DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTÒRIA ECONÒMICA Codi 16224116
Ensenyament
Grau en Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.muinos@urv.cat
Professors/es
MUIÑOS VILLAVERDE, MARÍA JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA</b></p><div><p> Aquesta matèria aborda la formació de l'economia industrial des dels seus orígens (segle XVIII) a l'actualitat. En diferencia els trets respecte d'altres realitats econòmiques, analitza la seva evolució i planteja les problemàtiques que ha hagut de patir al llarg del temps, les solucions aportades i els reptes de futur des d'aquesta perspectiva. </p> </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer el funcionament del Sector Públic i ser capaç de gestionar eficientment les seves institucions.
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix els fets econòmics més importants esdevinguts al món (i a Espanya) durant l’edat contemporània (segles XVIII-XX)
Diferencia els trets de les diverses polítiques econòmiques desenvolupades als segles XIX i XX.
 A5 Identifica les característiques pròpies de cada sistema econòmic en el temps, i el sap relacionar amb les seves coordenades temporals i espacials.
 A7 Situa l’economia espanyola dins l’ordre global dels segles XIX i XX.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. EL PAS A L'ESTRUCTURA INDUSTRIAL 1.1. La industrialització: difusió o procés estructural?
1.2. Els condicionants de l’estructura industrial
1.3. Models d’industrialització
1.4. Les Revolucions industrials
Tema 2. CICLES I ORDRE MUNDIAL 2.1. El cicles de l’economia internacional
2.2. Característiques del Primer Ordre Econòmic Internacional, 1800-1931
2.3. Una posició alternativa: l’EHEA
2.4. Els pilars del Segon Ordre Mundial, 1945-1973
2.5. Les desigualtats en el creixement econòmic mundial
Tema 3. LES CRISIS DE L’ORDRE MUNDIAL 3.1. Disfuncions i desequilibri internacional entre 1873 i 1945
3.1.1. La crisi de 1873
3.1.2. La Gran Guerra
3.1.3. La crisi de 1929 i la Gran Depressió

3.2. L’Ordre Econòmic Internacional post crisi del petroli
3.2.1. L’ascens del Neoliberalisme: El Final de la Història?
3.2.2. Nous problemes i paradigmes en el tombant de segle XX a XXI

Tema 4. L’ECONOMIA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA 4.1. Els condicionants d’industrialització a Catalunya i a Espanya
4.2. Endeutament política econòmica a l’Espanya del segle XIX
4.3. Espanya dins el Primer Ordre Mundial
4.4. Espanya dins el Segon Ordre Mundial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B3
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
7 21 28
Treballs
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
3 19 22
Atenció personalitzada
B1
B3
C3
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc.
Sessió Magistral Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle.
Resolució de problemes, exercicis Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: una gràfica, text, taula, mapa o materials en aquesta línia, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l.
Treballs Es tracta de desenvolupar un tema afí amb la matèria, a través de la cerca i gestió de fonts d'informació (primàries i/o secundàries segons s'hi escaigui).
Serà important també el cumpliment del format acadèmic indispensable en una tasca d'aquest tipus.
Atenció personalitzada Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (pràctiques). Veure especificacions de l'apartat 6.

Atenció personalitzada
Descripció

Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs i exercicis, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S'enten que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma. A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic, Teams), com també efectuar les seves consultes de manera presencial, al despatx 301, en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre. Caldrà cita prèvia en aquest cas.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: una gràfica, text, taula, mapa o materials en aquesta línia, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els exercicis estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l.
30%
Treballs
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
Es tracta de desenvolupar un tema afí amb la matèria, a través de la cerca i gestió de fonts d'informació, primàries i/o secundàries.

S'hi valora la informació aportada, l'estructuració del contingut i la coherència.

Es tindrà en molt en compte el correcte cumpliment amb el format propi d'un treball acadèmic (citació, referències, etc)
20%
Proves mixtes
A4
A5
A7
B1
B3
C3
C4
Amb caràcter general (Primera i Segona Convocatòria), una prova final, en la data de les convocatòries oficials, que integrarà preguntes de desenvolupament, curtes i interpretació de dades.

Exclusivament en Primera Convocatòria, i depenent de l'evolució del curs, aquest tipus de prova pot ser substituïda per una altra de preguntes curtes, o bé de desenvolupament, o bé de comentari de dades, segons preferències de l'alumnat.

Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió.

Qualsevol resposta pegada a l'esquema que hom proporciona a classe serà invalidada
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per obtenir l'aprovat, cal haver lliurat tots els exercicis i lectures, a més de fer l'examen. Es tindrà positivament en compte l'interès que l'alumne hagi mostrat d'una manera continuada per la matèria, com també l'assistència a classe (tot i no ser obligatòria). 


SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota.

En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes en el treball i exercicis, i caldrà presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (30% exercicis-20% lectures- 50% examen). L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica CARRERAS, A., coord, Estadísticas históricas de España (S. XIX y XX), Fundación Banco Exterior, Madrid
EICHENGREEN, B, La globalización del capital: historia del sistema monetario internacional, , Barcelona
FELIU, G. i SUDRIÀ, C., Introducció a la Història Econòmica Mundial, Publicacions de la Universitat de València, València
FOREMAN-PECK, J., Historia Económica Mundial. Relaciones económicas internacionales desde 1850, Prentice Hall, Madrid
HERNANDEZ, M. et altri, Historia Económica Mundial, Crítica, Barcelona
MADDISON, A., La economía mundial, 1820-1992. Análisis y estadísticas, Perspectivas OCDE, Madrid
MALUQUER DE MOTES, J, Història econòmica de Catalunya, S. XIX i XX, UOC i Proa, Barcelona
MARICHAL, C, Nueva historia de las grandes crisis financieras. Una perspectiva global, 1873-2008, Debate, Madrid
NADAL, J. (Dir.), Atlas de la industrialización de España, BBVA i Crítica, Barcelona
TORTELLA, G., El desarrollo de la España Contemporánea. Historia Económica de los siglos XIX y XX, Alianza Editorial, Madrid
CAMPS, E., Historia económica mundial. La formación de la Economía internacional (siglos XVI-XX), McGraw Hill, Madrid
COMIN, F., Historia económica mundial. De los orígenes a la actualidad, Alianza Editorial, Madrid
WILLIAMSON, J.G., El desarrollo económico mundial en perspectiva histórica. Cinco siglos de revoluciones industriales, globalización y desigualdad. , Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza
PALAFOX, J. (Ed:), Los tiempos cambian. Historia de la Economía, Tirant Humanidades, València
FELIU, G., Història Econòmica de Catalunya, Base, Barcelona
DEATON. A., El Gran Escape: Salud, Riqueza y los orígenes de la desigualdad, FCE, Mèxic

Complementària CABANA, F., Fàbriques i empresaris. Els protagonistes de la revolució industrial a Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
CABANA, F., Caixes i Bancs de Catalunya, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
COMIN, F., Hacienda y economía en la España contemporánea, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid
DD. AA, Homenaje a Gabriel Tortella. Las claves del desarrollo económico y social, Universidad de Alcalá, Madrid
FOGEL, R. W., Escapar del hambre y la muerte prematura, 1700-2100, Alianza Editorial, Madrid
GONZÁLEZ SÁNCHEZ, V. (Coord.), Globalización. Un enfoque interdisciplinario, Tirant Lo Blanch, València
HOBSBAWM, E, Historia del Siglo XX., Crítica, Barcelona
NADAL, J. (Dir.), Història Econòmica de la Catalunya Contemporània, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona
NADAL, J. y CATALAN, J., La cara oculta de la industrialización española. La modernización de los sectores no líderes (siglos XIX y XX), Alianza Editorial, Madrid
POLANYI, K., El sustento del hombre., Capitán Swing Ed., Madrid
COMIN, F.; HERNÁNDEZ, M (Eds.), Crisis económicas en España, 1300-2012 Lecciones de la Historia, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent