Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Entén la situació estratègica de l’empresa al mercat i coneix les implicacions de les actuacions públiques sobre el mercat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. INTRODUCCIÓ |
1. Conceptes bàsics.
2. Diferents perspectives sobre la política econòmica i l'economia industrial.
|
TEMA 2. ELS FONAMENTS DE LA POLÍTICA INDUSTRIAL |
1. Definició de política industrial
2. Tipus de Política Industrial
3. Diferencia entre Industria i Mercat
4. El paradigma Estructura?Conducta?Resultats
5. Justificacions econòmiques de la Política Industrial
6. Arguments a favor de la Política Industrial
7. Crítiques a les polítiques intervencionistes
8. Estructura i poder de mercat
|
TEMA 3. LES BARRERES A L’ENTRADA I LA CONCENTRACIÓ DE MERCAT |
1. Les barreres a l'entrada i la sortida del mercat
2. Els avantatges absoluts en costos
3. Les economies d'escala
4. La diferenciació de productes
5. Obstacles estratègics a l'entrada
6. Estructura de mercat i concentració
7. Índexs de concentració.
|
TEMA 4. EL SECTOR PÚBLIC EMPRESARIAL I LES PRIVATITZACIONS |
1. El sector públic empresarial
2. Diferencies entre empreses públiques i privades
3. La separació entre propietat i administració
4. Perquè es privatitza?
5. El problema del monopoli natural
6. El procés de privatització en Espanya
7. El procés de privatització a la Unió Europea
|
TEMA 5. LA POLÍTICA DE DEFENSA DE LA COMPETÈNCIA |
1. La política de defensa de la competència
2. Els instruments de la política de defensa de la competència
3. La política de defensa de la competència a Europa
4. La política de defensa de la competència a Espanya
5. Alguns casos d’estudi
|
TEMA 6. LA POLÍTICA DE I+D I EL FOMENT DE LA INNOVACIÓ |
1. Conceptes bàsics sobre R+D i innovació
2. El model lineal d’innovació
2. Estructura de mercat i innovació tecnològica
4. Les fallides de mercat: inventius privats i benestar social
5. Les polítiques de foment de la innovació
6. L’esforç en I+D en Espanya i la Unió Europea
|
TEMA 7.LA REGULACIÓ PÚBLICA |
1. Regulació amb informació perfecta.
2. Regulació amb informació imperfecta.
3. Estudi de casos
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
31 |
48 |
79 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
16 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
6 |
10 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complement a las classes de teoria on s'expliquen i es discuteixen exemples i/o exercicis que il·lustren els principals continguts de les sessions magistrals. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Anàlisi de casos recents o significatius de temes de política de la competència i/o sectors industrials regulats. |
Treballs |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Atenció personalitzada |
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets |
Descripció |
Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
L'alumne (individualment o en grup) haurà de resoldre a clase i entregar en la data prevista exercicis relacionats amb els continguts de l'assignatura. |
5% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
L'alumne (individualment o en grup) haurà d'analitzar casos recents o significatius de temes de política de la competència i/o sectors industrials regulats. |
5% |
Treballs |
|
L'alumne haurà de realitzar un treball en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1.2,3 i 4 (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
|
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final). La qualificació final en segona convocatòria serà: a) Pels alumnes que volen tenir en compte la nota del treball : 20% treball i 80% examen final i b) Pels alumnes que no volen tenir en compte la nota del treball de l'assignatura: 100% examen final |
Bàsica |
Pepall, Lynne, Richards, Daniel J. y Norman, George, Organización Industrial. Teoría y práctica contemporáneas, Thomson, 3ª Ed. (2006),
Bel, Germà y Costas, Antón, La privatización y sus motivaciones en España: de instrumento a política, Revista de Historia Industrial, 19-20 (2001), pp.105-132,
Motta, Massimo, Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge; New York : Cambridge University Press, cop. 2004,
Viscusi, W. Kip, Harrington, Joseph E. y Vernon, John M., Economics of Regulation and Antitrust, MIT Press (2005),
|
|
Complementària |
Buccirossi, Paolo (Editor), Handbook of Antitrust Economics, MIT Press (2008),
den Hertog, Johan, Review of economic theories of regulation, Tjalling C. Koopmans Research Institute, Discussion paper n. 10-18 (2011),
Laffont, Jean Jacques y Tirole, Jean, Competition in Telecommunications, MIT Press (1996),
Whinston, Michael D., Lectures on Antitrust Economics (Cairoli Lectures), MIT Press (2008),
DG Competition, http://ec.europa.eu/competition/index_en.html, ,
Comisión Nacional de la Competencia, http://www.cncompetencia.es, ,
Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones, http://www.cmt.es, ,
Comisión Nacional de la Energía, http://www.cne.es, ,
OMEL, http://www.omel.es, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MATEMÀTIQUES II/16224009 | TEORIA DE L'ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/16224109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|