Type A
|
Code |
Competences Specific | | A3 |
Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
|
| A5 |
Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Effective solutions to complex problems |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A3 |
Relate and analyze economic magnitudes using functions.
Analyze economic models using differential equations.
Analyze social and collective problems of decision making.
| | A5 |
Use functions, equations (implicit, differential, etc.) and a variety of explanatory models to relate and analyze economic magnitudes.
Formulate problems about social decisions and assess their solutions.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Find appropriate solutions.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Funció composta. Funció implícita. Funció homogènia
|
1.1 Derivació de la funció composta
1.2 Derivació de funcions implícites
1.3 Funcions homogènies i propietats |
Tema 2. Equacions diferencials
|
2.1 Concepte d’equació diferencial
2.2 Existència de solució
2.3 Resolució d’equacions diferencials
2.4 Aplicacions a l’economia |
Tema 3. Mètodes matemàtics per a la presa de decisions socials |
3.1 Problemes de decisió col•lectiva
3.2 Aplicacions econòmiques
3.3 Problemes de fallida i regles de repartiment |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
24 |
24 |
48 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
25 |
25 |
50 |
Problem solving, exercises |
|
0 |
35 |
35 |
Personal attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
Short-answer objective tests |
|
4 |
4 |
8 |
Practical tests |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació del curs |
Lecture |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Problem solving, exercises in the classroom |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Problem solving, exercises |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Personal attention |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Description |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Short-answer objective tests |
|
4 proves curtes sobre exercicis de l'aula. Es valoren les 3 millors proves, cadascuna amb un pes del 10%. |
30% |
Practical tests |
|
Examen final sobre el total del contingut de l'assignatura. |
70% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
El 100% de la segona convocatòria és un examen final sobre el total del contingut de l'assignatura. No es tindran en compte els resultats obtinguts en les proves d'avaluació continuada realitzades al llarg del curs. NOTA: Durant les proves avaluatives només es podrà fer ús de calculadores científiques. |
Basic |
Sydsaeter, K., Hammond, P.J., Matemáticas para el análisis económico, Prentice Hall, 1998, Espanya
Villar, A., Decisiones sociales, McGraw-Hill, 2006, Madrid
Rafels, C. et al, Jocs cooperatius i aplicacions econòmiques, Edicions Universitat de Barcelona 1999, Barcelona
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
MATHEMATICS I/16204008 | INTRODUCTION TO MICROECONOMICS/16204004 | MATHEMATICS II/16224009 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|