a convocatòria (50%).

En ambdues convocatòries l'aprovat s'assoleix amb el 50% i la màxima nota amb el 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

El material docent i els recursos bibliogràfics es trobaran a la plana web de l'assignatura, http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA ECONÒMICA DEL BENESTAR/16224108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent