Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix els principals paradigmes del pensament econòmic contemporani (segles XVIII-XX), com també les diferents postures dins seu.
Compren la relació entre realitat econòmica i pensament econòmic en cada moment històric.
Compren l’evolució del pensament econòmic d’acord amb la lògica interna dels seus paradigmes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 0. CIÈNCIA, MÈTODE, UNITAT D'ESTUDI. ALGUNES IMPLICACIONS
|
Algunes qüestions entorn del mètode científic.
Principals enfocaments de la Història del Pensament Econòmic. |
Tema 1. EDAT MODERNA: ESCOLÀSTICS I MERCANTILISTES |
1.1. El context històric i filosòfic
1.2. L'escolàstica
1.3. Els mercantilistes
|
Tema 2. EL NAIXEMENT DE LA CIÈNCIA ECONÒMICA: EL PARADIGMA DEL VALOR – TREBALL. |
2.1. El context històric i filosòfic
2.2. L'ambient intel·lectual que entorna Smith: Locke, Cantillon, Fisiòcrates
2.3. L’Escola Escocesa: Adam Smith.
2.3.1. L’ordre natural.
2.3.2. L’origen de la riquesa.
2.3.3. La Teoria del Valor – Treball.
|
Tema 3. L’ ECONOMIA POLÍTICA CLÀSSICA. |
3.1. El context històric i filosòfic
3.2. El model de distribució antagònica de D. Ricardo.
3.3. Les correccions de J. B. Say.
3.4. Les postures “precursores” de T. Malthus.
3.5. Una visió crítica dins el paradigma: J. Stuart Mill.
|
Tema 4. LES HETERODÒXIES DELS SEGLE XIX. |
4.1. El context històric i filosòfic
4.2. França: El socialisme utòpic. Sismondi.
4.3. L’ historicisme alemany (Müller, List, Schmoller, Weber)
4.4. La visió de Karl Marx.
|
Tema 5. LA CONSTRUCCIÓ D’UN SEGON PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - UTILITAT.
|
5.1. El context històric i filosòfic
5.2. La Teoria del Valor - Utilitat i les seves implicacions.
5.3. Línia britànica: Bentham -> Jevons.
5.4. Línia austríaca: Menger, Wieser, Böhm-Bawerk
5.5. La Síntesi Neoclàssica. Marshall i l’Equilibri Parcial.
5.6. L. Walras: L’Equilibri General.
5.7. El marginalisme a EUA: J.B. Clark
|
Tema 6. EL DESENVOLUPAMENT DEL PARADIGMA NEOCLÀSSIC |
6.1. El context històric i filosòfic
6.2. Desenvolupaments sobre Utilitat: Edgeworth, Hicks.
6.3. Desenvolupaments sobre Competència: Robinson, Chamberlin.
6.4. L’aparició de l’Economia del Benestar (Pigou, Pareto).
6.5. La Nova Escola Austríaca: Mises, Von Hayek (Schumpeter)
6.6. Contra el Paradigma: l’Escola Institucionalista (Veblen, Commons, Mitchell, Galbraith).
|
Tema 7. TERCER PARADIGMA: LA MACROECONOMIA KEYNESIANA. |
7.1. El context històric i metodològic.
7.2. Les posicions de J. M. Keynes.
7.3. Desenvolupaments d’inspiració keynesiana: Hicks-Hansen, Phillips, Samuelson.
7.4. Creixement i Distribució: Harrod-Domar, Kaldor.
7.5. Les Teories del Desenvolupament Desigual.
|
Tema 8. PROGRAMES D’INVESTIGACIÓ DE LA NOVA ECONOMIA CLÀSSICA |
8.1. El context històric i metodològic.
8.2. Les branques de la Nova Economia Clàssica.
8.3. El monetarisme: de Wicksell i Fisher a Friedman.
8.4. Els Economistes de l’Oferta.
8.5. Plantejaments microeconòmics: Nou Model d’Equilibri General, Nova Teoria del Consumidor (Arrow, Stigler, Lucas, Akerlof).
8.6. Nova Economia Política (Economia del Benestar, Teoria de l’Elecció Pública, Teories de la Regulació). Arrow, Stigler, Buchanan.
8.7. Les posicions neoinstitucionalistes (North, Coase, Becker).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Treballs |
|
3 |
21 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
23 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Encaminades a sincronitzar l'alumnat amb els objectius de la matèria: conceptes bàsics, metodologies a tenir en compte, formes d'abordar l'estudi i els treballs, etc. |
Sessió Magistral |
Classes presencials, on el professor imparteix els coneixements teòrics de la matèria a través de l'explicació d'esquemes prèviament penjats a moodle. |
Treballs |
Resum, comparativa i valoració dels textos originals llegits al llarg de curs, com també d'altres suggerits específicament per aquest treball. |
Resolució de problemes, exercicis |
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: un text original d'algun o alguns dels autors estudiats, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els comentaris estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l. |
Atenció personalitzada |
Seguiment del treball personal de l'alumne, per resoldre'n els dubtes de contingut (teoria) o bé de mètode (treballs). |
Descripció |
Com que una part important de l'avaluació s'efectua fora de l'aula, de manera autònoma, és indispensable que l'alumne confronti periòdicament amb el professor l'estat dels seus treballs i exercicis, els dubtes de contingut, la manera d'enfocar la matèria. S'enten que és Atenció personalitzada el temps dedicat a l'aula a resoldre qüestions, però sobretot aquesta tasca s'efectua fora de l'aula, i estaria integrada en el temps assignat a l'elaboració de treballs com a Pràctica Autònoma. A aquest efecte, l'alumne podrà utilitzar l'entorn virtual (moodle, correu electrònic, sala Teams habilitada a aquest efecte), com també realitzar les seves consultes de manera presencial, al despatx 301, en una franja horària que serà especificada a començaments del quadrimestre. Caldrà cita prèvia en aquest cas. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Disertació sobre un tema econòmic a través de la visió dels diferents autors llegits, a més d'altres suggerits específicament per aquest treball. Pot ser resum i comparativa de lectures, o bé altres formats.
