Type A
|
Code |
Competences Specific | | A4 |
Understand how the public sector works and can manage its institutions efficiently.
|
| A5 |
Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
|
| A9 |
Draw up economic management projects at the international, national, regional, local or company level.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A4 |
Explain the advantages and disadvantages of collective decision making mechanisms.
Analyze the effects of different forms of taxation.
| | A5 |
Explain the advantages and disadvantages of the different kinds of public and private organization.
| | A9 |
Understand important sources of information when creating economic projects.
Present and communicate information clearly to the project's target public.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Ask intelligent questions that challenge what they have learned and show initiative in their search for information.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Make significant contributions and be responsible for some innovation.
| | B6 |
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Use other media to support the message of their presentations.
Reply to the questions that they are asked.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Make interesting and persuasive presentations.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
PART I TEORIA DEL BENESTAR |
|
TEMA 1. L'economia del ''laissez faire'' |
1.1. Introducció
1.2. Els consumidors
1.3. Els productors
1.4. L'eficiència econòmica
1.5. Els teoremes fonamentals de l'economia del benestar
1.6. La intervenció pública
|
TEMA 2. L’agregació de les preferències individuals |
2.1. Introducció
2.2. El teorema d'impossibilitat d'Arrow
2.3. Teoremes de possibilitat
2.4. La impossibilitat d'un liberal Paretià
|
TEMA 3. El mesurament del benestar |
3.1. Cardinalitat i comparabilitat interpersonal
3.2. La redistribució de la renda: Formes funcionals de la FBS de Bergson-Samuelson
3.3. La redistribució de la renda: Limitacions
3.4. El mesurament del benestar
3.5. L'anàlisi cost-benefici
|
PART II TEORIA DE LA IMPOSICIÓ |
|
TEMA 4. Els ingressos públics i l’impost |
4.1. Classificació dels Ingressos públics
4.2. Tarifes impositius
4.3. Mesures de progressivitat
4.4. Principis impositius
4.5. Conclusions
|
TEMA 5. La incidència impositiva |
5.1. Introducció
5.2. Incidència impositiva en equilibri parcial: competència perfecta
5.3. Incidència impositiva en equilibri parcial: monopoli
5.4. Incidència impositiva en equilibri general: model unisectorial
5.5. Incidència impositiva en equilibri general: model bisectorial
5.6. Conclusions
|
TEMA 6. Efectes microeconòmics de la imposició |
6.1. Efectes generals
6.2. Imposicions i perduda de benestar
6.3. Imposicions i treball
6.4. Imposicions i estalvi
6.5. Imposicions, elusió i evasió d'impostos
6.6. Conclusions
|
TEMA 7. Imposició òptima |
7.1. Imposició òptima directe
7.2. Imposició òptima indirecte
7.3. Imposició òptima amb renda bàsica
7.4. Altres aspectes d'optimitat
7.5. Conclusions
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
34 |
42 |
76 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
16 |
32 |
48 |
Presentations / oral communications |
|
2 |
10 |
12 |
Personal attention |
|
2 |
2 |
4 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció en la assignatura i el sistema d'avaluació. |
Lecture |
Exposició dels continguts de la assignatura per part del professor. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula. |
Presentations / oral communications |
Presentació d'un treball per part dels estudiants. |
Personal attention |
Consulta dels estudiants sobre les problemes, el treball y altres continguts de la assignatura. |
Description |
En el horari de consulta els estudiants poden fer preguntes respecte als continguts de la assignatura. Les consultes es farán al despatx del professor en el horari establert o concertant hora prèviament.
En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: Un dia de la setmana les consultes es poden realitzar de forma no presencial on-line. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises in the classroom |
|
Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula. |
25% |
Presentations / oral communications |
|
S'ha de entregar i exposar un treball a l'aula. |
25% |
Extended-answer tests |
|
Hi ha una prova parcial i una prova final. |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
En segona convocatòria, es realitzarà un examen que representarà el 75% de la nota final, i també s'ha d'entregar un treball que es presentarà i comptarà per un 25% de la nota. |
Basic |
Theilen, B., Manual Teoría del Sector Público, , 2013
Rosen, H.S. , Hacienda Pública, 7ª, 2005
Albi, E. et al., Economia Pública, Vol 1 i 2, , 2000
|
|
Complementary |
Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, , 1996
Auerbach, A. i Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, , 1985
Jha, R., Modern Public Economics, , 1998
Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, , 1988
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|