IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) QUANTITATIVE METHODS FOR ECONOMIC ANALYSIS Code 16224113
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Business Management
Coordinator
LLERENA GARRÉS, FRANCISCO
E-mail francisco.llerena@urv.cat
Lecturers
LLERENA GARRÉS, FRANCISCO
Web http://http://moodle.urv.cat
General description and relevant information <b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA </b><div><p>Tècniques quantitatives aplicades als problemes econòmics de decisions col·lectives i de repartiment </p> </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
 A5 Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Effective solutions to complex problems
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Relate and analyze economic magnitudes using functions.
Analyze economic models using differential equations.
Analyze social and collective problems of decision making.
 A5 Use functions, equations (implicit, differential, etc.) and a variety of explanatory models to relate and analyze economic magnitudes.
Formulate problems about social decisions and assess their solutions.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Find appropriate solutions.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Funció composta. Funció implícita. Funció homogènia
1.1 Derivació de la funció composta
1.2 Derivació de funcions implícites
1.3 Funcions homogènies i propietats
Tema 2. Equacions diferencials
2.1 Concepte d’equació diferencial
2.2 Existència de solució
2.3 Resolució d’equacions diferencials
2.4 Aplicacions a l’economia
Tema 3. Mètodes matemàtics per a la presa de decisions socials 3.1 Problemes de decisió col•lectiva
3.2 Aplicacions econòmiques
3.3 Problemes de fallida i regles de repartiment

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
C4
1 0 1
Lecture
A3
A5
B2
C4
24 24 48
Problem solving, exercises in the classroom
A3
A5
B2
C4
25 25 50
Problem solving, exercises
A3
A5
B2
C4
0 35 35
Personal attention
B2
4 0 4
 
Short-answer objective tests
A3
A5
B2
C4
4 4 8
Practical tests
A3
A5
B2
C4
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del curs
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura
Problem solving, exercises in the classroom Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Problem solving, exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Short-answer objective tests
A3
A5
B2
C4
4 proves curtes sobre exercicis de l'aula. Es valoren les 3 millors proves, cadascuna amb un pes del 10%. 30%
Practical tests
A3
A5
B2
C4
Examen final sobre el total del contingut de l'assignatura. 70%
Others  
 
Other comments and second exam session

El 100% de la segona convocatòria és un examen final sobre el total del contingut de l'assignatura. No es tindran en compte els resultats obtinguts en les proves d'avaluació continuada realitzades al llarg del curs.

NOTA: Durant les proves avaluatives només es podrà fer ús de calculadores científiques.


Sources of information

Basic Sydsaeter, K., Hammond, P.J., Matemáticas para el análisis económico, Prentice Hall, 1998, Espanya
Villar, A., Decisiones sociales, McGraw-Hill, 2006, Madrid
Rafels, C. et al, Jocs cooperatius i aplicacions econòmiques, Edicions Universitat de Barcelona 1999, Barcelona

Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
MATHEMATICS I/16204008
INTRODUCTION TO MICROECONOMICS/16204004
MATHEMATICS II/16224009
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.