Es tindrà molt en compte que el document presenti el format propi d'un treball acadèmic: bibliografia, referències, etc. |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Se n'ha de fer un per tema. El professor prepara l'exercici: un text original d'algun o alguns dels autors estudiats, que caldrà descriure i analitzar al fil d'un qüestionari guiat. Els comentaris estan plantejats de manera que l'alumne es vegi obligat a repassar tot el tema i a destriar de manera crítica la informació adient per resoldre'l. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Una prova final, en data de convocatòria oficial, que integrarà preguntes combinades (de desenvolupament, curtes i interpretació de textos).
Se n'avaluen els continguts, la capacitat de síntesi i destriatge de la informació, la coherència i la correcció en l'expressió.
Qualsevol resposta pegada a l'esquema que hom proporciona a classe, serà invalidada.
En primera convocatòria, previ acord amb l'alumnat, hom podrà fer un tipus d'examen diferent, llevat de test. No així en segona convocatòria. |
50% |
Altres |
|
Per obtenir l'aprovat, cal haver lliurat tots els exercicis i treballs, a més de fer l'examen. Es tindrà positivament en compte l'interès que l'alumne hagi mostrat d'una manera continuada per la matèria, com també l'assistència a classe (tot i no ser obligatòria). |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SEGONA CONVOCATÒRIA. Amb caràcter general, constarà d'una única prova que inclourà tota la matèria i que constituirà el 100% de la nota. En el cas específic dels alumnes que hagin seguit l'avaluació continuada en primera convocatòria, se'n conservaran les notes obtingudes i caldrà presentar-se a l'examen de segona convocatòria (tota la matèria). En aquest cas, s'hi mantindrà la ponderació de primera convocatòria (20% lectures-30% exercicis i 50% examen). L'alumne sempre podrà optar, tanmateix, per fer l'examen únic de caràcter general (100% de la nota). |
Bàsica |
ARGEMI, L., Història del pensament econòmic, EDIUOC, Barcelona.
BACKHOUSE, R., Historia del análisis económico moderno., Alianza Editorial, Madrid
BARBER, W., Historia del pensamiento económico, Alianza Editorial, Madrid
BARNETT, V. (Ed.), Historia del Pensamiento Económico Mundial, Paraninfo, Madrid
BLAUG, M., Teoría económica en retrospección., F.C.E., México
EKELUND, R.– HEBERT, R., Historia de la teoría económica y de su método, McGraw-Hill, Madrid
LANDRETH, H. – COLANDER, D., Historia del pensamiento económico, McGraw-Hill, Madrid
PERDICES DE BLAS, L., Historia del Pensamiento Económico., Síntesis, Madrid
PERDICES DE BLAS, L. (Coord.) , Escuelas de pensamiento económico, Ecobook, Madrid
RODRIGUEZ BRAUN, C., Grandes economistas, Pirámide, Madrid
ROTHBARD, M.N. , Historia del pensamiento econòmico, Unión Editorial, Madrid
SCHUMPETER, J.A., Historia del análisis económico., Ariel, Barcelona
SCHUMPETER, J.A., Diez grandes economistas: de Marx a Keynes, Alianza Editorial, Madrid
SCREPANTI, E.-ZAMAGNA, S., Panorama de la historia del pensamiento económico., Ariel, Barcelona
SKOUSEN, M. , La formación de la Teoría Económica moderna, Unión Editorial, Madrid
SPIEGEL, H.W., El desarrollo del pensamiento económico., Omega, Barcelona
|
|
Complementària |
ARGEMI, L., Història del pensament econòmic a Catalunya, Eumo, Vic
BARBE, L, El curso de la economía: grandes escuelas, autores y temas del discurso económico, Ariel, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes abans de Keynes., UOC-Proa, Barcelona
BLAUG, M., Grans economistes després de Keynes, UOC-Proa, Barcelona
DEANE, P., El Estado y el sistema económico. Introducción a la historia de la Economía Política, Crítica, Barcelona
GORDON, S. , Historia y Filosofía de las Ciencias Sociales, Ariel, Barcelona
NEVES, J.L, Los Premios Nobel de Economía (1969-2005), Pirámide, Madrid
RONCAGLIA, A., La riqueza de las ideas: una historia del pensamiento económico, Cambridge-Publicaciones Universidad de Zaragoza, Zaragoza
SEGURA, J.-RODRIGUEZ BRAUN, C. (eds.), La economía en sus textos, Taurus, Madrid
ROLL, E., Historia de las doctrinas económicas, F.C.E., Mèxic
GALINDO, M. A, Keynes y el nacimiento de la macroeconomía, Síntesis, Madrid
SAN EMETERIO, N, Nueva Economía Institucional, Síntesis, Madrid
BARBERÀ, R. A. - DONCEL, L. M. , La moderna economía del crecimiento, Síntesis, Madrid
ESTAPÉ, F., Introducción al pensamiento económico. Una perspectiva española, Espasa-Calpe, Madrid
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA ECONÒMICA/16224116 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|