IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) THEORY OF THE PUBLIC SECTOR Code 16224112
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Castellà
Department Economics
Coordinator
THEILEN , BERND GEORG
E-mail bernd.theilen@urv.cat
Lecturers
THEILEN , BERND GEORG
Web
General description and relevant information <b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA</b><div><br /></div><div>El objectiu d’aquesta assignatura es fer una descripció dels objectius del sector públic. En primer lloc s'analitza com els objectius del sector públic es deriven dels objectius dels individus de la economia. En segon lloc s'analitza com es poden finançar els objectius públics mitjans impostos. Es comparen diferents tipus d'impostos i s'analitzen els seus propietats. &lt;/p&gt; </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Understand how the public sector works and can manage its institutions efficiently.
 A5 Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
 A9 Draw up economic management projects at the international, national, regional, local or company level.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Explain the advantages and disadvantages of collective decision making mechanisms.
Analyze the effects of different forms of taxation.
 A5 Explain the advantages and disadvantages of the different kinds of public and private organization.
 A9 Understand important sources of information when creating economic projects.
Present and communicate information clearly to the project's target public.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Ask intelligent questions that challenge what they have learned and show initiative in their search for information.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Make significant contributions and be responsible for some innovation.
 B6 Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Use other media to support the message of their presentations.
Reply to the questions that they are asked.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Make interesting and persuasive presentations.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
PART I TEORIA DEL BENESTAR
TEMA 1. L'economia del ''laissez faire''
1.1. Introducció
1.2. Els consumidors
1.3. Els productors
1.4. L'eficiència econòmica
1.5. Els teoremes fonamentals de l'economia del benestar
1.6. La intervenció pública
TEMA 2. L’agregació de les preferències individuals
2.1. Introducció
2.2. El teorema d'impossibilitat d'Arrow
2.3. Teoremes de possibilitat
2.4. La impossibilitat d'un liberal Paretià
TEMA 3. El mesurament del benestar
3.1. Cardinalitat i comparabilitat interpersonal
3.2. La redistribució de la renda: Formes funcionals de la FBS de Bergson-Samuelson
3.3. La redistribució de la renda: Limitacions
3.4. El mesurament del benestar
3.5. L'anàlisi cost-benefici

PART II TEORIA DE LA IMPOSICIÓ
TEMA 4. Els ingressos públics i l’impost
4.1. Classificació dels Ingressos públics
4.2. Tarifes impositius
4.3. Mesures de progressivitat

4.4. Principis impositius
4.5. Conclusions
TEMA 5. La incidència impositiva
5.1. Introducció
5.2. Incidència impositiva en equilibri parcial: competència perfecta
5.3. Incidència impositiva en equilibri parcial: monopoli
5.4. Incidència impositiva en equilibri general: model unisectorial
5.5. Incidència impositiva en equilibri general: model bisectorial
5.6. Conclusions
TEMA 6. Efectes microeconòmics de la imposició
6.1. Efectes generals
6.2. Imposicions i perduda de benestar
6.3. Imposicions i treball
6.4. Imposicions i estalvi
6.5. Imposicions, elusió i evasió d'impostos
6.6. Conclusions
TEMA 7. Imposició òptima
7.1. Imposició òptima directe
7.2. Imposició òptima indirecte
7.3. Imposició òptima amb renda bàsica
7.4. Altres aspectes d'optimitat
7.5. Conclusions


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A4
A5
34 42 76
Problem solving, exercises in the classroom
A4
A5
B1
16 32 48
Presentations / oral communications
A4
A5
A9
B6
2 10 12
Personal attention
2 2 4
 
Extended-answer tests
A4
A5
4 4 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció en la assignatura i el sistema d'avaluació.
Lecture Exposició dels continguts de la assignatura per part del professor.
Problem solving, exercises in the classroom Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula.
Presentations / oral communications Presentació d'un treball per part dels estudiants.
Personal attention Consulta dels estudiants sobre les problemes, el treball y altres continguts de la assignatura.

Personalized attention
Description

En el horari de consulta els estudiants poden fer preguntes respecte als continguts de la assignatura. Les consultes es farán al despatx del professor en el horari establert o concertant hora prèviament. 


En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: Un dia de la setmana les consultes es poden realitzar de forma no presencial on-line.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
A4
A5
B1


Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula.
25%
Presentations / oral communications
A4
A5
A9
B6
S'ha de entregar i exposar un treball a l'aula. 25%
Extended-answer tests
A4
A5
Hi ha una prova parcial i una prova final. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

En segona convocatòria, es realitzarà un examen que representarà el 75% de la nota final, i també s'ha d'entregar un treball que es presentarà i comptarà per un 25% de la nota.


Sources of information

Basic Theilen, B., Manual Teoría del Sector Público, , 2013
Rosen, H.S. , Hacienda Pública, 7ª, 2005
Albi, E. et al., Economia Pública, Vol 1 i 2, , 2000

Complementary Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, , 1996
Auerbach, A. i Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, , 1985
Jha, R., Modern Public Economics, , 1998
Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, , 1988

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.