Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer el funcionament del Sector Públic i ser capaç de gestionar eficientment les seves institucions. |
| A5 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis. |
| A7 |
Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix els fets econòmics més importants esdevinguts al món (i a Espanya) durant l’edat contemporània (segles XVIII-XX)
Diferencia els trets de les diverses polítiques econòmiques desenvolupades als segles XIX i XX.
| | A5 |
Identifica les característiques pròpies de cada sistema econòmic en el temps, i el sap relacionar amb les seves coordenades temporals i espacials.
| | A7 |
Situa l’economia espanyola dins l’ordre global dels segles XIX i XX.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
Té en compte a qui i com afecta la innovació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. LA GRAN ESCAPADA |
1.1. Estructura de base agrària versus estructura industrial
1.2. L’avenç tecnològic
|
Tema 2. CICLES I ORDRE MUNDIAL |
2.1. El cicles de l’economia internacional
2.2. Característiques del Primer Ordre Econòmic Internacional, 1800-1932
2.3. Pilars del Segon Ordre Mundial, 1945-1973
2.4. L’OEI post crisi del petroli
|
Tema 3. LES CRISIS DE L’ORDRE MUNDIAL |
3.1. Disfuncions i desequilibri internacional entre 1873 i 1945
3.2. Nous problemes i paradigmes en el tombant de segle XX a XXI
|
Tema 4. LES POLÍTIQUES ECONÒMIQUES |
4.1. El mercantilisme
4.2. El liberalisme clàssic
4.3. L’EHEA
4.4. La política econòmica keynesiana
4.5. L’economia socialista centralitzada
4.6. El neoliberalisme
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
21 |
28 |
Treballs |
|
3 |
19 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc. |
Sessió Magistral |
Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: una gràfica, text, taula, mapa o materials en aquesta línia, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l. |
Treballs |
Es tracta de desenvolupar un tema afí amb la matèria, a través de la cerca i gestió de fonts d'informació (primàries i/o secundàries segons s'hi escaigui).
Serà important també el cumpliment del format acadèmic indispensable en una tasca d'aquest tipus. |
Atenció personalitzada |
Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (pràctiques). Veure especificacions de l'apartat 6. |
Descripció |
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs i exercicis, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S'enten que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma. A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic), com també efectuar les seves consultes de manera presencial, al despatx 301, en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre. Caldrà cita prèvia en aquest cas. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: una gràfica, text, taula, mapa o materials en aquesta línia, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l.
|
30% |
Treballs |
|
Es tracta de desenvolupar un tema afí amb la matèria, a través de la cerca i gestió de fonts d'informació, primàries i/o secundàries.
S'hi valora la informació aportada, l'estructuració del contingut i la coherència.
Es tindrà en molt en compte el correcte cumpliment amb el format propi d'un treball acadèmic (citació, referències, etc) |
20% |
Proves mixtes |
|
Amb caràcter general (Primera i Segona Convocatòria), una prova final, en la data de les convocatòries oficials, que integrarà preguntes de desenvolupament, curtes i interpretació de dades.
Exclusivament en Primera Convocatòria, i depenent de l'evolució del curs, aquest tipus de prova pot ser substituïda per una altra de preguntes curtes, o bé de desenvolupament, o bé de comentari de dades, segons preferències de l'alumnat.
Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió.
Qualsevol resposta pegada a l'esquema que hom proporciona a classe serà invalidada |
50% |
Altres |
|
Per obtenir l'aprovat, cal haver lliurat tots els exercicis i lectures, a més de fer l'examen. Es tindrà positivament en compte l'interès que l'alumne hagi mostrat d'una manera continuada per la matèria, com també l'assistència a classe (tot i no ser obligatòria). |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota. En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes en el treball i exercicis, i caldrà presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (30% exercicis-20% lectures- 50% examen). L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota). |
Bàsica |
ALDCROFT, D. H., Historia de la economía europea, 1914-1990, Crítica, Barcelona
CARRERAS, A., coord, Estadísticas históricas de España (S. XIX y XX), Fundación Banco Exterior, Madrid
DD. AA, Historia Económica Regional de España, Crítica, Barcelona
DD. AA, Historia Económica de España, Crítica, Barcelona
EICHENGREEN, B, La globalización del capital: historia del sistema monetario internacional, , Barcelona
FELIU, G. i SUDRIÀ, C., Introducció a la Història Econòmica Mundial, Publicacions de la Universitat de València, València
FOREMAN-PECK, J., Historia Económica Mundial. Relaciones económicas internacionales desde 1850, Prentice Hall, Madrid
GUTIERREZ, M. (Coord.) , Homenatge al Doctor Jordi Nadal. La industrialització i el desenvolupament econòmic a Espanya, ublicacions de la Universitat de Barcelona, Barcelona
HERNANDEZ, M. et altri, Historia Económica Mundial, Crítica, Barcelona
KINDLEBERGER, C.P, Historia financiera de Europa occidental, Crítica, Barcelona
LANDES, D. S., La riqueza y la pobreza de las naciones, Crítica, Barcelona
MADDISON, A., La economía mundial, 1820-1992. Análisis y estadísticas, Perspectivas OCDE, Madrid
MALUQUER DE MOTES, J, Història econòmica de Catalunya, S. XIX i XX, UOC i Proa, Barcelona
MARICHAL, C, Nueva historia de las grandes crisis financieras. Una perspectiva global, 1873-2008, Debate, Madrid
MUIÑOS, M. J. i TEROL, V., Materials d’Història Econòmica, URV i Cossetània, Tarragona-Valls
NADAL, J. (Dir.), Atlas de la industrialización de España, BBVA i Crítica, Barcelona
TORTELLA, G., El desarrollo de la España Contemporánea. Historia Económica de los siglos XIX y XX, Alianza Editorial, Madrid
ZAMAGNI, V, Historia Económica de la Europa Contemporánea., Crítica, Barcelona
CAMPS, E., Historia económica mundial. La formación de la Economía internacional (siglos XVI-XX), McGraw Hill, Madrid
COMIN, F., Historia económica mundial. De los orígenes a la actualidad, Alianza Editorial, Madrid
WILLIAMSON, J.G., El desarrollo económico mundial en perspectiva histórica. Cinco siglos de revoluciones industriales, globalización y desigualdad. , Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza
ALLEN, R.C., Historia Económica mundial. Una breve introducción, Alianza Editorial, Madrid
PALAFOX, J. (Ed:), Los tiempos cambian. Historia de la Economía, Tirant Humanidades, València
FELIU, G., Història Econòmica de Catalunya, Base, Barcelona
|
|
Complementària |
BERG, M., La era de las manufacturas, 1700-1820. Una nueva historia de la revolución industrial británica, Crítica, Barcelona
CABANA, F., Fàbriques i empresaris. Els protagonistes de la revolució industrial a Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
CABANA, F., Caixes i Bancs de Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
COMIN, F., Hacienda y economía en la España contemporánea, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid
DD. AA, Homenaje a Gabriel Tortella. Las claves del desarrollo económico y social, Universidad de Alcalá, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento: el desarrollo de los estados y de los mercados en Europa, 1300-1750, Universidad de Valencia, València
FOGEL, R. W., Escapar del hambre y la muerte prematura, 1700-2100, Alianza Editorial, Madrid
GONZÁLEZ SÁNCHEZ, V. (Coord.), Globalización. Un enfoque interdisciplinario, Tirant Lo Blanch, València
HOBSBAWM, E, Historia del Siglo XX., Crítica, Barcelona
KINDLEBERGER, C. P , La crisis económica 1929-1939., Capitán Swing Ed., Madrid
MADDISON, A., Historia del desarrollo capitalista. Sus fuerzas dinámicas, Ariel, Barcelona
MARTIN RODRIGUEZ, M, Análisis económico y revolución liberal en España, Civitas, Madrid
NADAL, J. (Dir.), Història Econòmica de la Catalunya Contemporània, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
NADAL, J, Moler, tejer y fundir. Estudios de historia económica, Ariel, Barcelona
NADAL, J. y CATALAN, J., La cara oculta de la industrialización española. La modernización de los sectores no líderes (siglos XIX y XX), Alianza Editorial, Madrid
POLANYI, K., El sustento del hombre., Capitán Swing Ed., Madrid
RINGROSE, D. R., Imperio y península. Ensayos sobre historia económica de España (Siglos XVI-XX), Siglo XXI, Madrid
WRIGLEY, E. J., Gentes, ciudades, riqueza, Crítica, Barcelona
COMIN, F.; HERNÁNDEZ, M (Eds.), Crisis económicas en España, 1300-2012 Lecciones de la Historia, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|