IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) LABOUR ECONOMICS Code 16224120
Study programme
Bachelor's Degree in Economics (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Fourth 1Q
Language
Català
Department Economics
Coordinator
MAÑÉ VERNET, FERRAN
E-mail ferran.mane@urv.cat
Lecturers
MAÑÉ VERNET, FERRAN
Web
General description and relevant information <div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA </b><p>Aquesta assignatura pretén aprofundir en el coneixement del funcionament del mercat de treball. L’objectiu bàsic és entendre els mecanismes de determinació dels salaris i dels nivells d’ocupació (i d’atur). </p> </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Find, analyze and interpret quantitative and qualitative information of a financial, accounting, economic, social and legal nature that is relevant to the taking of business decisions.
 A5 Analyze economic institutions: companies, public organizations, industrial and financial markets and other services.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Be able to explain how the supply and demand of employment is formed and how it interacts with the labour market.
Calculate the basic indicators of the labour market and understand it evolution at both national and international levels.
Be able to explain the theory behind the factors that determine activity. employment and unemployment.
 A5 Understand the different theories for interpreting the role and creation-development of economic institutions.
Understand the implications of the different competitive strategies of companies, institutions and markets on labour phenomena.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Be familiar with the features of their discipline.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Make significant contributions and be responsible for some innovation.
 B4 Use data to take correct decisions.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Present results in the appropriate way in accordance with the bibliography provided and before the deadline.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
Reflect on, review and evaluate the information management process.

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1: INTRODUCCIÓ: ECONOMIA I TREBALL 1.1. Activitat econòmica i treball
1.2. Trets específics del mercat de treball
1.3. Enfocs analítics en economia laboral
1.4. Definicions i principals dades del mercat de treball

TEMA 2: LA TEORIA DE L’OFERTA DE TREBALL 2.1. La teoria neoclàssica de l’oferta de treball individual
2.2. Oferta de treball en l’entorn de les llars
2.3. Aspectes demogràfics i taxes d’activitat

TEMA 3: EDUCACIÓ I CAPITAL HUMÀ 3.1. La teoria del capital humà
3.2. El rendiment de l’educació
3.3. Aproximacions crítiques a la teoria del capital humà
3.4. Teoria econòmica de la formació

TEMA 4: LA DEMANDA DE TREBALL 4.1. La demanda de treball en el curt termini
4.2. La demanda de treball en el llarg termini
4.3. Demanda de treball i costos d’ajustament
4.4. Determinants de la demanda de treball

TEMA 5: LA DETERMINACIÓ DELS SALARIS 5.1. Competència perfecte i diferències salarials compensatòries
5.2. Competència imperfecte: barreres d’entrada i informació imperfecte
5.3. Diferències salarials entre empreses i sectors

TEMA 6: SISTEMES DE REMUNERACIÓ I EFICIÈNCIA DEL TREBALL 6.1. El contracte laboral
6.2. Risc i salari
6.3. Incentius i salaris
6.4. Experiència i salaris

TEMA 7: L’ATUR 7.1. Tipologia d’atur i experiències recents
7.2. Teoria econòmica de l’atur
7.3. Rigideses salarials: persistència i histèresi
7.4. Atur estructural i flexibilitat del mercat de treball


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
5 5 10
Lecture
A3
A5
B1
B4
C3
27 48 75
Problem solving, exercises in the classroom
A3
A5
B1
B4
C3
18 27 45
Personal attention
4 0 4
 
Extended-answer tests
A3
A5
B1
B4
C3
2 4 6
Practical tests
A3
A5
B1
B4
C3
4 6 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentar el vocabulari bàsic i les principals magnituds del mercat de treball
Lecture Comentar i discutir amb l'alumne material teòric i exemplificar-ho amb dades reals del mercat de treball català, espanyol i europeu
Problem solving, exercises in the classroom Resolució de problemes associats a la consulta de bases de dades i taules numèriques
Personal attention Comentar amb el professor durant les tutories els aspectes que necessitin millorar per assolirel màxim rendiment a la classe

Personalized attention
Description
Comentar amb el professor durant les tutories els aspectes que necessitin millorar per assolir el màxim rendiment a la classe. Es demanarà que com a mínim tots els alumnes tinguin una trobada per curs amb el professor

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Extended-answer tests
A3
A5
B1
B4
C3
Examen teòric final 60%
Practical tests
A3
A5
B1
B4
C3
Resolució d'exercicis plantejats pel professor on caldrà trobar i entendre informació estadística del mercat de treball 40%
Others  

0%
 
Other comments and second exam session

L’assistència amb participació adequada de l’estudiant a l’aula es tindrà en compte com a element addicional en l’avaluació final de l’assignatura segons el criteri del professor que serà explicat el primer dia de classe

PRIMERA CONVOCATÒRIA

Hi haurà dos exàmens parcials  tipus test de la part teòrica que tindran una valoració del 60% del total (30% cadascun).

Hi haurà un examen final que tindrà una valoració del 40% sobre la nota final, amb exercicis realitzats durant les practiques del curs

SEGONA CONVOCATÒRIA

Consistirà en un examen final reproduint les dues parts (teòrica i pràctica) realitzades en la primera convocatòria. les parts individuals en primera convocatòria alliberen a partir del 3,5. 


Sources of information

Basic McConnell, C.; Brue, S. y Macpherson, D., economia laboral, 2003, mcgraw hill

McGraw-Hill, Madrid.

Complementary

Ehrenberg, R.G. y Smith, R.S. (2003): Modern Labor Economics, 5ª

Edición, Addison-Wesley Educational Publishers, New York.

Banyuls, J., Cano, E., Pitxer, J.V. i Sánchez, A. (2005): Economia

Laboral i Polítiques d’Ocupació, Universitat de València, València.

Fina, L. (2001): El Reto del Empleo,. Editorial McGraw-Hill, Madrid.

Marshall, F.R., Briggs, V.M. y King, A.G. (1987): Economía Laboral:

Salarios, Empleo, Sindicalismo y Política Laboral, Ministerio de

Trabajo y Seguridad Social, Madrid.

Recio, A. (1997): Trabajo, Personas, Mercados, Editorial Fuhem-Icària,

Barcelona.

Ruesga, S. (2002): Economía del Trabajo y Política Laboral, Editorial

Pirámide, Madrid.

Toharia, L. [dir.] (1998): El Mercado de Trabajo en España, Editorial

McGraw-Hill, Madrid.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.