Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Entén la situació estratègica de l’empresa al mercat i coneix les implicacions de les actuacions públiques sobre el mercat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1: INTRODUCCIÓ
|
|
TEMA 1. |
1.1. Introducció.
1.2. Motivació per a la intervenció pública en sectors industrials.
|
TEMA 2. |
2.1. Panoràmica de l'evolució del sector públic industrial espanyol en les últimes dècades.
2.2. Els processos de liberalització i privatització.
2.3. De la intervenció pública directa a l'Estat com a garant del bon funcionament dels sectors oligopolístics estratègics.
2.4. L'articulació del control públic a través de les polítiques de competència i regulació.
|
BLOC 2: POLÍTICA DE LA COMPETÈNCIA |
|
TEMA 3. |
3.1. Introducció.
3.2. La necessitat d'una política de la competència.
3.3. Marc legislatiu a nivell europeu i espanyol.
3.4. Les autoritats europea, espanyola i autonòmiques de la competència.
3.5. Evolució històrica i diferències USA-UE.
|
TEMA 4. |
4.1. Mercat rellevant i pràctiques prohibides.
4.2. Desenvolupaments recents.
4.3. Anàlisi de casos seleccionats.
|
TEMA 5. |
5.1. Control de fusions.
|
TEMA 6. |
6.1. Control d'ajuts estatals.
|
BLOC 3: REGULACIÓ |
|
TEMA 7. |
7.1. Regulació amb informació perfecta.
|
TEMA 8. |
8.1. La regulación con información imperfecta y los incentivos a mentir de la empresa regulada.
8.2. Mecanismos y sistemas de incentivos para implementar una regulación eficaz.
8.3. La regulación en la práctica.
8.4. Los mecanismos regulatorios en la actualidad.
8.5. Regulación de precios de acceso e interconexión.
|
BLOC 4: SECTORS INDUSTRIALS |
|
TEMA 9. |
9.1. Telecomunicacions.
|
TEMA 10. |
10.1. Energia: Sector elèctric i gas
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
31 |
48 |
79 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
16 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
6 |
10 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentación de la asignatura, de los objetivos y métodos de evaluación. Descripción de la dinámica y desarrollo del curso. |
Sessió Magistral |
Presentación oral de conocimientos teóricos apoyandose en el uso de diapositivas (electrónicas) y de la pizarra. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complemento a las clases de teoría donde se explican y discuten ejemplos y/o ejercicios que ilustran los principales contenidos de las sesiones magistrales.
El objetivo es que el alumno adquiera la capacidad de resolver ejercicios por su cuenta para poder entregar las listas de ejercicios asociadas a cada tema.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Análisis de casos recientes o significativos de temas de política de la competencia y/o sectores industriales regulados. El objetivo es aprender a utilizar los contenidos teóricos para analizar de manera estructurada cuestiones de política industrial. |
Treballs |
Elaboración y eventual presentación (en grupo) de un tema o caso de política de la competencia o regulación. El objetivo es que el alumno sepa aplicar de manera autónoma los conocimientos teóricos y las habilidades de análisis adquiridas en el estudio de casos. |
Atenció personalitzada |
Seguimiento del avance del alumno en la asignatura |
Descripció |
Seguimiento de la evolución del alumno y sugerencia de directrices para la mejor consecución de los objetivos de la asignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
El alumno deberá resolver en clase y/o entregar regularmente, y en el plazo requerido, listas de ejercicios o cuestiones relacionadas con la parte de teoría.
Se espera también su participación activa en las sesiones de resolución de dichas listas.
|
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
En la presentación de casos prácticos se espera que el alumno participe de manera activa, exponiendo su parecer o con intervenciones que denoten el seguimiento de la exposición. |
5% |
Treballs |
|
Elaboración de un ensayo sobre un tema propuesto por el profesor. El trabajo se realizará por grupos, donde cada miembro debe ser capaz de realizar un aporte sustantivo. El trabajo deberá presentarse por escrito para su evaluación y además los miembros del grupo deben ser capaces de defenderlo oralmente.
Del resto de alumnos se espera su asistencia y participación activa, exponiendo sus cuestiones o puntos de vista.
|
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen de conceptos teóricos. |
35% |
Proves pràctiques |
|
Examen de ejercicios y cuestiones prácticas. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Las pruebas objetivas de preguntas cortas y las pruebas prácticas serán combinadas para constituir un examen parcial y otro final con contenidos mixtos de teoría y práctica. Más concretamente el peso del 35% correspondiente a las "pruebas objetivas de preguntas cortas" y el 35% correspondiente a las "pruebas prácticas" se distribuirá en dos pruebas: Habrá un examen final de toda la asignatura con un peso del 50% de la nota final de la asignatura, una mitad de este examen será teórica y la otra práctica. A mitad de curso se realizará el examen parcial, no eliminatorio, con un peso del 20% de la nota final, donde igualmente teoría y práctica tendrán un peso análogo. Ambos exámenes suman el 70% correspondiente a las "pruebas objetivas de preguntas cortas" (35%) y "pruebas prácticas" (35%) indicado más arriba. La evaluación en segunda convocatoria consistirá exclusivamente en un examen de toda la materia, con una parte teórica y otra práctica, cuyo resultado constituirá el 100% de la nota. |
Bàsica |
Pepall, Lynne, Richards, Daniel J. y Norman, George, Organización Industrial. Teoría y práctica contemporáneas, Thomson, 3ª Ed. (2006),
Bel, Germà y Costas, Antón, La privatización y sus motivaciones en España: de instrumento a política, Revista de Historia Industrial, 19-20 (2001), pp.105-132,
Motta, Massimo, Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge; New York : Cambridge University Press, cop. 2004,
Viscusi, W. Kip, Harrington, Joseph E. y Vernon, John M., Economics of Regulation and Antitrust, MIT Press (2005),
|
|
Complementària |
Buccirossi, Paolo (Editor), Handbook of Antitrust Economics, MIT Press (2008),
den Hertog, Johan, Review of economic theories of regulation, Tjalling C. Koopmans Research Institute, Discussion paper n. 10-18 (2011),
Laffont, Jean Jacques y Tirole, Jean, Competition in Telecommunications, MIT Press (1996),
Whinston, Michael D., Lectures on Antitrust Economics (Cairoli Lectures), MIT Press (2008),
DG Competition, http://ec.europa.eu/competition/index_en.html, ,
Comisión Nacional de la Competencia, http://www.cncompetencia.es, ,
Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones, http://www.cmt.es, ,
Comisión Nacional de la Energía, http://www.cne.es, ,
OMEL, http://www.omel.es, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MATEMÀTIQUES II/16224009 | TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/16224109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|