DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ECONOMIA, GÈNERE I DESENVOLUPAMENT Codi 16224222
Ensenyament
Grau en Economia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
FERRÉ CARRACEDO, MONTSERRAT
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica montserrat.ferre@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
teresa.corbella@urv.cat
Professors/es
FERRÉ CARRACEDO, MONTSERRAT
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><b>DESCRIPCIÓ DE L'ASSIGNATURA</b></div><div><br&gt;<p>Mostrar l'efecte del gènere sobre les desigualtats econòmiques i socials. Per això es proporciona a l'estudiant constructes teòrics i eines per analitzar la desigualtat de gènere i el seu impacte des d'un punt de vista econòmic, amb un èmfasi especial en els països d'ingrés baix i mitjà.</br&gt;

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A8 Elaborar informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional, regional o local) o de sectors de la mateixa.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aplica la perspectiva de gènere a l’anàlisi d’institucions econòmíques, en particular empreses i organitzacions públiques.
Identifica (mitjançant dades/indicadors econòmics), entén i explica les causes de les desigualtats de gènere en els àmbits econòmics, la-borals i educatius.
Explora el paper de la dona a l'economia, especialment analitzant el treball de les dones (pagat i no pagat) a l'economia globalitzada.
 A8 Demostra una comprensió general dels debats sobre la construcció del gènere i les relacions de gènere a la disciplina econòmica.
Aplica instruments i conceptes econòmics que permetin elaborar i fonamentar anàlisis sobre les desigualtats de gènere.
Identifica, analitza i avalua l'impacte de les polítiques econòmiques sobre la desigualtat/igualtat de gènere.
Sap explicar els determinants de la desigualtat de gènere als països d'ingrés baix i mitjà
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la teoria del desenvolupament
Tema 2. Introducció a l'economia de gènere i a l'economia feminista
Tema 3. Què diuen les dades?
Tema 4. El mercat laboral
Tema 5. Empoderament en el mon privat i public
Tema 6. El mercat financer

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
7 14 21
Debats
A5
6 12 18
Sessió Magistral
A5
26 45 71
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A8
8 16 24
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves orals
A5
A8
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentar els continguts de l’assignatura, la bibliografia i els mètodes d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Debats Tractament en grup d'una temàtica acordada previament.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura i plantejament de qüestions i situacions a tractar.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Treball indic¡vidual de l'alumne amb el seguiment del professor d'una temàtica concreta.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que tingui l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció es comunicarà el primer dia de classe.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A8
Es treballarà la resolució de problemes a l'aula i l'anàlisi de casos concrets. 25%
Debats
A5
Es plantejaran debats i discussions a classe. 25%
Proves orals
A5
A8
Presentació d'un treball per part de l'alumne. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova que donarà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Mukesh Ewaran, Why gender matters in eEconomics, Princeton University Press, 2014
L. Beneria et al., GENDER, DEVELOPMENT AND GLOBALIZATION: ECONOMICS AS IF ALL PEOPLE MATTERED, 2nd,
G. Berik, E. Kongar, THE ROUTLEDGE HANDBOOK OF FEMINIST ECONOMICS, , 2021
E. Ng et al., HANDBOOK ON DIVERSITY AND INCLUSION INDICES: A RESEARCH COMPENDIUM, , 2021
Joyce P. Jacobsen, Advanced Introduction to Feminist Economics, , 2020

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent