IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PUBLIC ECONOMICS Code 16224111
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Castellà
Department Economics
Coordinator
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
E-mail mariajose.perez@urv.cat
christian.duran@urv.cat
Lecturers
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
DURÁN WEITKAMP, CHRISTIAN
Web
General description and relevant information <p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA </strong></p><p>L'objectiu d'aquesta assignatura és explicar l'estat actual del coneixement dels temes econòmics que afecten al Sector Públic, incloent els resultats de la recerca recent i fent referència al marc institucional de la economia espanyola.</p>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Understand how the public sector works and can manage its institutions efficiently.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Understand the mechanisms for making decisions in the public sphere.
Describe the composition of the public sector and understand the factors affecting the evolution and composition of revenues and public spending.
Understand the various methods applied to public sector management, as well as the instruments for controlling management.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Analyze problems and their causes from an overall perspective and in the medium and the long term.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. ECONOMIA I SECTOR PÚBLICO: INTRODUCCIÓ 1. Què és l’economia pública?
2. Què o qui és l’Estat?
3. Activitat econòmica de l’Estat
TEMA 2. TEORIA NORMATIVA DEL SECTOR PÚBLIC 1. Model de referència: Economia del Benestar
2. Béns públics
3. Externalitats
4. Informació incompleta
5. Monopolis naturals
6. Eficiència i equitat
TEMA 3. TEORIA POSITIVA DEL SECTOR PÚBLIC 1. Elecció col·lectiva
2. Fallades de l'Estat
TEMA 5. ESTAT DEL BENESTAR 1. Lluita contra la pobresa
2. Seguretat Social
3. Educació


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 1 1.5
Lecture
A4
28 45 73
Problem solving, exercises in the classroom
A4
B2
C3
C4
C5
28 44 72
Personal attention
1.5 0 1.5
 
Mixed tests
A4
B2
1 0 1
Mixed tests
A4
B2
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació.
Lecture Exposició sintètica dels continguts de cadascun dels temes en que es divideix l'assignatura.
Problem solving, exercises in the classroom Anàlisi d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Personal attention Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada es planteja a partir de les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament i la tutorització en la resolució dels exercicis plantejats.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
A4
B2
C3
C4
C5
20%
Mixed tests
A4
B2
20%
Mixed tests
A4
B2
60%
Others  
 
Other comments and second exam session

En 2a convocatòria l'examen (teòric i pràctic) que avalúa el 100% de la nota


Sources of information

Basic Albi, E. et al., Economía Pública, I y II, 2000, Barcelona
Rosen, H., Manual de Hacienda Pública, 3ª (2001), Madrid
Stiglitz, J. , Economía del Sector Público, 2ª (1995) , Barcelona
Durán, C, Apuntes de economía pública, ,

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.